مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مقبرة پیر بدرالدّین ـ نمین

این بناى زیبا در خیابان اصلى شهر نمین، خیابان امام خمینی ، مقابل ساختمان فرماندارى قرار گرفته است.

بنای مقبره بر روی زمینی مسطح قرار گرفته و ساختمان آن دارای ازارة سنگی به ارتفاع 90 سانتی‌متر می‌باشد و نماى مقبرة آن آجرى ساده با بدون تزئین و قاب بندى است. در قسمت پیشانى بنا تیر چوبى به عنوان کلاف استفاده شده که در نماى بیرونى پیدا است.

ورودى مقبره رو به قبله و در قسمت جنوب شرقی قرار دارد و به اتاق کوچکى باز مى‏شود. براى وارد شدن به گنبد خانه باید از درِ دیگرى از همین اتاق گذر کرد. در اتاق اوّل سنگ مرمر بسیار زیبایى با تزیینات و نوشته‏هاى برجسته وجود دارد که مربوط به صاحب مقبره است. ساختمان مقبره به شکل مستطیل و به ابعاد 50/5×9 متر می‌باشد. فضای ورودی و فضای زیرگنبد هر دو به شکل مربّع می‌باشد که با چهارطاق، گنبد دو پوسته را بر روی خود نگه داشته‌اند. گنبد، کهن‌ترین قسمت بنا را تشکیل می‌دهد که گنبدی دو پوسته
گسسته می‌باشد که به وسیلة شنگرآن دو گنبد به یکدیگر متّصل می‌شود. اندود گنبد زیرین با گچ، کار شده است.
از تزئینات داخلى مقبره نیز بر روى گنبد و طاقنماهاى داخلى نشانه‏هاى اندکى به چشم مى‏خورد که بیانگر شکوه این مقبره در دوره‏هاى قبل است. مصالح به کار رفته در بنا، آجر و ملات ساروج می‌باشد.

تاریخ احداث مقبره همانگونه که در سمت چپ درِ ورودی حک شده 1348 هـ . ق را نشان می‌دهد. نام معمار یا سازنده اوّلیه بنا مشخص نیست. در سال 1325 هـ . ش در اثر بارش باران قسمت ورودی مقبره به طور کامل فرو ریخت که بعد از گذشت 15 سال اقدام به مرمّت نمودند و در سال 1370 هـ . ش دوباره از همان محل قبلی تخریب شد که به دست ادارة اوقاف و میراث فرهنگی مورد بازسازی قرار گرفت.

نام صاحب قدیمی محوطة مقبره، متعلّق به سیّد عبدالحمید آزاده بوده که قسمتی از ملک خویش را به مقبره وقف نموده است.

پیر بدرالدّین از مریدان پیر قطب‏الدّین میانجى ـ از فرزندان ابن عبّاس عم پیامبر ‹ ـ مى‏باشد. تاریخ زندگى وى به سال 650 هـ . ق بر مى‏گردد.

وى که در زنجان مسکن داشت با شیخ شاه دینورى براى تبلیغ دین به آستارا آمد و در این زمان مردان زیادى به خدمت ایشان رسیده و کسب فیض نموده‏اند.

از قراین چنین معلوم مى‏شود که پیر بدرالدّین نمینى از معروف‏ترین اشخاص زمان خود بوده است و مقبرة ایشان در نمین به شیخ بدرالدّین معروف است. بعضى از اهالى نمین، پیر بدرالدّین را از اولاد شیخ صفى‏الدّین اردبیلى مى‏دانند.

این مقبره به شمارة 20381 و در تاریخ 12/10/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده