مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اسکو ـ تبریز

بقعة این امامزاده در شهر اسکو، در 20 کیلومترى جنوب شرق شهر تبریز واقع شده است. بقعة امامزاده بر روى تپّه‏اى بلند در جنوب شهر اسکوه قرار دارد.

بنایى است که به خاطر گنبد بزرگ آجرى آن از بیرون چنین مى‏نماید که، از سطح زمین برپا شده است. در چهار سوى آن، چهار پنجره قرار دارد. در پاطاق گنبد، آثار گچ‏برى دیده مى‏شود. بر روى قبر، ضریح چوبى کهنه‏اى قرار دارد. مردم محل، نسب صاحب قبر را به امام جعفر صادق ‰ نسبت مى‏دهند. احتمال داده شده که، این محل، آرامگاه میر سیّد حسین بن سیّد عبدالغفّار اسکویى ـ جدّ سادات حسینى اسکو ـ باشد که مدّتى ملازم درویش یعقوب رومى بود و بعد در اسکو خانقاهى برپا کرده و در 918 هـ . ق بعد از فوت، در همان جا به خاک سپرده شده است.

در پشت بقعه، گورستانى قدیمى وجود دارد که تقریباً به دوران ایلخانان مربوط مى‏گردد و سنگ قبرهاى حجّارى شدة زیباى آن هنوز بر جاى مانده است.

در جوار بقعه، تکیة بزرگى ساخته شده که محلّ اجراى مراسم مذهبى زایرین امامزاده مى‏باشد. این تکیه متشکّل از تالار، دو اتاق غذاخورى، یک ایوان با سه ستون چوبى و یک منارة آجرى بلند است. کلاهک و قسمتى از بدنة مناره ریخته بود که در سال 1369 بازسازى شده است.

این بنا به شمارة 9230 در تاریخ 1/5/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده