مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده دو برادر ـ خرس کانلو

بقعه این امامزادگان در انتهاى روستاى خرس کانلو[1]  [2] (از دهستان سیوکانلو، بخش مرکزى)، در میان دره‏اى، در 25 کیلومترى شمال شرق شهر شیروان واقع شده است.

بنایى ساده و مربّع شکل به ابعاد 4×5 متر که در وسط آن یک ستون چوبى جهت برقرارى سقف چوبى بقعه بنا شده است. درِ بقعه از جانب جنوب باز مى‏شود و پنجره‏اى در جانب مشرق دارد.

در وسط بقعه، سنگ بزرگى است که روى آن پارچه سبز گذاشته‏ اند. به اعتقاد اهالى دو برادر از نوادگان یکى از ائمه علیهم‏السلام در این مکان مدفون است.

به گفته اهالى، این بنا در حدود 5 سال قبل بر اثر خوابى که یکى از بانوان روستا دیده پدید آمده است. در پارچه‏اى که بر دیوار بقعه نصب شده نوشته‏اند: «زیارتگاه مقدّس امامزاده 2 برادر، حسن و مجتبى».

به فاصله 150 مترى از این بقعه در میان درّه و نزدیک به رودخانه فصلى اوغاز، بنایى از سنگ لاشه و ملاط گل و گچ بود که در سالیان قبل تخریب شد و صورت قبرى با یک سنگ قبر شکسته و ناخوانا در آن است که متعلّق به این زیارتگاه بوده است. ظاهراً پس از ویران شدن بناى مذکور، اهالى بناى یادبودى از امامزادگان مذکور در بالا ساخته‏اند که بر اثر خواب یکى از بانوان بوده است. متأسّفانه از هویّت دو شخصیّت مدفون احتمالى در بقعه پائین اطّلاعى حاصل نشد و بقعه بالایى نیز که به نام حسن و مجتبى خوانده شده فاقد حجّیت است.



[1]. خرسانلو، یا خرس کانلو که به پسکوه تغییر نام پیدا کرده است.

 

[2]. خرس کانلو، به طول َ 05 ْ 58 و عرض جغرافیایى َ 33 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1420 مترى از سطح دریا واقع شده و در موقعیّت طبیعى تپّه‏اى قرار دارد رودخانه فصلى اوغاز از 2 کیلومترى جنوب آبادى مى‏گذرد. کوه پدلگاه با 2634 متر در 1 کیلومترى شمال و شمال غرب، کوه کولک با ارتفاع 2274 متر در 3 کیلومترى شمال شرق و کوه چاهک با ارتفاع 2380 متر در 3 کیلومترى جنوب شرق آبادى و تنگه زاب در 5/1 کیلومترى جنوب غرب آبادى واقع شده است.

جمعیّت روستا 16 خانوار که شامل 79 نفر است و از این تعداد 45% با سواد هستند. شغل عمده اهالى؛ زراعت، باغدارى و دامدارى است و محصولات عمده زراعى آنان؛ گندم، جو، یونجه است که به صورت آبى و دیم کشت مى‏شود. از محصولات باغى مى‏توان به زردآلو، سیب و گردود اشاره کرد. منابع آب کشاورزى از چشمه و قنات و آب آشامیدنى از چشمه تأمین مى‏شود.

سلام عزیزم سایتت واقعا عالیه نهایت استفاده رو بردم خیلی وب خوبی داری همینطور پیش برو امیدوارم موفق باشی ممنون میشم تو هم نظرتو درباره سایت من بگی
http://mihandesign.blogfa.com/
منتظرتما ... به امید دیدار
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده