مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده جعفر ـ مشکین شهر

بقعة این امامزاده در شمال شرقى روستاى اُنار از توابع شهرستان مشکین شهر، در انتهاى یکى از کوچه‏هاى بن بست روستا در دل باغ سرسبز و مصفّایى قرار دارد و چشم انداز آن فوق‏العاده زیبا و دیدنى است.

ساختمان بقعه در گذشته تنها یک قبر و اتاقکى گلى بوده است تا این‏که در سال 1300 هـ . ش اهالى محل و ریش سفیدان آن با مساعدت حاج کامران که باغ‏هاى مجاور مرقد را به امامزاده اهداء نمود، بناى کنونى را ساخته ‏اند.

بناى کنونى شامل گنبد، مسجد، حرم و محراب و صحن است. قبر امامزاده در ضلع جنوب شرقى مسجد قرار گرفته و در بالاى آن بر سقف مسجد گنبدى بنا شده است. این گنبد که به شکل کلاه‏خودى و به قطر شش و ارتفاع قریب به نُه متر می‌باشد، با آجر تزیین شده است. ورودى اصلى بنا در جنوب قرار دارد. در شرق بنا دو پنجره و یک ورودى و سه نورگیر تعبیه شده و در شمال بقعه نیز دو در و دو نورگیر و دو دریچه ایجاد شده است.

تا سال 1376 هـ . ش صندوقچه‏اى چوبى بر روى قبر قرار داشت اما از آن سال به بعد، ضریح مشبّک آلومینیومى نصب گردیده و بر روى قبر نیز پارچة سبز نهاده شد. در بالاى محراب مسجد، سال تأسیس بناى فعلى را سال 1300 شمسى نوشته‏اند. در ورودى بقعه زیارتنامه‏اى نصب شده که در آن نسب امامزاده چنین آمده است: «السلام علیک یا سیّد جعفر بن موسى الکاظم نوراللَّه مرقده» از دیگر امکانات این بقعه، وضوخانه، کفش‏دارى، شبستان مردانه و در نیم طبقة شبستان مردانه، یک شبستان زنانه احداث شده که داراى پنجره‏هاى چوبى مشبّکى است. نماى داخلى بنا از گچ است که بر روى دیوارهاى آن قوس‏هاى پنج او هفت کار شده است. درهاى قدیمى بسیار زیبایى در داخل بنا قرار دارد.

در مجاورت امامزاده جعفر، قبر سه امامزادة ناشناس دیگر نیز در چند صد مترى قبر امامزاده قرار دارد. ایّام زیارتى این بقعه، ماه‏هاى محرم و رمضان است.

به اعتقاد اهالى، امامزاده جعفر فرزند بلافصل امام هفتم ‰ است و برخى نیز او را از نوادگان امام موسى کاظم ‰ مى‏دانند که در انتهاى قرن سوّم هجرى در این منطقه به شهادت رسیده است. این بنا به شمارة 20382 در تاریخ 12/10/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده