مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

مزار شهدا (درّه شیخان) ـ بیرجند

شیخان نام محلّى در نزدیکى بیرجند در غرب ترمینال مسافربری است. به جهت واقع شدن روستا در میان درّه‏اى، آن را درّه شیخان، و مزار موجود در روستا را زیارتگاه درّه شیخان مى‏خوانند. آن طور که مشهور است مى‏گویند مرقد شهیدانى چند از نوادگان امام محمّد باقر (در آن‏جا مى‏باشد. این لاله‏هاى پرپر شدة خاندان عصمت و طهارت(، در مبارزه با حاکمان جبّار عبّاسى به شهادت رسیده‏اند.

بنای این بقعه، مربوط به اواسط دورة صفویه می‌باشد که تعمیراتی در دوره‌های بعدی در آن صورت گرفته است و این تعمیرات، شامل مدخل ـ که خود ایوان زیبا با کاشی‌های رنگارنگ و مقرنس کاری شده دارد ـ و دو گنبد عرقچینی بزرگ به ارتفاع سه متر و قطر شش متر می‌شود که در مساحت تقریبی 400 متر بنا شده است.

 

بقعة اصلی مزار از داخل شش ضلعی به طول شش متر است و طاقی گنبدی و کاهگلی و یک ایوان کوچک دارد. ورودی بنا با کاشی تزیین شده است.

در شش گوشه درونی بقعه، زاویه‌های کوچکی تعبیه شده است و مردم در آن‌ها به نماز و دعا می‌پردازند. روز خاص زیارت این مکان مذهبی روز چهارشنبه است. صبح روز سیزدهم نوروز هم عدّه‌ای به این محل می‌روند.

سلام مطلب شما خوب بود اما کاش کامل تر توضیح 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده