مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم خمینی شهر

بقعة باشکوه این امامزاده در محلّة باولگان در خیابان شهید شریعتى شمالى، کوچة ماهوشى شهر خمینى‏ شهر قرار دارد و به «امامزاده ابراهیم» مشهور می‌باشد.

ساختمان امامزاده، بنایى قدیمى و شامل ایوان، گنبد، سردر، صحن و حرم است. سردرِ بقعه به ابعاد 5×2 و ارتفاع آن شش متر مى‏باشد و سراسر با کاشى‏هاى لاجوردى در زمینة گل و بوته تزیین شده است. پس از عبور از سردر، به صحن بزرگ مسقّف مى‏رسیم که مساحت آن حدود پانصد مترمربّع و به صورت چهار ضلعى غیر منتظم است.

ایوان بقعه، رو به جانب شمال قرار دارد و سراسر داراى کاشى‏کارى و گچبرى جدید و بسیار باشکوه و زیباست. در بالاى سردرِ ایوان نوشته شده است: «آستانة مبارکة امامزاده سیّد ابراهیم هیأت حضرت قمر بنى هاشم(ع) تأسیس 1351 هـ . ش».

مرقد امامزاده در اتاقى به ابعاد 8×8 متر قرار دارد و داراى سه شاه‏نشین در سه جهت است. درِ بقعه از جانب شمال باز مى‏شود که رو به روى صحن مسقّف آن است. در وسط بقعه ضریح آهنى مشبّکى به ابعاد 20/1×10/2 متر نصب مى‏باشد که در بالاى آن نوشته است: «این ضریح در سال 1359 به مناسبت میلاد امام حسین و امام سجّاد و قمر بنى‌هاشم و حضرت قائم ، توسّط هیأت قمر بنى هاشم اهدا گردید».

بقعه از سمت مغرب درى به داخل کوچه دارد و در جانب مشرق یک فضاى مربّع شکل به مساحت 12 متر ایجاد شده که یک منبر چوبى در آن قرار دارد.

گنبد بنا عرقچینى بلند به قطر شش و ارتفاع پنج متر است و در ساقة آن دو پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. براى توازن در گنبدخانه، چند چوب به صورت ضربى در دو طبقه ایجاد شده است.

درِ ورودى بقعه قدیمى و فاقد تاریخ نوشته مى‏باشد. تمام کف و ازارة حرم مطهّر سنگ مرمر شده و دیوارهاى صحن بقعه نیز سراسر با کاشى‏هاى مختلف پوشش یافته است. متأسّفانه از هویّت شخصیّت مدفون اطّلاعى حاصل نشد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده