مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده احمد ـ دشتستان‏

بقعة این امامزاده در مرتفع‏ترین قلّه کوه روستاى کنار سیاه، در حدود یک کیلومترى خارج روستا قرار دارد و به امامزاده میراحمد مشهور است.

ساختمان بقعه، بنایى بسیار قدیمى و شامل ایوان، رواق، حرم، صحن و گنبد است. ایوان بقعه رو به جانب شمال قرار دارد و در جنوب بقعه، شبستان کوچکى ساخته‏اند و در جنوب غرب آن نیز شبستان دیگرى تعبیه شده است. اتاق مرقد به ابعاد 5×5 متر مى‏باشد و داراى چهار صفّة کوتاه و شاه‏نشین و چند طاق‌نمای تزیینی است. در بالاى بقعه، گنبدِ مدوّرى به قطر و ارتفاع سه متر قرار دارد و به صورت قیفى در آمده است.

شالودة بنا از سنگ لاشه و ملاط گچ مى‏باشد. در وسط بقعه، صورت قبرى است که به اندازه 60 سانتى‏متر از کف بقعه بالا آورده‏اند و روى آن پارچة سبز نهاده‏اند. زمین زیارتگاه حدود یک هکتار مى‏باشد و به صورت قبرستان عمومى روستا استفاده مى‏شود. در گورستان، سنگ قبرهاى تاریخى زیادى قرار دارد که من جمله آنها، سنگ قبر صندوقى تو خالى و یک شیر سنگى مى‏باشد که تاریخ آن 1322 هـ . ق و سنگ دیگرى با تاریخ 1262 هـ . ق است.

اهالى، اعتقاد کامل به این زیارتگاه دارند و شخص مدفون در آن را از نوادگان امام موسى کاظم ‰ مى‏دانند. در تابلویی که بر دیوار بقعه نصب است، نسب شریف امامزاده با هشت واسطه به امام هفتم‰ منتهی شده که از قرار ذیل است:

میراحمد بن ابراهیم بن ابی‌القاسم حمزة بن علی بن احمد بن محمّد بن اسماعیل بن ابراهیم الاصغر بن امام موسی کاظم ‰ .

بناى امامزاده میر احمد به شماره 16247 در تاریخ 24/8/1380 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده