مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محسن ـ مشهد گرمه اراک‏

بقعة این امامزاده در 37 کیلومترى شهر اراک و در فراز تپّه‌ای مرتفع در روستاى مشهد گرمه واقع شده و به «شاهزاده محسن» مشهور است.

ساختمان بقعه از خشت و گل ساخته شده و شامل یک بنا با طرح چهار ضلعى است که حرم و ایوان ورودى و دو شبستان دیگر دارد. بر روى فضاى حرم، گنبد آجرى کم ارتفاعى تعبیه شده است.

حرم این بقعه به صورت مربّع و به ابعاد 6×6 متر با ازارة سنگى و بدنة گچى است و در چهار گوشة بالاى حرم در محل اتصال دیوارها به گنبد تزیینات گچى پلّکانى وجود دارد و در زیر گنبد، سه نورگیر تعبیه شده است. از شبستان ورودى به داخل حرم، پنج پلّه به سمت پایین وجود دارد که محل عبور به داخل حرم مى‏باشد.

در کتاب پژوهشنامه (مقاله بررسى و شناسایى فراهان) دربارة بقعة شاهزاده محسن، نوشته شده: «بناى امامزاده در نقطه‏اى کوهستانى و به دور از روستا قرار گرفته است. او را از فرزندان امام موسى کاظم ‰ مى‏دانند. بناى امامزاده با سنگ‌هاى کوهستانى ساخته شده است. در زیر گنبد عرقچینى، ضریحى از آلومینیوم قرار دارد که به دور صندوق چوبى نفیس قرار گرفته است».

صندوق چوبى مرقد، از دو دیدگاه حائز اهمیّت است، یکى وجود کنده‏کارى‏هاى شایسته و زیبا و به شکل‏هاى هندسى و گل و بوته، و دیگرى کتیبه‌هایى از آیات قرآن، اسماء جلاله و نام بانى و صاحب مرقد. در بدنة صندوق چنین آمده است: «هذا عمل العبد دولتشاه بن امیرالدّین النجار و السلطان...الدّین
الحاجى حسن فى تاریخ سنه 838 هـ. ق، اتمام هذا الصندوق الشریف
و روضة المنیف الصدر الکبیر رئیس تاج‏الدّین بن المرحوم رئیس شمس الدّین بن المسیب القمّى».

در موزة چهار فصل اراک، درِ چوبى نفیسی قرار دارد که متعلّق به این بقعه است و روى آن، نقش چهار على و نقوش کنده کارى و هندسى است. متن کتیبة بالا در آیه‏اى از قرآن کریم است که ادامة آن از بین رفته و به نظر مى‏رسد که در، یک‌بار مرمّت شده است. بر اساس مطالعات انجام گرفته، ظاهراً این بنا در قرن هفتم (دورة ایلخانى) ساخته شده و احتمالاً دوبار در قرون هشتم و نهم هجرى مرمّت گردیده است.

دکتر پرویز ورجاوند، دربارة این زیارتگاه، چنین مى‏نویسد: «بنایى ساخته شده از سنگ لاشه و آجر با طرح چهار ضلعى است که بر فراز آن، گنبدى بزرگ و کم خیز بر پا شده است. داخل بنا، به کمک ترنبه‏ها، طرح چهار ضلعى به هشت ضلعى تبدیل شده و پایة گنبد بر روى ترنبه‏هاى پله‏اى تزیین استوار شده است. در جبهه‏هاى جنوبى و شرقى داخل بقعه، دو طاق‌نما جاسازى شده، که طاق‌هاى جنوبى محراب امامزاده را تشکیل مى‏دهد».

نسب شریف امامزاده، به استناد نوشتة حمداللَّه مستوفى، فرزند بلافصل امام هفتم ‰ است که به محسن زاهد خوانده مى‏شود. متأسّفانه، این ادّعا منشأ صحیحى ندارد و در میان فرزندان امام هفتم ‰ ، محسن یافت نمى‏شود. به اعتقاد برخی از پژوهشگران، شخص مدفون در این بقعه، با چهار واسطه به امام هفتم ‰ نسب مى‏رساند که از قرار ذیل است: سیّد محسن بن ابراهیم بن موسى الاعرج بن جعفر بن ابراهیم المرتضى بن امام موسى کاظم ‰. وى سیّدى جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود. پدر بزرگوارش، از جمله مهاجرین آل‌ابوطالب به شهر مراغه است که در آن‌جا، از محبوبیّت خاصّى برخوردار بود و اینک، آرامگاه او در شهر مراغه قرار دارد. او داراى چهار فرزند به اسامى حسن، حسین، موسى و محسن بود. سیّد حسن در مراغه سکونت داشت و به حسن الشیخ موصوف بود. برادر او سیّد محسن، به جبل مهاجرت نمود و به جهت زهد و تقوایش محسن زاهد خوانده شد. وفات او در نیمة نخست قرن چهارم هجرى اتّفاق افتاده است. سیّد محسن داراى یک فرزند به نام سیّد محمّد است.

بقعة امامزاده محسن به شمارة 1569 و در تاریخ 27/11/1378 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده