مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبداللَّه ـ کودزر اراک

بقعة این امامزاده در روستاى کودزر، در 30 کیلومترى  جادّة اراک به خمین و 7 کیلومتر دورتر از جادّه  ترانزیتی، نزدیک روستاى حسن‏آباد واقع شده و به «شاهزاده عبدالله» مشهور است.

بنا بر روى سطح مرتفعى که نزدیک سه متر از سطوح اطراف بلندتر است، با نقشة هشت ضلعى به ابعاد هر ضلع، 20/4 متر ساخته شده و داراى دو ورودی یکى در شمال شرقى و دیگرى در جنوب شرقى است. گنبد امامزاده،کروى یک پوش با پوشش سیمانى است. ارتفاع داخلى بنا،از کف تا گنبد، 15 متر است و تمام دیوارهاى داخلى، از ارتفاع یک تا 12 مترى گچ‌برى شده است؛ اما سطح زیر گنبد،فاقد تزیین است. شیوة گچ‌برى بنا، آن را به قرن ششم هجرى قمرى مربوط مى‏کند.

عمدة تزیینات بنا، شامل گچ‌برى‏هاى نفیس دیوارهاى داخلى است که تا زیر گنبد کار شده و در اثر مرور زمان، قسمت‌هایى از آن‏ها از بین رفته است. در جنوب بقعه نیز محراب گچ‌برى زیبایى قرار دارد که داراى کتیبه‏هایى از آیات قرآن (سوره‏هاى اسراء مؤمنون و اخلاص) به خط ثلث و کوفى است.

گنبد بقعه، آجرى و از داخل گچ‌کارى شده است. شکستگى‌هایى در بدنة داخل بنا وارد شده که به گفتة اهالى، متعلّق به میخ‏هاى چوبى است که حدود چهار سانتى‌متر در عمق دیوار کوبیده شده‏اند، تا شیروانى‏اى بر روى گنبد نصب کنند. نقش‏هاى گچ‌برى داخل حرم، از تنوع خاصّى برخوردار است و نقوش گیاهى مختلف را نشان مى‏دهد. یک نوع آن، نقش دایره‏اى است که نقش گل چهار پر گردان دارد.

متّصل به بقعة امامزاده عبداللَّه، بقعة دیگرى قرار دارد که گویند متعلّق به حلیمه خاتون، خواهر امامزاده عبداللَّه است. این بقعه، آجرى و داراى گنبد فلزى طلایى رنگ است. ازارة بقعه، آجر، کاشى‏هاى قرمز، آبی و فیروزه‏اى، سفید و لاجوردى است.

بر روى قبر امامزاده عبداللَّه، ضریح مطلّاى زیبایى نصب است که بر روى آن نوشته شده: «ضریح مطهّر امامزاده عبداللَّه فرزند امام موسى کاظم ‰ که به همّت امنا و نظارت ادارة کل اوقاف و امور خیریة استان مرکزى در سال 1380 ساخته و نصب گردید. میناسازى طرفه نژاد به طرّاحى و ساخت بهنام کبیرى سامانى، قلمزنى سیّد رسول احمدى».

به اعتقاد اهالى، امامزاده عبداللَّه از فرزندان امام موسى کاظم ‰ است. برخى نسب شریف او را با سه واسطه به امام هفتم ‰ منتهى مى‏دانند که از قرار ذیل است:

سیّد عبدالله بن محمّد الامیر بن احمد ابى‌الطیّب بن هارون بن امام موسى الکاظم ‰.

وى سیّدى جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود. علماى انساب، نسل و اعقاب احمد بن هارون را در قم و نواحى آن نوشته‏اند. بر این اساس، اکثر عموها و عموزادگان سیّد عبدالله در قم، تفرش، اراک و فراهان سکنى گزیده و منشأ آثار و برکاتى براى اهالى این مناطق بوده‏اند.

پدر امامزاده عبدالله، محمّد نام داشت که بنا به نوشتة علماى انساب، امیر منطقة قم بود و از او فرزندان زیادى به وجود آمده است. وى، فرزندى داشته به نام سیّد حسن که به عنوان «قائد الجندى» رهبر جیوش و فرمانده سربازان معروف بوده است.

سیّد عبدالله، به خاطر منصب دولتى پدر، و سیادت و شرافت نسب، از موقعیّت ممتازى برخوردار بود و در شهر «قم» به کسب دانش پرداخت و از سرآمدان عصر خویش شد و سپس به عراق عجم مهاجرت نمود. متأسّفانه در منابع موجود، از نام همسر و تعداد فرزندان و تاریخ وفات او سخنى به میان نیامده است، اما با وجود واسطه‏ها، در نسب شریف او مى‏توان گمان زد که وى در دهة آخر قرن سوّم هجرى وفات یافته باشد. آرامگاه او، اخیراً بازسازى شده و مورد توجّه دوستداران اهل بیت Œ مى‏باشد.

بقعة امامزاده به شمارة 1704 و در تاریخ 25/12/1364 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ممنون از اطلاعاتی ک در سایت گداشته شده برای من مفید بود
                                                   بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام یک نکته عجیب در امامزاده عبدالله هست که خیلی برایم عجیب است چرا محراب داخل حرم امامزاده نسبت به قبله واقعی که اهل این روستا نماز می خوانند اختلاف دارد؟؟؟

با سلام باید تحقیق شود . شاید جهت قبله اهالی روستا اشتباه باشد و یا بقعه امامزاده در گذشته به عنوان کلیسا استفاده می شده و یا سولات دیگر که در خاکبرداری از محل به دست خواهد آمد؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده