مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مزار مهنک ـ نیشابور

این مزار در خارج از روستاى قلعه شیش و بین روستاى گلبو و قلعه شیش واقع شده و قبرستان عمومى شیشى‏ها است.

مزار بر روى تپّه‏اى که اطراف آن را درختان گز فرا گرفته واقع شده و شالودة آن از خشت و گل و سنگ لاشه ساخته شده و ابعاد آن 12×7 متر است.

اتاق مرقد به ابعاد 5×5 متر است و الباقى بقعه را شبستان شمالى و غربى تشکیل مى‏دهد. در وسط اتاق، صورت قبرى است که بر دور آن ضریح آهنى به  ابعاد 1×2 متر قرار دارد که با پارچه سبز پوشیده شده است.

درِ بقعه از جانب جنوب باز مى‏شود و ابتدا به شبستان کوچکى راه مى‏یابد. پنجره‏اى در شمال اتاق مرقد قرار دارد. گنبد بنا از داخل به قطر 4 و ارتفاع 3 متر و از خارج به شکل شلجمى به ارتفاع 4 متر است و با رنگ سبز نقاشى شده است.

در جانب غرب بقعه، شبستانى وجود دارد که به انبار تبدیل شده و درى که براى آن تعبیه شده را مسدود نموده‏اند
و از خارج درى ساخته‏اند. در داخل بقعه با رنگ سبز، اسماء ائمه Œ و جلاله نقش بسته است. سقف شبستان و انبار، چوبى است و نماى خارجى بقعه کاهگل است. زمین زیارتگاه حدود یک هکتار است که در غرب آن یک آشپزخانه به ابعاد 6×4 متر تعبیه شده است. متأسّفانه از هویّت صاحب بقعه اطلاعى حاصل نشد، جز اینکه برخی از اهالی او این مکان را متعلّق به ابوسعید ابوالخیر مهنى مى‏دانند و از اینرو این مزار را مهنک مى‏خوانند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده