مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ضیاءالدّین ـ طالقان

بقعة این امامزاده در فاصله 500 مترى ضلع جنوبى رودخانه شاهرود و جادّه سراسرى شرقى غربى طالقان و در نزدیکى محل تلاقى رودخانه شاهرود با خوجیرارود (رود کوچکى که از ارتفاعات جنوبى طالقان و دامنه‏هاى قلّة معروف کاهار بزرگ و کوچک سرچشمه گرفته و در جهت جنوب به شمال جریان مى‏یابد و پس از مشروب کردن باغات و تأمین آب مصرفى اهالى روستاى خوچیره به رودخانه شاهرود مى‏ریزد) و در منتهى‏الیه غربى و انتهایى یال کوهى که به رودخانه یاد شده، منتهى مى‏شود در 5 کیلومترى شمال روستاى خچیره، برج مقبره‏اى کوچکى قرار دارد که به امامزاده سیّد ضیاءالدّین شهرت داشته و اهالى روستاهاى اطراف به آن اعتقاد زیادى دارند. برخی از پژوهشگران سیّد ضیاءالدّین را از سادات سجّادی و نوادة حسین اصغر می‌دانند که با 13 واسطه به امام سجّاد ‰ نسب می‌رساند که از قرار ذیل است: سیّد ضیاءالدّین بن ابراهیم بن محمّد بن ابی‌محمّد حسن کیاکی بن مهدی زین الدّین بن ابراهیم الازرق بن حسین بن محمّد بن حسین بن ابراهیم بن محمّد جردن بن حمزه بن عبیدالله بن حسین اصغر بن امام علی بن الحسین السجّاد ‰ و در نیمة دوّم قرن ششم هجری وفات یافته است.

مقبرة امامزاده سیّد ضیاءالدّین دایره شکل و داراى گنبد رک بوده و درِ ورودى آن در سمت شمال واقع است. در یکى دو دهه اخیر اهالى روستا در ضلع شمالى، جنوبى و غربى برج امامزاده اتاقى را به آن الحاق کرده‏اند که بناى برج را در برگرفته و در فاصله سه مترى آن نیز اتاق مجزّاى دیگرى ‏احداث کرده‏اند که به عنوان زائر سرا از آن استفاده مى‏شود. بناهاى جدید با آجر و ملات سیمان احداث شده و نماى داخلى آن‏را با گچ اندود کرده و سقف آن‌ها را با ورق گالوانیزه پوشانده‏اند. مجموعه بناهاى یاد شده در شیب تند ضلع شرقى درّه پس از صفّه سازى لازم و روى آن احداث شده است.

به‏نظر مى‏رسد، قدمت برج اصلى مقبرة امامزاده متعلّق به قرون هفت و هشت هجرى بوده و در مرمّت‏هاى دورة بعد در آن تغییراتى را ایجاد کرده باشند.

در کتاب جغرافیاى طالقان، تألیف محمّد حسن صنیع الدوله (1301 هـ . ق)، صفحه 135 در خصوص بقعة این
امامزاده آورده شده است: «چندى قبل در این مکان
شخصى به حفر مکانى مشغول بوده، تیشه یا تبر آن
به جسد مرده مى‏خورد و از قرار مذکور خون از آن
جسد جارى مى‏شود. چون تفتیش مى‏نمایند جسدى
مى‏یابند غیر منحل که تمام اعضا و جوارح آن تر و
تازه به حال خود مانده، مردم را خبر مى‏کنند.
همه تعجّب کرده جسد را نعش امامزاده‏اى مى‏پندارند
و در همان محل آن‏را دفن مى‏کنند. اینک آن امامزاده
معروف و کرامات به مقبره او نسبت مى‏دهند و خاص و عام
را به آن اعتقادى است».

این بناى ارزشمند به شماره 7054 و در تاریخ 12/11/1381 در فهرست آثار ملّى و تاریخی به ثبت رسیده است.

I can2;8&17#t believe you have Teenage Zombies on the site. Awesome. Now I need time to kill brain cells and watch it. I also need to get back on Day of Defeat and have some fun with the gang. And yes I guess I should listen to some of the podcasts :0).

سلام و عرض ادب میشه بفرمایید چرا این امامزاده برق نداره؟؟ با اینکه تیر برق از بالاش رد شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده