- جمعه ۲۸ شهریور ۹۳
پیرامون مدفون بودن حمزة بن امام موسى کاظم علیه السلام در روستاى تکیه چهارگنبد شهرستان سیرجان کرمان، مؤلّف کتاب انوار المشعشعین[1] از کتاب لبّ الأنساب[2] چنین نقل نموده است که، حضرت حمزة بن موسى علیهالسلاممادرش امّ ولد بود و مدفنش در سیرجان کرمان است. او را سه پسر به نامهاى حمزه، على و قاسم بود که هر سه تن از خود فرزندانى داشتند.
از آن جایى که مدارک علما در تعیین صاحبان این قبور، فقط کتب انساب است و در هیچ یک از کتب انساب به غیر از لباب الانساب، اسمى از مدفون بودن حمزة بن امام موسى کاظم علیهالسلامدر سیرجان به طور جزم اعلام نشده است، لذا نمىتوان این قول را قبول نمود؛ گرچه ما هم منکر نیستیم که در سیرجان امامزادهاى به نام حمزه وجودددارد، ولى در این که این حمزه کیست و نسبش چیست؟ جاى تأمّل است!
مؤلّف کتاب منتقلة الطالبیّه[3] در مورد ورود امامزادگان به سیرجان مى نویسد:
«سیرجان: من أرض کرمان، ذکر من ورود سیرجان من اولاد الحسین بن على، ثمّ
من اولاد محمّد الباقر، منهم ولد موسى الکاظم علیهالسلام.»
«بسیرجان أبوالحسن على بن إبراهیم بن محمّدبن موسى الکاظم علیهالسلام.»
در این عبارت، مؤلّف کتاب مذکور، ذکرى از حمزه به میان نیاورده و ورود وى را در
این شهر ثبت ننموده است، با اینکه وى در این خصوص بسیار کوشا و دقیق بوده است.
مؤلّف کتاب المجدى[4] نوشته است: «دیگر از احفاد امام موسى کاظم علیهالسلام، حمزة بن
احمد بن ابراهیم بن محمّد بن موسى الکاظم علیهالسلاماست.» امّا وى مدفن این امامزاده را
معیّن نکرده است. از آن جا که ورود فرزند ابراهیم بن محمّد بن موسى علیهالسلامدر کتاب
منتقلة الطالبیّه ثبت گردیده است، لذا احتمالاً امامزاده حمزة بن احمد بن ابراهیم بن
محمّد بن امام موسى کاظم علیهالسلام با عموى خود «على بن ابراهیم» به سیرجان وارد شده
و قبر کنونى از آن او باشد.[5]
مرحوم عبّاس فیض در کتاب بدر فروزان مىنویسد: «درباره مدفون بودن امامزاده
حمزة بن امام موسى علیهالسلامدر سیرجان کرمان، با توجّه به اینکه در آن جا بقعهاى به این
نام هم وجود دارد، باید بگوییم که کسى درباره مدفون بودن حمزة بن موسى علیهالسلام در آن
جا اظهار عقیده نکرده است، جز مؤلّف کتاب لبّ الانساب که قایل است حمزة بن
موسى بن جعفر علیهالسلام در سیرجان کرمان مدفون است، نمىتوان به سخن ایشان در این
مورد اعتماد و اتکا کرد؛ زیرا غیرمستند و بىدلیل و غیرمتّکى به برهان است و از این
جهت، قهرا مطرود و غیرقابل بحث است، خصوصا با توجّه به اینکه اصولاً هیچ یک از
علماى انساب و رجال در کتب خود به این موضوع اشاره ننمودهاند؛ علاوه بر اینکه
اقوالى بر خلاف قول ایشان هم وجود دارد.»
با توجّه به بیانات مرحوم علاّمه عبّاس فیض رحمهالله، مىتوان گفت، حمزه مدفون در
سیرجان، از احفاد امام موسى کاظم علیهالسلام مىباشد و همان گونه که پیشتر گفته شد، به
احتمال قوى جناب شاهزاده حمزة بن احمد بن ابراهیم بن محمّد بن امام موسى
کاظم علیهالسلام در این بقعه مدفون است و چنان که عادتا نوه را به جدّ اعلا نسبت
مىدهند، حمزة بن احمد را با حذف وسائط به امام موسى کاظم علیهالسلامنسبت داده و
باعث این اشتباه شده است؛ همانند عبارت کتاب لباب الانساب بیهقى که تشویش در
آن به نظر مىرسد.[6]
امام فخر رازى و ابوطالب مروزى از جمله نخستین کسانى هستند که قایل به
مهاجرت و وفاتاحمد بن ابراهیم المجاب ـ برادر سیّد على مدفون در سیرجان ـ
مىباشند. از آن جایى که او فرزندى بنام حمزه داشته ما را به این حقیقت رساند که
این جا ـ تکیه چهار گنبد ـ مدفن سیّد حمزه بن احمد بن ابراهیم المجاب بن محمّد
العابد ابن امام موسى کاظم علیهالسلامباشد.[7] زیرا تمام عموها، عموزادگان وى در سیرجان،
بافت، بردسیر، رفسنجان و زرند داراى گنبد و بارگاه مىباشند.
متأسّفانه از تاریخ تولّد همسر و تاریخ وفات وى چیزى نمىدانیم جر این که
احتمال مىدهیم او تا ثلث اوّل قرن چهارم هجرى در قید حیات بوده است.
ضامن بن شدقم، ضمن ستایش از خاندان او، وى را مکنّى به ابو محمّد، و صاحب
دو فرزند به اسامى محمّد و ابو عبداللّه احمد دانسته است،[8] ابن مهنّا، جعفر و
عبداللّه را بر تعداد فرزندان وى افزوده و آنان را بلا عقب مىداند.[9] از فرزند
زادگان اویند:
1. ابوجعفر احمد بن ابراهیم بن محمّد بن حمزة بن احمد بن ابراهیم المجاب، که
نقیب حایر حسینى و سیدى بسیار جلیل القدر بوده است. ابوالحسن عمرى او را نقیب
خیرخواه و صاحب وجهه یاد کرده و مىنویسد: معتمد الدوله امیر ابو منیع قرواش
المقلد او را حبس کرد، یکى از ائمه علیهمالسلام را در خواب دید که او را نهى نمود، وى را رها
ساخت و بعد از آن با آل على علیهالسلامبه جز خوبى برخوردى نداشت.[10]
2. على الدلال بن یحیى بن احمد بن حمزه، او نابینا بود و در بغداد سکونت داشت
و داراى دو فرزند به اسامى ابو على مطهّر و ابو على ناصر بود.[11]
3. سیّد محمّد گیسو دراز بن على بن محمّد بن على بن طالب بن حمزة بن محمّد
بن سلیمان بن عیسى بن حمزه، اوبه هند مسافرت نمود و در آنجا در گذشت و قبره
مزار عظیم بکلبرجه و قبرش مزار بزرگى در شهر گلبرجه است. او فرزندانى در آنجا
داشت که جملگى از نسل سیّد شفیل بودند، و هم اهل بیت الوزارة فیها آنها از خاندان
وزراء در هند بودند، مردم به تقوى و زهد آنها را مىشناختند و از ایشان کرامات بزرگ
و خوارق العادات به منصّه ظهور مىرسید. از این رو همیشه سلاطین به زیارت آنها
مىرفتند و هرگز آنها به زیارت شاهان مبادرت نمىکردند.[12]
برخى نیز بر این عقیدهاند که شخصیّت مدفون در بقعه تکیه چهارگنبد: امامزاده
شاه حمزه عبدالرحمن از سادات موسوى والامقام منطقه سیرجان در قرن نهم هجرى
است که از عرفا و زهّاد منطقه به حساب مىآمده و در سال 862 ه . ق همزمان با دوره
حکومت سلطان ابراهیم بن علاء الدوله بن باسینقر تیمورى در روستاى چهار گنبد در
گذشته است. بر روى سنگ مقبره وى نوشته شده «زبدة العارفین ثقة الاولیا... و
المحققین، بستان عرصه ولایت، آفتاب ملک هدایت، عابد ربّانى، سالک حمدانى، سیّد
جمال الملة و الدّین، حمزة الشاه الرحمانى قدّس اللّه سرّه العزیز فى غرّة شهر رجب
سنه اثنى و ستین و ثمانمانة...»
یک قرن پس از در گذشت وى در سال 950 ه . ق در دوره حکومت شاه طهماست
صفوى شخصى بنام میر وحدة اللّه حسینى برخى املاکش را در منطقه کرمان وقف بر
این امامزاده کرده است.[13]
از آنجایى که سنگ قبرهاى بسیار قدیمى، قبل از تاریخ 862 ه . ق در پیرامون
بقعه پیدا شده، نمىتوان ادّعاى فوق را بپذیرفت. بلکه ما قایلیم، این شخص در
کنار حرم امامزاده حمزة بن احمدبن ابراهیم بن محمّد بن امام موسى کاظم علیهالسلام
مدفون شده است.
توصیف بقعه امامزاده حمزه سیرجان
بقعه باشکوه این امامزاده در درّهاى سرسبز در 83 کیلومترى شمال شرق شهر
سیرجان، در روستاى تکیه چهار گنبد واقع شده است.
علّت شهرت این روستا به تکیه چهار گنبد بدان خاطر است که گویند: گنبد چهار
امامزاده به نامهاى شاهزاده حمزه معروف به عبدالرحمن، شاهزاده صالح، شاه سبز
پوشان و شاه ولایت، در پیرامون آبادى واقع شدهاند، باعث نامگذارى این روستا به
تکیه چهار گنبد شده است. بناى قبلى که از خشت و گل بوده را در سالیان قبل تخریب
و با نظارت اوقاف بنایى باشکوه به صورت مربّع و به ابعاد 20×20 متر ساختهاند که دو
ایوان در شمال و جنوب دارد. طول ایوان جنوبى که مدخل اصلى بقعه است، 5/3 متر،
عرض آن چهار و ارتفاع آن شش متر است که با کاشىهاى سه سانتى آجرنما تزیین
شده و چندین کاشى لاجوردى جهت تزیین در زمینه گل و بوته دارد. دو اتاق کوچک
در جانبین این ایوان تعبیه شده که اندازه آن 2×3 متر است که به عنوان کفشدارى از
آن استفاده مىشود. از این اتاق راهى به بالاى بام بقعه است.
در وسط بقعه، هشت ستون به صورت هشت ضلعى به فاصله سه مترى از هم تعبیه
نمودهاند و گنبد رفیع بقعه را بر روى آن قرار دادهاند. با ایجاد هلالبندى و
رسمىسازى، دور این ستونها را شبستان یا رواق تعبیه نموده و در نتیجه تعداد
هشت گنبد کوچک عرقچینى در بالاى رواقها پدید آوردهاند.
گنبد بنا که به صورت شلجمى است به قطر هفت و ارتفاع 14 متر و به صورت دو
پوش مىباشد.
درست در زیر گنبد، میان ستونها، ضریح مطلاّى بسیار عالى که کار
هنرمندان اصفهان است، قرار دارد که طول و عرض آن 3×4 متر است و در
درب ورودى آن کتیبهاى به این مضمون نوشته شده است: «ضریح مطهّر حضرت
امامزاده حمزه که توسّط اداره اوقاف شهرستان سیرجان و همکارى هیأت امنا و
اهالى محل در سال 1383 ه . ش ساخته و نصب گردید. ساخت و قلمزنى سیّد
محسن احمدى اصفهان.»
از سال 1382 نیز سنگ کارى دیوارهاى حرم مطهّر آغاز شده که تاکنون ادامه دارد.
بقعه کرسى بلند و توسّط هفت پلّکان به صحن جنوبى آن راه مىیابد. تعداد هشت
پنجره نیز جهت نورگیرى در اطراف رواقها تعبیه نمودهاند که در هنگام تابستان،
هواى خنک را به حرم منتقل مىکند. زمین زیارتگاه حدود یک هکتار است. در غرب
بقعه نیز سرویسهاى بهداشتى و پنج واحد زایرسرا به چشم مىخورد.
دو اصله درخت چنار بسیار بزرگ و تنومند به ارتفاع تقریبى بیست متر و قطر 25
متر در پانصد مترى حرم قرار دارد که چشمه آبى به نام پاکنده که مشهور است
حضرت امامزاده حمزه پس از متوارى شدن و زخمى بودن از این آب استفاده نموده،
جارى است.
سنگ قبرهاى بسیار قدیمى که تاریخ برخى از آنها سال 987 تا سال 1079ه . ق را
نشان مىدهد به طراز ناشیانهاى در دیوار حیاط بقعه چیده شده است که این تاریخها
نشان از قدمت گورستان پیرامون بقعه دارد.
چشم انداز بقعه بسیار زیباست و با اندک هزینه از سوى سازمان میراث فرهنگى و
گردشگرى مىتواند به یکى از جاذبههاى توریستى منطقه تبدیل شود.
[1]. انوار المشعشعین 1: 225، منتخب التواریخ: 269، بدر فروزان: 62.
[2]. صحیح آن کتاب لباب الأنساب بیهقى است که نوعا با لبّ الأنساب استادش ابوطالب، هارونى موسوى نسّابه اشتباه گرفته مىشود. لباب الأنساب 2: 223.
[3]. ممتقله الطالبیّه: 179.
[4]. المجدى: 120.
[5]. امامزادان رى 1: 352.
[6]. امامزادگان رى 1: 353، انواع پراکنده 1: 349.
[7]. انوار پراکنده 1: 343 ـ 347، امامزادگان رى 1: 351 ـ 353، ستاره شیراز: 220 ـ 222، بارگاه آزاد گله: 112، المجدى: 120.
[8]. تحفة الازهار 3: 281.
[9]. التذکره: 146، المشجر الوافى 1: 97.
[10]. المجدى: 120 ـ 121، انجاز العدات: 130، تحفة الازهار 3: 281.
[11]. تحفة الازهار 3: 282، المجدى: 120، التذکره: 146.
[12]. النفحة العنبریه: 91.
[13]. نامه ارسالى بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، برگرفته از متن موقوفات آستانه امامزاده
حمزه سیرجان.
- ۳۶۴۳
- ادامه مطلب