مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده زید و ابراهیم ـ طالقان

بقعة این امامزادگان در مرکز روستاى کرکبود و در جبهه جنوب غربى حمام تاریخى روستا، در 14 کیلومتری شمال شرق طالقان و در ضلع شمالی رودخانه شاهرود واقع شده است.

بناى مقبره از داخل هشت ضلعى نامنظم و از خارج شکل نامنظم و متفاوت دارد. ضلع شرقى امامزاده که در ورودى دو لتة فلزى امامزاده در آن‏جا قرار دارد و در یک خط مستقیم شمال شرق ـ جنوب غرب احداث شده و دو ضلع شمالى و جنوبى در جبهه غربى داراى انحنایى است که تبدیل به نیم‏دایره مى‏باشد.

نماى داخلى امامزاده که داراى هشت‏ضلع نامنظم است با یکدیگر تفاوت فاحش دارند؛ مثلاً سه ضلع شمال و شمال شرق آن داراى طاق‏نما بوده اما بقیّه اضلاع هیچ نوع تزیینى ندارند. روى قبر امامزاده صندوق چوبى به عنوان معجر قرار دارد که فاقد هرگونه تزیین یا کتیبه‌ای مى‏باشد.

بدنه داخلى و خارجى امامزاده زید و ابراهیم با سیمان سفید اندود شده، سقف داخلى به روش تخته کوبى پوشیده و پشت‏بام آن با ورق گالوانیزه پوشش داده شده است.

مصالح احداث بنا از سنگ لاشه و ملات گچ سنّتى است و مرمّت‏هاى ناشیانه مکرّر در طول سالیان گذشته موجب تغییراتى در آن شده و هویّت اصلى آن را ناپدید کرده است.

جبهه شمال، غرب و جنوب بنا از بیرون، به‏طور متوسّط حدود دو متر انباشته شده از خاک های ناشی از شیب ملایم کوه مجاور است و این امر موجب نفوذ رطوبت بداخل بنا شده و به آن آسیب‏هاى جدى وارد کرده است.

با توجّه به مجموعه شواهد و مدارک و مقایسه بناى امامزاده زید و ابراهیم با بناهاى مشابه در طالقان، بنظر مى‏رسد قدمت آن به قرون نهم یا دهم هجرى باز گردد.

اهالی صاحبان بقعه را دو برادر به نام های زید و ابراهیم، از نوادگان امام موسی کاظم‰ می‌دانند و از سلسله نسب شریف آنان اطّلاع ندارد.

در کتاب دانشنامه جامع بقاع و اماکن متبرکه نسب این دو بزرگوار از برخی از کتب انساب چنین معرّفی شده است: ابوالحسین زید و ابراهیم
فرزندان حسن الصدری بن محمّد الصدری بن حمز
ة بن اسحاق الاشرف بن علی الزینبی بن عبدالله الاکبر بن جعفر الطیّار ‰
که با شش واسطه به حضرت جعفر طیّار‰، برادر
حضرت امیرمؤمنان‰ و با چهار واسطه به حضرت
زینب کبری… دختر حضرت امام علی‰ نسب می‌رسانند
و جمع کثیری از این خانواده در کرج، قزوین و
شهرری سکونت داشته‌اند.

این بناى ارزشمند به شمارة 7070 در تاریخ 12/11/1381
در فهرست آثار ملّى و تاریخی به ثبت رسیده است.

سلام. ببخشید میشه عکسی از این امامزاده را بزارید. 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده