مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده احمد و حوّا خاتون ـ اراک‏

بقعة این امامزادگان در روستاى موت آباد، 12 کیلومترى شمال شهر اراک قرار دارد.

ساختمان بقعه، بنایى زیبا، قدیمى و به جا مانده از دورة صفویّه است که بافت اصلى خود را حفظ کرده و با وجود تعمیراتى که در آن صورت گرفته، از بین نرفته است.

این بنا، متشکل از دو قسمت مى‏باشد. قسمت نخست، حرم امامزاده حوّاخاتون است که گنبد آن کم خیز و یک پوش مى‏باشد. فضاى دوّم، مربوط به شاهزاده احمد است که گنبد آن مخروطى بلند 12 ترک دو پوش است و روى آجرهاى آن تزیینات ترصیع کارى به‏صورت نقوش هندسى با کاشى‏هاى فیروزه‏اى و لاجوردى و سفید رنگ به‏کار رفته است.

در سال 1384 هـ . ش به وسیله ستون آهنى، گنبد بقعه استحکام یافته است. در فضاى زیر گنبد، ازاره سنگى قرار دارد ودر قسمت زیر گنبد شمسه‏اى به رنگ قهوه‏اى، زرد و آبى نقش گردیده و دور گنبد، نقش‏هاى دایره‏اى و در اطراف با رنگ‏هاى آبى و زرد تزیین شده است.

قدیمى‏ترین سنگ نوشته روى دیوار بقعه، متعلّق به قرن ششم هجرى مى‏باشد. اتاق آرامگاهى بقعه به‏صورت هشت‏ضلعى و داراى یک فضاى چهار صفّه‏اى است که داراى چهار طاق بسیار عمیق مى‏باشد. حیاط اصلى و گذر بقعه از جانب جنوب است و دو اتاق خواجه نشین متعلّق به دورة قاجاریّه به آن افزوده شده است. زمان ساخت این بنا را بین سال‏هاى 670 و 680 هـ . ق تخمین زده‏اند؛ امّا روى یکى از سنگ نوشته‏ها تاریخ 487 هـ . ق ثبت گردیده است.

کنار بقعه، مسجد نسبتاً بزرگى قرار دارد که داراى آجر کارى و با کاشى‏هاى فیروزه‏اى ترصیع بندى شده است.

در بالاى در ورودى حرم، کتیبه‏اى سنگى بدین شرح وجود دارد:

«قد... تشاء هذه العمارة المبارکة الشریفة على قدم النسب... المطهّرة المعصومة سیّدة النساء زهرة شجرة الزهرا عصمة الدوایر الدنیا... الطاهرین فى عهد اعلیحضرة السلطان الاعظم الخاقان الاعدل الاکرم سیّد سلاطین العرب و العجم بأبسط... الامن و الامان ناشر صحایف العدل و الاحسان فى ظل اللَّه الارضین... بین الماء و الطین و ذالمآثر الحیدریة و المخفار العلیه العلویة الموفق بتوفیق اللَّه الغنیه حضرة المخدوم المفحم جامع المکارم و محاسن الشیم دستور الوزیر العالم فى مطاع ارباب السیف و القلم، ممهد قواعد الخیرات و مشید مبانى المبرات الملحوظ بانظار اللَّه الملک الصمد شمسا لفک الوازرة و المعالى و الاقبال آقا محمّد بن الحضرة الدستور المکرم نظام الملک العالم فى التبیان من جوامح الانس الى صوامع القدس الخواجه ضیاء الدّین بن...».

در گذشته روى قبر، صندوق چوبى نفیسى قرار داشت که در اثر افتادن شمع و آتش گرفتن آن از بین رفت و حدود پنجاه سال قبل، ضریح فلزى مشبّکى با نقوش هندسى ساخته شده و روى مرقد نصب بود که در سالیان اخیر جای آن را با ضریح طلایى رنگ عوض نموده‏اند.

دربارة شخصیّت مدفون در این بقعه، کتیبه‏اى بر بالاى مسجد نصب است که امامزاده حوّا خاتون را دختر امام
جواد ‰ و شاهزاده احمد را از فرزندان امام موسى بن
جعفر ‰ معرّفى مى‏کند. شیخ کمال الدّین فراهانى به استناد کتاب بحرالانساب، نسب این دو بزرگوار را چنین مى‏نویسد: «احمد بن ابراهیم بن موسى بن امام محمّد التقى الجواد ‰ » و امامزاده حواخاتون را خواهر وى یاد مى‏کند. متأسّفانه، این ادّعا منشأ صحیحى ندارد؛ زیرا حضرت موسى المبرقع بن امام
جواد ‰ فرزندى به نام ابراهیم نداشته تا از او احمد به وجود آید. این احتمال که چندین واسطه از قلم افتاده باشد، بعید نیست.

اشعار زیر از سوى کمال الدّین فراهانى در مدح این امامزادگان سروده شده است:

نهفته است در این خاک گوهـرى فاخر

به بـوســـتان شــرافت اقــاقى عاطر

نشسته جلوه او در حـریم عــرش الاه‏

ستاده قامت صبرش به چشم هر صـابر

عــزیر حضرت زهـــرا سلیله حیـدر

گــل امــام دو عـــالم محـمّد بـاقر

به نام حضرت حـوّا و شهرتش خاتون‏

مرام او همه مهـر است و لطف بر زایر

ز گنبــد و حــرم او حریم موت آباد

حریم صدق و صفا شد به چشم هر ناظر

به قبــر حضرت شهزاده احمد از کرم‏

درود بـــاد و  تحـیّات از دل طاهــر

از آن‏که زاده علـمند و پاکى و عصمت‏

به مــدح این دو زبان و قلم بود قاصر

به صــدق آیه تطهیـر و هل اتى انسان‏

بـود براى همیشه شــکوهشان دایـــر

کمـــال پرچـــم ذکــر امام پنجم را

به کف گــرفته و باشد به آل او چاکـر

بقعة امامزادگان احمد و حوا خاتون به شمارة 1127 و در تاریخ 8/9/1354 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده