مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده احمد ـ اراک

بقعة این امامزاده که از اجداد مقام معظّم رهبرى ـ حفظه‏ اللَّه ـ است در 18 کیلومترى شمال غربى شهر اراک و در دو کیلومترى شمال شرق روستاى هزاوه واقع شده و به «سلطان علم» نیز معروف مى‏باشد و در نزد اهالی به «سلطان سیّد احمد» مشهور است.

بناى بقعة امامزاده احمد، در بالاى تپّه‏اى که مشرف بر آبادى هزاوه است، قرار گرفته و فضاى داخلى آن هشت ضلعى است و بر فراز آن، گنبدى دوپوش قرار دارد. زیر گنبد، صندوقى چوبى به ابعاد 50/1×50/1×41/2 متر بر گِرداگِرد مرقد نصب مى‏باشد و بر دور آن نیز ضریح فلزى قرار دارد. مقابل مدخل جنوبى و صحن امامزاده، دو سنگ قبر قدیمى به خطّ کوفى دیده مى‏شود که مربوط به اویل دورة اسلامى است.

اصل این بنا، متعلّق به دورة صفوى مى‏باشد که داراى گنبد عالى و حرم باشکوهى بود و همواره مورد توجّه مشتاقان اهل ‏بیت ‰ بود. متأسّفانه، بخش‏هایى از بنا به جهت مرمّت‏هاى غیر اصولى از بین رفته و هویّت خودرا از دست داده است.

بناى کنونى، شامل یک ایوان ورودى است که در طرفین آن، دو اتاق کوچک قرار دارد و پس از آن، جایى براى گلدسته در نظر گرفته شده که هنوز کار ساختمان آن انجام نشده است. در سمت راست ایوان، تصویر امام خمینى ـ  ـ و در سمت چپ آن تصویر مقام معظّم رهبرى ـ حفظه‏اللَّه ـ و شجره‏نامة ایشان بر روى کاشى‏هاى لاجوردى پیاده شده که بر شکوه بنا افزوده است. بقعه، داراى دو شبستان جنوبى و شمالى مى‏باشد. گنبد بنا، به صورت هرمى دوازده ترک دو پوشش است که نماى خارجى آن را ایزوگام کرده‏اند. در شبستان جنوبى، گچ‏کارى زیبایى با آیات قرآنى و اسامى معصومین Œ و تزیینات هندسى و گل و بوته به چشم مى‏خورد. در شبستان شمالى بقعه، آیینه‏کارى و گچ‏کارى رنگى با آیاتى قرآنى و طرح‏هاى مختلف هندسى به کار رفته است. نقوش هندسى و گیاهى و کتیبه‏هایى به خطّ فارسى، زیبایى خاصّى به بقعه داده است.

پوشش‏هاى داخلى سقف در شبستان‏هاى شمالى و جنوبى، به سبک خاص آرایش شده و به صورت دو پوشش پایه‏دار و طاق‏نما مى‏باشد. آیینه‏کارى شبستان، توسّط استاد طرزى بود که از تلفیق رنگ‏هاى مختلف شیشه‏اى، طرح‏هاى زیبایى اجرا نموده است. قسمتى از تزیینات شبستان بقعه، کار استاد عالى مى‏باشد که به یاد پدرش، مرحوم محمّدرضا عالى و سعید صابونچى انجام پذیرفته است. ازاره‏هاى داخلى بقعه، از سنگ‏هاى قرمز رنگ با حاشیة سفید استفاده شده که زیبایى دو چندانى به حرم داده است.

مساحت محوّطه و ساختمان‏هاى اطراف آن، پنج هزار مترمربّع و زیر بناى بقعه، حدود دویست مترمربّع و اتاق مرقد، بیش از پانزده متر مربّع مى‏باشد. مشهور است که پس از شفاگرفتن سیّده زینب بیگم، خواهر شاه‏عبّاس صفوى از این امامزاده، او اَمر به ساخت بناى باشکوهى بر سر قبر امامزاده احمد مى‏نماید.

امامزاده سلطان سیّد احمد، از احفاد و نوادگان امام چهارم شیعیان است که با شش واسطه به آن بزرگوار نسب مى‏رساند که بدین ترتیب است: سیّد احمد بن محمّد المدائنى بن حسن بن حسین بن حسن‏الافطس بن على‏الاصغر بن امام على بن الحسین زین‏العابدین ‰. گفته‏اند که آن حضرت، در نیمة اوّل قرن چهارم هجرى در منطقة عراق عجم (اراک فعلى) نزول اجلال نموده و به علّت تحت تعقیب بودنش از طرف عمّال بنى عبّاس، به ارتفاعات قریة آشناباد (هزار آبه) پناهنده شد و عاقبت در سال 360 هـ . ق خود و فرزندش شاهزاده اسماعیل و برخى از همراهانش، به شهادت مى‏رسد و پیکر مطهّرشان در دامنة کوه‏هاى آشناباد، در محلّ فعلى بقعه مدفون مى‏گردد.

سلطان سیّد احمد، مکنّى به ابوالعبّاس و ملقّب به سلطان العلما بوده است.

تذکره‏اى در دست متولّیان بقعة سلطان سیّد احمد در هزاوه قرار دارد که در آن، سرگذشت امامزاده چنین ذکر شده است:

«سلطان سیّد احمد با عدّه‏اى از خاندان و محبّان در دامنة جبال آشناباد (هزاوه کنونى) مستقر گشتند تا در خطّة فراهان منادى راستین تشیّع و ابلاغ‌گر حقایق دینى و تعالیم آل البیت Œ باشند.

امامزاده سلطان احمد، در بدو ورود، با استقبال شایان مردمى مواجه گشت. به طورى که مردم خمس مال و هدایاى خویش را به خدمت ایشان مى‏آوردند و مسائل واجب خود را از وى استفتا می‌کردند و جواب کافى دریافت مى‏داشتند.

در صحّت نسب این بزرگوار، جاى هیچ گونه تردیدى نیست، نسب شریف او در کتاب‏هاى مختلف انساب تأیید شده است؛ از آن جمله، ابن عنبه، متوفّاى 828 هـ. ق، مى‏نویسد: «براى على دینورى برادرانى است که یکى از آنان ابراهیم و محمّد ابنى حسن بن حسین بن حسن افطس است، که این دو داراى اعقاب و نسل شدند».

مقام معظّم رهبرى ـ حفظه‏اللَّه ـ یک بار در سفر رسمى و یک بار هم در سفرى ویژه با بیت محترمشان براى زیارت به این بارگاه ملکوتى شرف حضور یافتند و فرمودند: «بنده هم افتخار مى‏کنم که این بزرگوار جدّ من است».

نسب شریف مقام معظّم رهبری با 28 واسطه به سیّد احمد منتهى مى‏شود که از قرار ذیل مى‏باشد:

آیت‏اللَّه العظمى سیّدعلى خامنه‏اى بن آیت اللَّه سیّدجواد بن آیت‏اللَّه حاج آقا حسین‏بن سیّد محمّد تفرشى بن سیّدمحمّدتقى بن سیّدمیرزا على‏اکبر بن سیّد فخرالدّین بن سیّد ظهیرالدّین بن سیّد قطب‏الدّین بن سیّد روح‏اللَّه بن سیّدرضا بن سیّد جلال بن سیّد بایزید بن سیّدبابا هاشم بن سیّدحسن بن سیّدحسین بن سیّدمحمود بن سیّدنجم‏الدّین بن سیّدمجدالدّین (نقیب به خراسان 707ـ720) بن سیّد فتح‏اللَّه بن سیّد روح‏اللَّه بن سیّدنیک الدّین معروف به مبارک شاه بن عبداللَّه بن سیّد عبدالصمد بن سیّد عبدالحمید بن میر شرف‏الدّین نسّابه بن سیّد عبدالفتاح بن میر على بن محمّد على بن على بن سلطان العلما احمد حسینى.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده