مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

.امامزاده ابراهیم رضا ـ آبگرم گزیک درمیان

بقعة باشکوه این امامزاده در روستاى آبگرم گزیک، از توابع شهرستان درمیان و در 140 کیلومترى شرق شهر بیرجند واقع شده و مشهور به «سلطان ابراهیم رضا» است.

بناى اصلى بقعه مربوط به دوره تیمورى مى‏باشد که ساخت آن را به سلطان حسین بایقرا نسبت مى‏دهند. بنا به شکل مربّع و به ابعاد 18×18 متر مى‏باشد که داراى چهار ایوان بلند در چهار جهت است.

این بنا از خشت، آجر و گچ، در دو طبقه و بر روی سکویی به ارتفاع حدود یک متر احداث شده است. بنا و سکو دارای نقشه چهار ضلعی کامل است. ورود به بنا از طریق یک ایوان با طاق نیم دایره امکان پذیر است. در قسمت بالای در ورودی، یک نورگیر بصورت گچبری مشبک با طرح‌های اسلیمی و هندسی وجود دارد. در دو طرف ایوان ورودی بصورت قرینه دو راه پلّه وجود دارد که عبور و مرور را به طبقه فوقانی میسر می‌سازد. فضای مرکزی بنا، گنبدخانه‌ای است با پلان چهار ضلعی. گنبد بنا به کمک فیلپوش‌هایی بر روی نقشه چهارضلعی قرار گرفته است. در چهار طرف گنبدخانه، در دو طبقه اتاق‌ها، ایوانچه‌ها و راهروهای ارتباطی تعبیه شده است. این قسمت‌ها عمدتاً دارای طاق‌های جناغی و در بعضی موارد تزئینات رسمی بندی می‌باشد. درهای چوبی دارای تزئینات بسیار هنرمندانه منبّت و مشبّک می‌باشد. منبّت‌ها شامل طرح‌های اسلیمی و نیز کتیبه می‌باشد. ضریح این بنا هر چند تا حدودی تخریب شده اما قابل بازسازی و مرمّت می‌باشد.

این ضریح از چوب ساخته شده و با طرح‌های شمسه و سایر طرح‌های هندسی بصورت مشبک زینت شده است. یکی از ویژگی‌های جالب توجه در مورد این بنا پیدا شدن تعداد زیادی خطوط بر روی دیوارهای گنبدخانه است. این خطوط که در یک دوره بوسیله اندود گچ پوشیده شده بودند، در سال 1378 در جریان مرمت و احیاء بنا هویدا گشته‌اند. این خطوط زیبا به قلم‌های نسخ، ثلث، نستعلیق و شکسته نستعلیق می‌باشند و اکثراً شامل آیات قرآنی، احادیث، روایات و بعضاً یادگاری می‌باشند. یک نمونه از این خطوط دارای تاریخ 1091 (هـ. ق) است.

اصل مرقد در اتاقى به ابعاد 10×10 متر قرار دارد که با احتساب دیوار 5/1 مترى آن، به چیزى حدود 12×12 متر مى‏رسد. چهار زاویه بقعه را با ایجاد فیل‏پوش‏هاى بزرگ، به هشت‏ضلعى و سپس با طاق‏نماها به دایره تبدیل نموده‏اند و در نتیجه، گنبد دوپوش و عرق‏چینى بنا به قطر 10 و ارتفاع 5 متر بر آن استوار شده است. تزیینات به‏کار رفته در بنا عبارت‌اند: از درهاى چوبى منبّت‏کارى شده و پنجره‏هایى با طرح‏هاى مشبّک گچى و هم‏چنین اشعار، احادیث و آیات قرآنى به همراه تاریخ نگارش با خطوط ثلث، نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق، که بعضى از آنان مربوط به دوره صفوى است، تا ارتفاع حدود یک و نیم متر از دیوارهاى بقعه را شامل مى‏شود، که اخیراً توسّط میراث فرهنگى با شیشه محفوظ شده است.

در وسط بقعه ضریح آهنى مشبّکى به ابعاد 5/3×5/1 متر قرار دارد. در گذشته، صندوق چوبى در بقعه وجود داشت که پس از تعمیر در بقعه نصب خواهد شد.

مدخل اصلى بقعه در جانب جنوب مى‏باشد که خود شامل ایوان باشکوهى به ابعاد 3×5 و ارتفاع 6 متر با طاق رومى است. در جانبین مدخل راه پلّه‏اى به طبقه دوّم بنا تعبیه گردیده و در هر جانب، دو اتاق در زیر و بالا و جمعاً صفّه کوچک با طاق رومى در نظر گرفته شده است. به قرینه
ایوان جنوبى، در شمال بقعه نیز با همان ترکیب اجرا شده
و در ضلع مغرب و مشرق نیز غلام گردشى قرار دارد که
خود شامل ایوان و رواق در دو طبقه است. در شمال بقعه به فاصله 20 مترى آن، آب انبار بسیار قدیمى، که متعلّق به دوره صفویّه است، قرار دارد.

متأسّفانه، ایوان شمالى در سالیان اخیر فرو ریخته و سازمان میراث فرهنگى درصدد تعمیر این قسمت بناست.

ایوان بنا با وجود ارزش هنرى و بسیار زیباى آن، قابل نگه‏دارى مى‏باشد. در نزدیکى بقعه، چشمه آب گرمى خوشگوار است که براى امراض نافع مى‏باشد.

به اعتقاد اهالى، شخصیّت مدفون در بقعه برادر امام رضا (است. در این باره مرحوم آیتى مى‏نویسد: «...نسبت مى‏دهند آن مشهد شریف را به امامزاده سلطان ابراهیم و او را از اولاد امام موسى بن جعفر (مى‏دانند، بعید نیست که آن بزرگوار از فرزندان حسین بن موسى (باشد و مزار مزبور از زمان قدیم مورد توجّه مردمان بوده است.

اى روضـــه مبارکــه‏ات خــانه امید

و ز کعبه مـزار تو خورشــید رو سفید

از نسل پاک حضرت موسى بن جعفرى‏

از صاحب کــرامت و اى سـیّد رشید!

حاجات مــا بر آور و بشنو دعــاى ما

زین در مکـن امید کســى تـو ناامید!»

این بنا به شمارة 1885 و در تاریخ 11/5/1376 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

س بنده حدود 12سال در گزیگ زندگی کرده ام و این مکان مقدس رو هم زیاد زیارت کردم.چیزی که منو ناراحت میکرد این بود که این مزار بسیار غریب بود و افراد کمی برای زیارت به این مزار میرفتند.اخه مردم آبگرم و روستاهای اطراف همه سنی هستند. خواهش میکنم شیعیانی که در این منطقه هستند به زیارتش بروند.غریبی سخت است.
 با سلام وعرض ادب و احترام ، ممنون از محبت شما
باسلام و احترام من تازه با این مکان آشنا شدم و حتما در اولین فرصت به زیارت ایشان خواهم رفت
پنجشنبه ۶ تیر ۹۸ , ۲۱:۴۹ ازطرف یک سنی برای محسن شیعه
س لطفازودقضاوت نکنید

سلام برمحسن که 12سال درگزیک زندگی کرده ولی شناختی ازمنطقه ندارد مردم همان احترامی که برای بقیه بزرگانشان می گذارند برای حضرت سلطان ابراهیم الرضا هم می گذارند من ازآبگرم نیستم ولی مردم آبگرم همه سیدهستند واحتمالا ازنسل آن بزرگوار باشندخیلی هم احترام می گذارند و برای هیچ کدام ازبزرگان دین کارظاهری بیشتری انجام نمی دهند . اگربامردم ومردمی بودید چنین قضاوت بیجایی نمی کردید. نظر بسیار نادرستی از منطقه ارائه دادید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده