مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده احمد و محبّت ـ مشکین شهر

بقعة این امامزادگان در روستاى آلنى و در پنج کیلومترى شمال شرقى مشکین شهر واقع شده و به
اوخلی بابا مشهور است.

بنا کاملاً مخروبه است و در قبرستان قدیمى روستا قرار دارد. قدّمت بنا به دورة ایلخانی و مرمّت آن به حدود سیصد سال پیش دورة صفویّه مى‏رسد و از زیارتگاه‏هاى مشهور شهرستان مشکین شهر بوده است ولى متأسّفانهبه مرور زمان، به دلیل عدم بازسازى و رسیدگى، جز چهار دیوار سنگ چین گِلى و دو طاق نیمه مخروبه چیزى از آن بر جاى نمانده است.

بقعة کنونى با یک ورودى معمولى به داخل بنا راه دارد و بعد با چند پلّه به پایین و یک طاق کوچک به ارتفاع حدودى هشتاد سانتى‏متر وارد فضاى سرداب مى‏شویم که یک چهار دیوارى به ابعاد تقریبى 5/2×5/2 متر با دیوارهاى سنگى و کاهگلى است. کنار دیوارها، طاقچه‏هاى کم عرض دیده مى‏شود که محلّ روشن کردن شمع بوده است. از ظاهر ساختمان چنین بر مى‏آید که در گذشته بنایى دو طبقه بوده است. دور تا دور محدودة قبرستان با دیوار خشتى نیمه مخروبه محصور شده است.

کمى بالاتر از بقعه، مزار شیخ الکرم (پدر بزرگوار آیت ا... مشکینى) قرار دارد که داخل قبرستان با چند قبر دیگر با دیوارهاى کاهگلى دیده مى‏شود.

متأسّفانه از هویّت اشخاص مدفون اطّلاعی حاصل نشد. اما برخی از اهالی، احمد و محبّت را دو تن از نوادگان امام موسی کاظم ‰ می‌دانند.

این بقعه به شمارة 19032 و در تاریخ 28/12/1385 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده