مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبدالرحمن ـ مشهد طرقى علیا

مشهور به «عبدالرحمن بن حسن المجتبى علیه‏السلام» بقعه این امامزاده پشت مسجد روستاى مشهد طرقى علیا[1] (از دهستان گلیان، بخش مرکزى)، در میان قبرستان عمومى، در 21 کیلومترى جنوب غرب شهر شیروان واقع شده است.

بقعه، بنایى تازه ساخت و ساده و به ابعاد 6×8 متر است و درِ آن از جانب جنوب باز مى‏شود. در بالاى مدخل قبرستان، سردرى است به ارتفاع 6 متر که حکایت از ساخت این بنا به سال 1377 توسّط جانباز بسیجى برات محمّد کشاورز دارد. ضریح ساده‏اى در داخل بقعه است که ابعاد آن 1×2 متر مى ‏باشد.

در تابلویى که در سر در بقعه نصب شده، امامزاده عبدالرحمن فرزند امام حسن علیه‏السلام معرّفى شده که ظاهراً چندین واسطه از قلم افتاده است.

ابن طباطباى نسّابه، از ابو طاهر احمد بن عیسى بن عبداللّه‏ نسّابه نقل مى‏کند که، عبدالرحمن بن جعفر بن ابى الحسن محمّد بن حسین بن محمّد بن عبدالرحمن الشجرى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن علیه‏السلام در خراسان سکونت داشته است، او مى‏نویسد: سیّد عبدالرحمن خواهرى داشته به نام سیّده فاطمه و مادرشان زنى از اهالى طبرستان بوده است.[2] همین مطلب را شیخ الشرف، عبیدلى نسّابه از اعلام قرن پنجم هجرى نقل نموده و بجاى عبدالرحمن، محمّد ذکر نموده است.[3] در دیگر کتب انساب، سکونت عبدالرحمن بن جعفر در خراسان تأیید شده است. از آنجاییکه مکان کنونى در روستاى مشهد طرقى علیا از دیرباز به فرزند امام حسن مجتبى علیه‏السلام خوانده مى‏شود، بعید نیست که عبدالرحمن بن جعفر حسنى در این بقعه مدفون باشد. مضافاً، به اعتقاد ما خواهر او سیّده فاطمه، همان بى‏بى فاطمه مدفون در روستاى اوغاز تازه است که داراى گنبد و بارگاه مى‏باشد. اکثر خاندان سیّد عبدالرحمن بن جعفر حسنى، در طبرستان و در شهرهاى؛ سارى، آمل، گرگان سکونت داشته و موقعیّت ممتازى در دربار حسن بن زید داعى ـ مؤسّس دولت علویان طبرستان ـ داشته‏اند. شرح حال و مدفن برخى از افراد این خاندان در کتاب تاریخ تشیّع و مزارات شهرستان سارى به تفصیل ذکر
شده به آنجا مراجعه شود.



[1]. مشهد طرقى علیا، به طول جغرافیایى َ 48 ْ 57 و عرض جغرافیایى َ 19 ْ 37 و در ارتفاع متوسّط 1302 مترى از سطح دریا واقع شده و قدمت آن حدود پنج قرن مى‏باشد. در موقعیّت طبیعى پایکوهى واقع شده و کوه تنگه با ارتفاع 1746 متر در جنوب و جنوب شرق، کوه قراولگاه با ارتفاع 1646 متر در غرب و کوه گل جان با ارتفاع 1435 متر در شمال آبادى قرار دارد.

جمعیّت این روستا 110 خانوار که شامل 533 نفر است. از این تعداد 68% با سواد هستند. مشاغل عمده اهالى؛ زراعت باغدارى، صنایع دستى و کارگرى است. محصولات عمده آنان؛ گندم، جو، نخود و عدس به صورت آبى و دیمى، و محصولات باغى؛ گردو، بادام و انگور است که به صورت قنات، چشمه و باران آبیارى مى‏شوند. از فعّالیّت‏هاى تولیدى مى‏توان به یک دستگاه آسیاب دیزلى و یک واحد جوشکارى و از صنایع دستى به قالى بافى اشاره کرد.

 

[2]. منتقلة الطالبیّه: 131-132.

 

[3]. تهذیب الانساب: 136.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده