مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ پیره زینل بیگ

مشهور به «سلطان ابراهیم»، بقعه این امامزاده در انتهاى روستاى ویرانه پیره زینل بیگ یا ابراهیم آباد[1] (از دهستان قوشخانه، بخش سرحد)، بر روى تپّه‏اى کم خیز در 67 کیلومترى شمال غرب شهر شیروان واقع شده است.

شالوده بنا از سنگ لاشه و ملاط گل ساخته شده و نماى آن کاه و گل است. اصل بنا به صورت مربّع و به ابعاد 7×6 متر است که از داخل به صورت مدوّر به قطر 6 و ارتفاع 5 متر است و گنبد مخروطى به ارتفاع 3 متر از آجر به آن اضافه شده است.

در وسط بقعه، صورت قبرى است که ابعاد آن 25/1×20/2 و به ارتفاع 70 سانتى متر ساخته شده و بر روى آن پارچه سبز نهاده‏اند. بقعه از چهار جهت داراى درى است اما در اصلى آن از جانب شمال باز مى‏شود و الباقى درها مسدود شده‏اند. در گذشته درى از جانب غرب به مسجد راه داشت که پس از تخریب مسجد در زلزله سال 75 ه. ش درِ آن مسدود شده است.

در بالاى تپّه و به فاصله حدود سى مترى بقعه، مقبره شهید برات محمّد فیضى قرار دارد که داراى آرامگاه است.

به اعتقاد اهالى، امامزاده سلطان سیّد ابراهیم فرزند بلافصل امام هفتم علیه‌السلام است، که این ادّعا منشأ صحیحى ندارد و ابراهیم بن موسى علیه‏السلام در سال 210 ه. ق در بغداد به دست مأمون عباسى، مسموم و به شهادت رسید. شاید این امامزاده با چندین واسطه به یکى از ائمه معصوم علیهم‏السلام و یا طبق شهرت به امام موسى کاظم علیه‏السلام نسب برساند که بر ما معلوم نیست!.



[1]. نام پیره زینل بیگ به ابراهیم آباد یا امامزاده سیّد ابراهیم تغییر کرده است. این روستا در طول جغرافیایى َ 39 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 46 ْ 37 و در ارتفاع 1310 مترى از سطح دریا واقع شده و در حدود سه قرن سابقه تاریخى دارد. روستا در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى قرار دارد و رودخانه فصلى شورکال از مجاورت جنوب آبادى مى‏گذرد. کوه لوله قهرمان با ارتفاع 1510 متر در 500 مترى جنوب و جنوب شرق، کوه بلبل با ارتفاع 1525 متر در یک کیلومترى شرق و کوه موزگینگ درّه با ارتفاع 1506 متر در 700 مترى غرب و شمال غرب آبادى واقع شده‏اند و تپّه تخته شنافى با ارتفاع 1435 متر در مجاورت غرب آبادى واقع شده است.

جمعیّت آن 31 خانوار که شامل 111 نفر است. از این تعداد 70% با سواد هستند. شغل اکثر اهالى؛ زراعت، باغدارى، دامدارى، صنایع دستى و کارگرى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ غلات گندم، جو نباتات علوفه‏اى (یونجه) و حبوبات (نخود و عدس) به صورت آبى و دیم است. از محصولات باغى نیز مى‏توان از انگور نام برد. منابع آب کشاورزى از رودخانه و آب آشامیدنى از چشمه تأمین مى‏شود.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده