مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم و محمّد ـ ارومیّه

بقعة این امامزادگان در 12 کیلومترى شهر ارومیّه در میان روستاى امامزاده واقع شده و به «امامزاده برکشلو» مشهور است.

بنایى قدیمى و تاریخى که اصل مقبرة آن را به دورة زندیه یا اوایل دورة قاجاریّه نسبت مى‏دهند. رواق، گنبد و ایوان بقعه در سال 1335 هـ. ق به اهتمام شخصى به نام مرحوم حبیب‏اللَّه بیگلربیگى بنا شد و بعدها نیز مرحوم حاج غفّار افشار به تکمیل بعضى از نواقص آن همّت گماشته است.

اتاق مرقد به شکل مستطیل و با یک گنبد مدوّر است که چهار زاویة اتاق را به وسیلة چهار گوشواره به هشت ضلعى و سپس به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد بنا را بر آن استوار ساخته‏اند. مصالح به کار رفته در ساختمان اتاق مرقد، از سنگ و آجر است و قسمت پایین آن تا ارتفاع یک مترى، با سنگ رودخانه‏اى تقریباً منظّم ساخته شده و بقیّه با آجر است. قسمت بام که اینک آجر فرش شده، قبلاً از خاک‏هاى دستى انباشته بود. روى گنبد را با شیروانى پوشش داده‏اند.

نماى خارجى بقعه داراى طاق‏ها و آجرکارى خوبى است، ولى به زیبایى جبهة داخلى نیست. ایوان جلوى ورودى مقبره را در سالیان اخیر تخریب و بازسازى کرده‏اند. امّا نماى داخلى مقبره از نظر تقسیم بندى و ترکیبات معمارى، چشمگیر و خوش ترکیب‏تر است. به ویژه گنبد آجرى بنا که با جرزهاى چهارگانه و رسمى‏بندى آجرى و قوس‏هاى یکنواخت سقف ساخته شده است. همچنین پوشش و ضریح آب طلاکارى شده‏اى که بر روى دو قبر امامزادگان قرار گرفته، فضاى ویژه‏اى به این بقعه بخشیده است.

ازارة شبستان و اتاق مقبره تا ارتفاع 5/1 مترى با کاشى‏هاى جدید آبى رنگ پوشش یافته و گفته مى‏شود که این کاشى‏ها به جاى کاشى‏هاى هفت رنگ قدیمى نصب شده است. جبهة خارجى بقعه نیز در بخش شرقى داراى دو نیم ستون تزیینى است که مانند منارة مسجد ارومیه است و فواصل آن با خشت‏هاى سبز رنگ مربّع کوچک به صورت پیچ تزیین شده است.

این بقعه على‏رغم آن‏که از بناهاى تاریخى به شمار مى‏رود، امّا تاکنون نسبت به ثبت آن هیچ اقدامى صورت نگرفته است.

به اعتقاد اهالى، این بقعه مدفن دو برادر به نام‏هاى ابراهیم و محمّد است که با چهار واسطه نسب به حضرت امام زین‏العابدین (ع) مى‏رسانند می‌باشد. در عین حال به استناد اظهارات برخى معمرین روستا، بقعة مذکور مدفن یکى از اولاد حضرت امام موسى کاظم (ع) است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده