مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حیدر - سیستانه

بقعه این امامزاده در 23 کیلومترى شمال باخترى تویسرکان، در بالاى تپّه‏اى در روستاى سیستانه[1] با چشم‏انداز فوق‏العاده زیبا و دیدنى واقع شده است.

بناى کوچکِ هشت ضلعى غیر منتظمى است که چهار ضلع آن دو متر و چهار ضلع دیگر آن حدود 20/1 و ارتفاع آن حدود سه متر است. بر فراز بقعه، گنبدى شلجمى کوتاه به قطر یک و ارتفاع دو متر قرار دارد که در ساقه  آن چندین پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. درِ بقعه از جانب جنوب باز مى‏شود و مقابل آن یک درخت توت کهن‏سالى به چشم مى‏خورد. زمین زیارتگاه بیش از 250 متر مربّع است و دور آن را محصور نموده‏اند. در وسط بقعه، ضریح بسیار زیباى آهنى به ابعاد 5/1×2 و ارتفاع 2 متر از مرقد محافظت مى‏کند.

بدون شک، شخصیّت مدفون در این بقعه، سیّد حیدر بن ابى عبداللّه‏ حسین بن ابى الحسین على الاطروش بن ابى عبداللّه‏ حسین بن ابى الحسن على بن ابى عبداللّه‏ حسین بن حسن البصرى بن قاسم بن محمّد البطحانى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن علیه‏السلام است.

او مکنّى به «ابوالثرایا» و برادر امامزاده شاه زید است که به علوّ مقام و بزرگوارى معروف و مشهور است.

بیهقى ضمن شمارش فرزندانِ ابوعبداللّه‏ حسین بن على الاطروش از او یاد مى‏کند و مى‏گوید: او هشت برادر به اسامى ابوالفتوح محمّد (رئیس اصفهان)، ابوالقاسم داعى، ابوهاشم زید، ابوالبرکات حسن، ابوالحسن على،
ابوشجاع ناصر و ابوطالب مانکدیم داشته است.[2]

امام فخر رازى نام حیدر را ذکر نموده، امّا کنیه آن را از قلم انداخته است.[3] سیّد حیدر از بزرگان سادات حسنى قرن ششم هجرى مى‏باشد که در خانواده‏اى علمى و روحانى در نیمه دوّم قرن پنجم دیده به جهان گشود و نواده صاحب بن عباد، وزیر دولت آل بویه است. براى اطّلاع بیشتر از این خانواده به شرح حال امامزاده زید و امامزاده اسماعیل زرهان مراجعه شود.

 

 


[1]- این روستا در ارتفاع 1890 مترى از سطح دریا واقع شده و درّه‏اى سرد و خشک است. گویند: در گذشته از املاک کریمخانى بوده است. رودخانه خرم رود از باختر آبادى مى‏گذرد. کوه سنجد در 4 کیلومترى جنوب خاور و کوه جلیدر در یک کیلومترى باختر و شمال باخترى آبادى است. درّه سیمیدر در 2 کیلومترى‏باختر، درّه زرشک در یک کیلومترى جنوب، و درّه بلوط و درّه کماور در 3 و 2 کیلومترى جنوب باخترى آبادى قرار دارد. همچنین یک تپّه به نام پیر خمه در 2 کیلومترى جنوب باختر آبادى دیده مى‏شود. کار و پیشه اهالى، کشاورزى، باغدارى، دامدارى، پرورش زنبور عسل، کارگرى و قالى‏بافى است و فرآورده‏هاى آن گندم، جو، لوبیا، یونجه، شبدر، سیب زمینى، پیاز، انگور، گردو، بادام، فندق، زرد آلو، سیب درختى، آلو، سنجد و چوب درختان بید، صنوبر و تبریز مى‏باشد.رج فرهنگ جغرافیایى همدان 47: 251.

 

[2]- لباب الانساب و نهایة الالقاب و الاعقاب 2: 561.

 

[3]- الشجرة المبارکة فى انساب الطالبیّه: 60.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده