مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سلیمان ـ کرج

بقعة این امامزاده در 5 کیلومترى شرق شهر اشتهارد، بعد از روستاى پلنگ آباد در سمت راست جادّه کرج ـ اشتهارد قرار گرفته، و به امامزاده «شاه سلیمان» مشهور است.

بناى امامزاده از دو قسمت اصلى تشکیل مى‏شود؛ سر در رواق، و خودِ بقعه امامزاده، سر در امامزاده که همزمان بناى رواق است در جهت شمال قرار دارد و عبارت از یک ایوان با قوس بزرگ هفت و پنج آجرى در وسط و گوشوار دو طبقه‏اى در دو جانب آن است. رواق به صورت تالار مستطیل شکلى در پشت ایوان قرار دارد که در دو طرف آن، غرفه‏هایى براى استراحت زائران ساخته شده است. پوشش قسمت میانى رواق به کمک چهار جرزى که حد فاصل غرفه‏ها هستند و همچنین دیوار شمالى و جنوبى رواق انجام گرفته است. سقف مزبور در وسط به صورت گنبد کم خیزى با پنجره‏اى در میان است. پوشش غرفه‏ها نیز بسیار ساده اجرا شده است.

با عبور از یک در چوبى ساده که آن را به جاى در منبّت دزدیده شده قرار داده‏اند، به داخل فضاى بقعه مى‏رسیم. طول هر ضلع بقعه، 80/5 متر است که در میان هر کدام، طاقنمایى برپا شده و در میان آنها، چهار ترنبه به کمک گوشه‏هاى بنا ایجاد گردیده که تیزه آن‌ها نیز هم سطح قوس‏هاى چهارگانه طاقنماهاست. بین این هشت قوس، به کمک پا باریک‏ها، کاربندى مثلثى شکلى انجام شده و سپس روى آنها، دوره‏اى با شانزده شکنج رسمى به وجود آمده که پایه استوانه‏اى شکل گنبد روى آن‌ها استوار شده است. در داخل قوس طاقنماى دیوار جنوبى، پنجره نورگیرى تعبیه شده است.

داخل بقعه فاقد هرگونه تزیینى است. نماى خارجى بنا نیز تزیین خاصّى ندارد. بر روى بنا، گنبدى آجرى خوش‏نمایى با گردنى استوانه‏اى برپا کرده‏اند. بناى اصلى امامزاده احتمالاً مربوط به دورة صفوى است.

امامزاده را برادر امام رضا ‰ معرّفى نموده، و برخى نیز او را پسر عمومى امامزاده محمّد کرج مى‏دانند که البته دیدگاه اوّل صحیح نبوده، زیرا از نوادگان امام موسى کاظم ‏‰ سلیمان نامى در شهر رى سکونت نداشته است اما از آن‌جایی که سیّد محمّد حصارک کرج از نوادگان امام جعفر صادق ‏‰ است، لذا نسب شریف پسر عموى وى، یعنى شاهزاده سلیمان از قرار ذیل خواهد بود؛

ابومحمّد سلیمان بن عیسى الاکبر النقیب ابن محمّد الاکبر ابن على العریضى ابن امام جعفر صادق ‏‰ .

وى سیّدى جلیل القدر، عظیم الشأن بود و ابن طباطبا فرزندان او را در شهر رى ساکن دانسته است، بنابراین از آن‌جایی که جمع کثیرى از سادات عریضى در شهر رى و در کرج کنونى سکونت داشته‏اند، بعید نیست که مزار کنونى از آنِ وى باشد.

این بنا به شمارة 754 و در تاریخ 23/1/1346 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده