مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حمزه و عبداللَّه ـ طالقان

بقعة این امامزادگان در 1300 مترى ضلع غربى روستاى کجیران، در سینه‏کش ضلع شرقى پیله دره (دره بزرگ)، بالاى صخره سنگى واقع شده و به امامزاده «حمزه و عبداللَّه مشهور» مى‏باشد.

بناى امامزاده شامل برج مقبره‏اى دایره‏اى شکلى مى‏باشد که با مصالح سنگ لاشه و گچ سنّتى ساخته شده و بر خلاف دیگر برج‏هاى مقبره‏اى فاقد گنبد مى‏باشد. اهالى مى‏گویند حدود 35 سال پیش این بنا گنبد داشته اما به علّت عدم مراقبت فرو ریخته است.

در ضلع شرقى بناى امامزاده اتاق مستطیل شکلى قرار دارد که به نظر مى‏رسد قدمتى بیش از 60 سال نداشته باشد. سقف مقبره اصلى و ایوان با تیرهاى چوبى و تخته و لاشه چوب پوشیده شده و روى آن در حال حاضر کاه‏گل مى‏باشد.

در داخل بقعه دو قبر در کنار یکدیگر قرار دارد و معجر چوبى که قدمت آن بیش از 30 سال نمى‏باشد، روى آن نصب شده است.

درِ بقعه به طرف شرق و به اتاق مجاور باز شده و داراى در دو لتى چوبى است که هنر خاصى در آن به کار نرفته است. در ضلع شرقى امامزاده و به فاصله شش متر از آن چشمه آبى قرار دارد و در حال
حاضر على‏رغم خشکسالى منطقه، همچنان آب آن
جارى مى‏باشد. در ضلع جنوب غربى امامزاده درخت سروکهنسالى وجود دارد که به نظر مى‏رسد بیش از 200 سال قدمت داشته باشد. قدمت امامزاده نیز با توجّه به سبک و شیوه احداث بنا و مقایسة آن با نمونه‏هاى مشابه به اوایل حکومت صفویّه مى‏رسد.

گفته می‌شود که این دو بزرگوار، از فرزندان امام موسی کاظم ‰ می‌باشند. امّا متأسّفانه تاکنون سلسله نسب شریف آنان به دست نیامده است.

این بناى ارزشمند به شمارة 7239 و در تاریخ 12/11/1381 در فهرست آثار ملّى و تاریخی به ثبت رسیده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده