- چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۹۳
بقعة باشکوه و قدیمى این امامزاده در روستاى سهروفیروزان که همان لنجان سابق است، در حدود 17 کیلومترى شهر فلاورجان قرار دارد و به «شاهزاده ابوالقاسم» شهرت دارد.
بنایى قدیمى و بجا مانده از اواخر دورة صفویّه که در عین سادگى از زیبایى خاصّى برخوردار است و الحاقاتى در دورة قاجاریّه به آن افزوده شده است.
بقعه، شامل سردر کوچکى به ابعاد 5×3 و ارتفاع چهار متر مىباشد که در دو طرف آن، دو سکّوى نشیمن و درى چوبى قرار دارد که در بالاى آن طاق جناغى و رسمىبندى اجرا شده و در بالاى آن کتیبهاى به این مضمون است: «فادخلوها بسلام آمنین و نصر مناللَّه و فتح قریب». پس از عبور از مدخل، به صحن امامزاده مىرسیم که ایوان بقعه در جانب جنوب آن تعبیه شده و توسّط دو پلّکان به آن مرتبط مىشود و در طرفین آن، دو اتاق کوچک احداث شده است.
در جانب غرب بقعه، تعداد 10 اتاق در زمینى حدود چهار صدر مترمربّع ساخته شده که به عنوان مدرسة علمیّه استفاده میشده امّا متأسّفانه این قسمت از بقعه در حال ویرانى است! حوض سنگى به ابعاد 60×1 متر و عمق چهل سانتىمتر در گوشهاى از صحن قرار دارد که کتیبة ذیل دور آن حجّارى شده است:
«به عهد ناصرالدّین شاه جمجاه ـ ز خونساری حسن سنکاب دلخواه ـ نمود وقف و تارخش رقمزد ـ به یاد از آب جنّت جرعه در کش. وقف حضرت ابىعبداللَّه الحسین(ع) نمود جانب مستطاب آخوند ملّا محمّد حسن خونساری 1284 هـ . ق».
بقعه از داخل به صورت مربّع و به ابعاد 8×8 متر است و در چهار زاویة آن چهار طاقنما ایجاد شده که بقعه را به دایره تبدیل کرده و گنبد را بر روى آن ایجاد نمودهاند. گنبد بنا از داخل، به صورت عرقچینى بر ساقهاى هشت گوش قرار دارد که قطر آن هشت متر است. و از خارج، به صورت هرمى و به ارتفاع شش متر مىباشد که سراسر آن با کاشىهاى لاجوردى تزیین شده است. دیوار بقعه داراى گچبرى و نقّاشىهاى زیبایى مىباشد که در زیر گنبد به صورت یک شمسة بزرگ هشت پَر اجرا شده است.
چنان که گفته شد، بقعه، داراى صحن وسیع و محوّطة مرکزى و طاقنماهایى مىباشد که دور تا دور آن را فرا گرفته است. در وسط بقعه، ضریح مشبّکى قرار دارد که ابعاد آن 2×5/3 متر است. در تابلویى که بر دیوار بقعه نصب مىباشد، نسب امامزاده را چنین نوشتهاند: «ابوالقاسم على بن زید بن حسن بن جعفر بن محمّدالسیلق بن عبداللَّه بن محمّد بن حسن بن حسین الاصغر بن امام سجّاد(ع)».
قدیمىترین سنگ قبرى که پیرامون بقعه پیدا شد، متعلّق به محرّم الحرام سال 1302 هـ . ق است. امّا مشکوتى، بنا را مربوط به اوایل دورة قاجاریّه و دارى تاریخ 1204 هـ . ق مىداند.
ظاهراً نسب نامة فوق، همان گفتة ابن طباطباى نسّابه است که مىگوید: «ابوالقاسم على در سال 418 هـ . ق در اصفهان در گذشت و نقیب (سرپرست) سادات آن جا بود و فرزندى نداشت».
- ۱۹۶۸
- ادامه مطلب