مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

پیر خضر ـ بیجار

این بقعه در روستای قاضی قوشچی یا «پیر خضر» در دو کیلومتری شهر بیجار واقع شده است.

این بنا دارای پلان چهارضلعی با گنبدی شلجمی است که با سنگ لاشه و آجر خشت و سنگ‌های حجّاری شده بنا شده و مدفن یکی از عرفا و سادات منطقه، معروف به «پیرخضر» است. تاریخ سنگ نبشتة قدیمی روی مزار مشخص نیست، اما نوع خط، قدمت ساختمان را به دورة صفوی می‌رساند. درِ بقعه از جانب مغرب باز می‌شود و دو سکّو در طرفین دارد. دو طرف در نیز دو طاق‌نما به عمق سی سانتی‌متر در دیوار تعبیه شده است. این بقعه در سال 1378 به وسیله میراث فرهنگی کردستان به طور کامل مرمّت شد.

این بنا به شمارة 6412 و در تاریخ 7/7/1381 به ثبت آثار تاریخی و ملّی رسیده است.

چنین مشهور است که سیّد خضر با برادرش سیّد احمد با ینچوبی در زمان صفویّه به منطقة گروس و کردستان مهاجرت نموده‌اند. سادات منطقة قاضی قوشچی از نوادگان سیّد خضرند که با عنوان حسین خان و قاضی قوشچی معروف‌اند.

دوست عزیز در ترکی به امامزاده پیر یا اجاق میگویند.شهر های سنقر بیجار قروه جزء شهر های قدیمی آذربایجان هستند به همین علت و به علت هویت شیعی آذربایجان امامزاده در این مناطق زیاد است .این شهر ها را نیاید جزء کردستان بنامید.در ضمن شهرستان اهر و روستا های اطرافش شاید حدود 500 امامزاده داشته یاشند ولی حتی یک مورد هم معرفی نکرده اید شهرستان اهر و روستا های اطرافش یکی از پر امامزاده ترین مناطق کشور هستند علتش هم حکومت بابک خردمین است که مرکز حکومتش در قلعه بابک که الان جزء کلیبر می باشد هست .زمانی که هارون الرشید یکی از قدرتمند ترین پادشاهان اسلام بود بارها با بابک جنگید و شکست خورد و در آخر با خیانت افشین سردار ایرانی و خیانت پادشاه ارمنستان کشته شد.علت کوچ امامزادگان به آذربایجان امنیتی بود که بابک ایجاد کرده بود بعد از شهادت بابک امامزاده ها یاکثرا به شهادت رسیدند.حتی عده ای علت شیعه شدن آذربایجان  رو بابک می دونن و وی را شیعه 7 امامی میدونن.
این بیسواد کی بود که این نظر را داده لطفا کمی مطالعه کنید . در اسناد دوران صفویه و عثمانی نیز بیجار با نام قدیمی اش یعنی گروس ذکر شده است. بیجار در زمان گذشته یکی از بزرگترین و به نام ترین شهرهای غرب کشور بود تا جایی که لشکر بیجار یکی از اصلی ترین لشکرهای قاجارها بود که در فتح هرات جزو فاتحان اولیه این شهر بود. بیجار از دیرباز با  آثاری که دارد بخشی از منطقه کردی است چه در زبان چه در رسوم و چه در آیین. اسامی سنقر و قروه هم مربوط به دوران حملات مغولان است و ربطی به آذربایجان ندارد.
برادر میر! شما بر اساس مطالعاتت که نداری نظر بده نه بر اساس تصوراتت. این بابک خرم دین رو هنوز نشناخته اسم شهید روش میذاری- بیشتر اسناد درباره ناموس دزدی بابک خرمدین گفتن
مادر بزرگ پدری من نبیره همین سید خضر هست.خدا رحمتش کند.
يكشنبه ۱۰ آذر ۹۸ , ۱۹:۵۰ از سادات آله کبود

در آوا خر قرن سوم ورود تعداد جندین نفر از کاروان حضرت امیر احمد شاه چراغ که شبانه بین لشکریان جدایی افتاد وارد بلاد گروس گردیده اند. سید حسین المحدث ملقب به بدیع الزمان فرزند  دوم سید زید ابن موسی الکاظم (ع ) که از سرداران امیر احمد شاه چراغ بوده در لشکر عمویش در جنگ خان زینان ذخم شمشیر بر داشته ودر آله کبود در سنین 92 سالگی با درد و تحمل آن ذخم شمشیر به شهادت می رسد. ومرقد شریف آن سید جلیل القدر در دامنه آبادی روی تپه مقابل مسجد بقاع  متبرکه معروف به امام زاده سید حسین المحدث که در متن شجره نامه تاریخی آله کبود مشهود به بدیع الزمان می باشد که همین شجره نامه شامل این سه پارچه روستا از بخش گروس دارا می باشد. سید حسین المحدث با جندین (القاب المحدث ال غریب ال بدیع الزمان. ) وی دارای سه پسر بنامان یک سید میر زمان الدین دو سید میر خضر الدین سوم سید میر غیاث الدین بوده وداری دو دختر به نامان یک فاطمه صغراء و دومی بنام فاطمه کبرا. که در نیمه قرن چهارم سید خضر وسید غیاث از آله کبود همرا خانواده مها جرت میکنند. سید غیاث بطرف شرق و سید خضر به طرف مغرب همراه زن وبچه هایشان. به روستای قاضی خوشی . و سید غیاث به روستای دار غیاث سکان وماندگار می شوند. بزرگان وقدمای سادات این سه پارچه آبادی از بخش گروس بر این باورند یک روز صبح قبل از طلوع آفتاب یک ( اجدها) در ب منزل سید غیاث ظاهر گشته  که منتظر سید میر غیاث الدین می شود. سید بزر گوار سوار بر آن اجدها  حرکت به سوی آله کبود برادر بزرگش را بنام سید میر زمان الدین را سوار بر پشت می کند. وحرکت به سمت محل سکونت برادر گوچک در روستای  قاضی خوشی . که برادر کوچک شان سوار بر دیوار ومنتظر  ورود برادرانش بوده سید خضر خطاب به آن دیوار چنین می گویند ای دیوار به حکم جدم موسی ابن جعفر به طرف برادرامنم حرکت کن. این مطلب در میان بزرگان این سه روستا همیشه نقل زبانهای عام و خواص منطقه سادات نشین گروس بوده. بیجار از  خدام امام زاده بدیع الزمان آله کبود. نقل از آیت الله سید محسن زمان از علمای بزرگ گروس.  در قرن چهاردهم.  تهیه کننده حاج سید حسن زمانی.

لطف کن شجره طیبه سادات گروس اله کبود را باز بین فرمایی. بی راه گام برندارید. روستای قاضی قوشی وبسمراد پهنبر گلستانه قباسرخ همگی از طواعف اله کبود هستند سید خضر کن لباس سبز می.. پوشید. از از اله کبد به علت فراگیری وبا در میان 740 خانوا ر ناجا به ترک الکبود شدند. در قاضی خوشی امام زاده غیر ممکن است.

 لزا با توچه به عزتمندی شچره طیبه سادات گروس که ورود اولیه به بلاک همدان بخش گروسدر اواخر285 هحذی اتفاق افتاده واصل شچره نامه از دفتر استان شاه چراغ به دست حقیر رسیده است. 

 

  سادات گروس  همگی موسوی بودند وهم اکنون موسوی هستند. واز اولاد امام حمام  حضرت امام هفتم شیعیان امام موسی الکاظم علیه اسلام می باشند. حضرت آیت الله عندلیب همدانی اشاره فرموده اند به شرح ذیل می باشد.

آقای عندلیب می‌فرمود: نسب این‌ها به حضرت امام سجاد علیه السلام‏‎ ‎‏می‌رسد، ولی در حدود چهارصد سال این انساب مجهول می‌باشد. گویا‏‎ ‎‏آقای سید نصرالله برای روشن شدن آن، یک بار به آقای عندلیب مراجعه‏‎ ‎‏کرده بود تا شجره‌ آنان را دقیق مشخص کند. آنان همین‌قدر می‌دانند که‏‎ ‎‏از نوادگان بدیع‌الزمان بن زین‌العابدین هستند. در حالی که به گفته آقای‏‎ ‎‏عندلیب این لقب از قرن چهارم هجری به وجود آمد و لقب بدیع‌الزمان‏‎ ‎‏در عصر امام سجاد علیه السلام اصلاً وجود نداشته است و این یک فاصله‏‎ ‎‏چهارصد ساله در شجره‌نامه آنان ایجاد می‌کند. البته این موضوع خیلی‏‎ مهم می باشد که شجره نامه سادات اله کبود از سادات دست غیب شیرازی هستند ومشهوره ودارای شجره نامه بوده وبدیع الزمان از نوادگان امام همام حضرت موسی الکاظم علیه اسلام می باشد. وفرزند دوم زید ابن موسی الکاظم. که قبر شریف شان در قائنات خراسان می باشد. وابن عنبه اشاره به وی نموده اند. که زید دارای چهار پسر بوده  حسین وحسن وجعفر وموسی اثم که حسین با القاب بدیع الزمان در روستای سادات نشین گروس مدفون می باشد در اواخر قرن سوم این اتفاق روی داده است. که حضرت ایت الله سید محمد باقر موسوی همدانی گروسی ال کبودی که ساحب ترجمه تفصیر المیزان آقای طبا طبایی می باشند. به این موضوع را تائید داشته. در دست اقدام....؟ آقای عندلیب می‌فرمود: نسب این‌ها به حضرت امام سجاد علیه السلام‏‎ ‎‏می‌رسد، ولی در حدود چهارصد سال این انساب مجهول می‌باشد. گویا‏‎ ‎‏آقای سید نصرالله برای روشن شدن آن، یک بار به آقای عندلیب مراجعه‏‎ ‎‏کرده بود تا شجره‌ آنان را دقیق مشخص کند. آنان همین‌قدر می‌دانند که‏‎ ‎‏از نوادگان بدیع‌الزمان بن زین‌العابدین هستند. در حالی که به گفته آقای‏‎ ‎‏عندلیب این لقب از قرن چهارم هجری به وجود آمد و لقب بدیع‌الزمان‏‎ ‎‏در عصر امام سجاد علیه السلام اصلاً وجود نداشته است و این یک فاصله‏‎ ‎‏چهارصد ساله در شجره‌نامه آنان ایجاد می‌کند. البته این موضوع خیلی‏‎ مهم می باشد که شجره نامه سادات اله کبود از سادات دست غیب شیرازی هستند ومشهوره ودارای شجره نامه بوده وبدیع الزمان از نوادگان امام همام حضرت موسی الکاظم علیه اسلام می باشد. وفرزند دوم زید ابن موسی الکاظم. که قبر شریف شان در قائنات خراسان می باشد. وابن عنبه اشاره به وی نموده اند. که زید دارای چهار پسر بوده  حسین وحسن وجعفر وموسی اثم که حسین با القاب بدیع الزمان در روستای سادات نشین گروس مدفون می باشد در اواخر قرن سوم این اتفاق روی داده است. که حضرت ایت الله سید محمد باقر موسوی همدانی گروسی ال کبودی که ساحب ترجمه تفصیر المیزان آقای طبا طبایی می باشند. به این موضوع را تائید داشته. در دست اقدام....؟ آقای عندلیب می‌فرمود: نسب این‌ها به حضرت امام سجاد علیه السلام‏‎ ‎‏می‌رسد، ولی در حدود چهارصد سال این انساب مجهول می‌باشد. گویا‏‎ ‎‏آقای سید نصرالله برای روشن شدن آن، یک بار به آقای عندلیب مراجعه‏‎ ‎‏کرده بود تا شجره‌ آنان را دقیق مشخص کند. آنان همین‌قدر می‌دانند که‏‎ ‎‏از نوادگان بدیع‌الزمان بن زین‌العابدین هستند. در حالی که به گفته آقای‏‎ ‎‏عندلیب این لقب از قرن چهارم هجری به وجود آمد و لقب بدیع‌الزمان‏‎ ‎‏در عصر امام سجاد علیه السلام اصلاً وجود نداشته است و این یک فاصله‏‎ ‎‏چهارصد ساله در شجره‌نامه آنان ایجاد می‌کند. البته این موضوع خیلی‏‎ مهم می باشد که شجره نامه سادات اله کبود از سادات دست غیب شیرازی هستند ومشهوره ودارای شجره نامه بوده وبدیع الزمان از نوادگان امام همام حضرت موسی الکاظم علیه اسلام می باشد. وفرزند دوم زید ابن موسی الکاظم. که قبر شریف شان در قائنات خراسان می باشد. وابن عنبه اشاره به وی نموده اند. که زید دارای چهار پسر بوده  حسین وحسن وجعفر وموسی اثم که حسین با القاب بدیع الزمان در روستای سادات نشین گروس مدفون می باشد در اواخر قرن سوم این اتفاق روی داده است. که حضرت ایت الله سید محمد باقر موسوی همدانی گروسی ال کبودی که ساحب ترجمه تفصیر المیزان آقای طبا طبایی می باشند. به این موضوع را تائید داشته. در دست اقدام....؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده