مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده نظام‏ الدّین محمّد ـ عشق آباد فریمان

مزار نظام الدّین بقعة با شکوه این امامزاده در میان روستاى عشق آباد در 16 کیلومترى شهر فریمان واقع شده و مشهور به «سید نظام‏الدّین محمّد» است.

ساختمان بقعه که از آثار دورة تیمورى است، داراى ایوان، گنبد و حرم می‌باشد. ایوان با شکوه بقعه به ابعاد 14×6 و ارتفاع 12 متر و داراى طاق جناغى مقرنس کارى است و دو مقصوره در جانبین آن است. اتاق مرقد به ابعاد 14×14 متر و از چهار جهت درى به داخل دارد. در ارتفاع 6 متری بقعه با استفاده از چهار گوشواره به هشت ضلعى تبدیل شده و سپس گنبدى چترى یا عرقچینى بنا به قطر 12 و ارتفاع 6 متر بر آن استوار شده است و در ساقة آن چهار روزنه جهت نورگیرى و تهویه هوا احداث شده است.

در وسط بقعه صورت قبرى به اندازه 5/1×5/2 متر قرار دارد که به اندازه چهل سانتى متر از کف بقعه ارتفاع دارد و با گچ ساخته شده و بر روى آن پارچه سبز انداخته‏اند. دور قبر را ضریح چوبى گهواره‏اى به ابعاد 2×3 متر احاطه نموده و با رنگ سبز نقاشى شده است. قبر نه شهید دوران دفاع مقدس در گوشه‏اى از داخل بقعه دفن شده است.

 

این بنا به شمارة 4465 و در تاریخ 5/9/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده