مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

درّه گزندر و سرابى

این درّه با صفا در شرق شهر تویسرکان و در ابتداى ورودى این شهر ازسمت جوکار قرار گرفته است و در ادامه شیب‏هاى تند قلل کلاه‏قاضى وشاه‏نشین بزرگ به سمت جنوب مى‏باشد. این درّه با حدود 500 هکتار مساحت، به دلیل فراوانى آب و وجود خاک مناسب و نسبتا عمیق در دو دامنه خود، استعداد بالایى در زراعت و باغدارى دارد و به همین جهت، تراس‏هاى دو سوى رودخانه عمدتا به باغات گردو اختصاص دارد و درختان دیگرى مانند سیب، زرد آلو، گیلاس و آلبالو نیز در آن وجود دارد.

رود سرابى که در این درّه جارى است، از کوه کلاه قاضى سرچشمه مى‏ گیرد و پس از پیمودن مسیرى پر پیچ و خم، وارد درّه گزندر مى‏شود و در این مسیر، چشمه‏هایى نیز به آن متّصل مى‏گردد. آب این رود در ادامه از مجاورت کوه قلندر سیاه، روستاى شاه زید و قلعه قاضى مى‏گذرد و به قلقل رود مى‏ ریزد.

در ارتفاعات مشرف به درّه، بقایاى سنگرهاى سپاهان نادرشاه به شکل سنگ‏چینى دیده مى‏شود که اهالى به آن «طرّ نادرى» مى‏ گویند.

این سنگرها در جنگ با عثمانى‏ها مورد استفاده توپخانه پیاده نظام سپاه نادرى بوده است. این درّه داراى مناظرى زیبا و چشم‏نواز و آب و هوایى دلپذیر مى‏باشد و از گذشته‏هاى دور از تفرجگاه‏هاى مورد توجّه اهالى بوده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده