مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مزار شیخ حسن عبدل ـ خواف

این زیارتگاه در حاشیة جنوبى روستاى مژن آباد از دهستان بستانِ بخش سنگان واقع شده و به «مزار عبدل» مشهور است.

ساختمان مزار که متعلّق به قرن پنجم و ششم هجرى است، از خشت و گل ساخته شده و در مظهر قنات پر آب مژن آباد واقع است. مزار، یک بناى دو ایوانى با صحنى به طول 10 و عرض 5/4 متر است.

ورودى بنا از سمت شمال و پس از عبور از یک هشتى به ایوان شمالى مى‏پیوندد.

ایوان جنوبى نسبتاً عمیق و طاقچه‏هایى در طرفین دارد. در میان صحن، سکویى به طول 5 و عرض 30/1 متر دیده مى‏شود که مقبرة شیخ حسن عبدل است.

بر دیوارهاى ورودى صندوق مزار، تعداد فراوانى آجر مشبک منقوش از نوع آجرهاى مزار حاجى ذکریا و مزار بهدادین متعلّق به زمان سلجوقیان مشاهده مى‏شود که طبق نظر باستان شناسان موزة ملى ایران، همگى از یک مکان جمع آورى شده‏اند.

شیخ حسن عبدل از عرفا و علماى منطقه خواف است که احتمالاً در دوران آبادى مژن آباد در این محل زندگى مى‏کرده و پس از وفات بر سر قبر او این مزار را ساخته‏اند.

این بنا به شماره 17416 و به تاریخ 6/12/1385 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

سلام ،متاسفانه این مزار از حالت خشت وگلی ومعماری قدیمی خارج وبا آجر وبلوک درست شده است که اون حالت باستانی بودن اون کلا از بین رفته ،آیا دهیار یا عوامل اجرایی روستا حق دخل وتصرف در امورات باستانی جایی رو دارند ؟
با سلام وعرض ادب و احترام . متاسفانه مسولیین محلی بدون در نظر گرفتن از تاریخ بنا ، به بازسازی ان می کنند که لطمه بزرگی به هویت بنا ست . اگر این بنا به ثبت اثار ملی رسیده بود و یا 99 سال عمر ان بود قابل پیگیری در محاکم دادگستری به عنوان تخریب یک اثر ملی بو د.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده