مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

بقعه سید على بروغنى ـ سبزوار

بقعة این امامزاده در میان قبرستان عمومى روستاى بروغن، در 43 کیلومترى جنوب شرق شهر داورزن واقع شده و به سلطان سیّد على مشهور است.

ساختمان بقعه که از آثار دوره صفویه است، شامل ایوان، گنبد و شبستان مى‏باشد. ایوان بنا رو به جانب شمال قرار دارد و ابعاد آن 5×4 و ارتفاع 5 متر است و در دو طرف آن دو مناره کوچک به ارتفاع یک متر طراحى شده است. ورودى اصلى بقعه از همین ایوان است و در سمت چپ آن یک اتاق 3×3 متر و در سمت راست آن نیز یک اتاق دیگر قرار داشت که مسدود شده است.

در دو طرف ایوان و در غرب آن، یک مقبره و در شرق آن دو مقصوره کوچک و بزرگ قرار دارد. بقعه از داخل به صورت چلیپا و اتاق مرقد آن به ابعاد 6×6 متر است. طاق شبستان رومى و چهار زاویه اتاق مرقد 3 متر است بر آن استوار گشته است. نماى داخلى گنبد گچ اندود و نماى خارجى آن با رنگ سبز نقاشى شده است. در وسط بقعه، ضریح آهنى به ابعاد 20/2×20/1 و ارتفاع 2 متر نصب است و در داخل آن صورت قبرى است که فاقد سنگ قبر مى‏باشد.

در جنوب بقعه ایوانى به قرینه شمال طراحى شده و صحن کوچکى نیز در همین قسمت قرار دارد و در طرفین آن 15 شبستان روباز طراحى شده است. در انتهاى این فضا مقبه‏اى واقع است که به آن موسوى مى‏گویند. در سمت شرق ایوان جنوبى، راه پله‏اى به طرف بام بقعه هدایت مى‏شود. زمین زیارتگاه حدود یک هکتار است. در کتاب فرهنگ جغرافیایى از این امامزاده به عنوان شاهزاده على اکبر یاد شده است. در کتاب معرفى بقاع متبرکه سبزوار، نسب امامزاده چنین نوشته شده است: على بن زید بن على بن الحسین ‰

بنابراین صاحب بقعه را فرزندِ حضرت زید ‰ معرفى نموده که بدون شک صحیح نمى‏باشد. با مراجعه به کتاب وزین تاریخ بیهق به این نتیجه خواهیم رسید که این امامزاده با 16 واسطه نسب به امام سجاد ‰ مى‏رساند و نام او ابو یعلى زید بود که به على بن زید تصحیف شده است. نسب شریف او را بیهقى چنین مى‏نویسد: «سیدالاجل عزالدّین ابویعلى زید بن على بن محمّد بن یحیى بن هبة اللَّه ابى منصور بن ابى الحسن على بن محمّد ابى جعفر الزاهد بن محمّد ابى على بن محمّد ابى الحسن بن ابى محمّد یحیى بن محمّد ابى الحسین بن احمد الزبارة بن محمّد الاکبر بن عبداللَّه المفقود بن حسن المکفوف بن حسن الافطس بن على الاصغر بن امام زین العابدین علیه السلام
او سپس اضافه مى‏کند: «توفى عزالدّین ابویعلى فى قریة بروقن یوم السبت الحادى عشر من شعبان سنه اربع عشرة و خمسمائة.»

 بنابراین نسب شریف، تاریخ روز و ماه و سال وفات این سید جلیل القدر به شایستگى ثبت شده است. بیهقى اضافه مى‏کند که او صاحب چند برادر بوده که ذکر آن در اینجا به اطاله خواهد رفت.

این بنا به شمارة 24981 و در تاریخ 13/12/1387 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

يكشنبه ۱ آبان ۰۱ , ۱۳:۲۲ ابوالفضل بروغنی پژوهشگر،نویسنده ومدرس دانشگاه

مطلبی که درباره امامزاده بروغن ازکتاب بیهقی نقل شده واین نقل رانویسنده نامشخص ازقول کتاب بقاع مترکه آورده است ؛بایدبگویم نویسنده که خوداصلااهل تحقیق نبوده وپخته خواری کرده ونسبت به پژوهنده واقعی ومحقق اصلی آن جفاکرده زیرا؛

نخستین باربنده پیش ازآنکه این کتابها چاپ شوددرمقاله ای تحقیقی نام وتبارواقعی این امامزاده رابطورکامل نوشته بودم وآورده بودم که پدرش درفریومداست وپدربزرگش درنایین اصفهان مدفون است ولی متاسفانه نویسنده محترم هیچ نامی ازپژوهنده وبنده نیاورده است .این درعالم ادب شایسته نیست.

نام اصلی این امامزاده "زیداست.وکنیه اش ابویعلی است.ویکبارهم درخسروگروعلیه اشرارقیام می کند.پدرش درفریومدحاکم وسلطان بوده است ازاینجهت اوراسلطان سیدعلی می نامند.

روزی درخیابان بیهق ازروی سادگی عین تحقیقاتم رابرای نویسنده کتاب بقاع مترکه می گفتم واوگوش می داد.بعدهاکه کتابش چاپ شدازروی بی انصافی وغرورونادانی وخودخواهی که بگویدمن هم دستی درتحقیق دارم-البته ایشان رامی شناسندکه چیزی درچنته ندارد-مطالب بنده رادرکتاب دست چندم خودجاپ کرده.

برارباب دانش وهنرروشن است که بنده همه عمرم رادرپژوهش ولابلای کتابها ومیدانها وروستاها وکتابخانه هاگذرانده ام وازبیهوده سخن برقلم نمی رانم.

خراسان،سبزوار،ابوالفضل بروغنی1401/8/1مشهد،محله ارمغان 

سلام و عرض ادب و احترام، خوب بود با دانشی که داشتید و مدعی هستید، نام مقاله شما و نیز مجله ای که ان را چاپ کرده در اینجا می نوشتید تا دیگران بهره مند شوند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده