مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة خلیفه میر افضل ـ تربت جام

این مقبره در میان روستاى صید آباد از دهستان پایین جام، در حدود 35 کیلومترى شهر تربت جام واقع شده است.

بناى بقعه خرابه‏اى است که در فاصله صد مترى روستاى صیدآباد واقع شده و شامل یک قطعه زمین مربع شکلى به ابعاد هر ضلع 15 متر است که به وسیله یک دیوار آجرى به ارتفاع یک متر محصور شده و در ضلع جنوبى آن ایوانى به دهانه 3 متر و طول 5 و ارتفاع 5 متر با دو منارة کوچک دو متری در طرفین دارد. چهار اتاق گلى که سقف آن فرو ریخته در مجاورت ایوان است.

صورت قبر خلیفه میر افضل در قسمت جنوبى محوطه به طول 3 و عرض یک و ارتفاع 40 سانتى متر با سیمان و آجر ساخته شده و بر روى آن کتیبة ذیل نوشته شده است: «آرامگاه مرحوم خلیفه میر افضل ولد حاج میر یعقوب حسینى، فوت 1344 هـ . ق» در اطراف این قبر، قبرهاى دیگرى متعلّق به برادر و برادر زاده‏ها و پسرش سیّد اشرف به چشم مى‏خورد.

زنگنه دربارة این مقبره و خفته در آن مى‏نویسد: «گفته‏اند مرحوم خلیفه میرافضل از سادات جلیل القدر حسینى بوده و به علّت زهد و تقواى بیش از حدّش به دنیا اعتنایى نداشته و پیوسته به عبادت خداوند متعال و ارشاد مردم مشغول بوده است.

چون مردم به وى اعتماد فراوانى داشته‏اند، وجوهات شرعیّه خود را براى تقسیم بین مستمندان به ایشان مى‏سپرده‏اند و او نیز فوراً بدین عمل اقدام مى‏نموده است. اما سرانجام پس از عمرى طولانى در سال 1344 هـ . ق در همین روستان درگذشته و در همین محل مدفون گردیده است. علیهذا چون مورد تکریم و احترام مردم بوده، مریدانش بر مرقد وى به قدر توانایى مادى خود بنایى ساخته‏اند و آن را مزار و مطاف خویش قرار داده‏اند».

این مقبره به شمارة 2048 و در تاریخ 12/10/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده