مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده احمد رضا نجف آباد

بقعة با شکوه و زیباى این امامزاده در دامنة کوهى در انتهاى روستاى چشمه و در حدود 17 کیلومترى شهر نجف آباد با چشم‏انداز فوق العاده زیبا و دیدنى واقع شده است.

بنایى نسبتاً نوساز که از سه فضاى متّصل به هم تشکیل یافته و جمع کلّ مساحت بقعه 15000 متر مربّع می‌باشد. زیر بنای امامزاده حدود سه هزار مترمربّع است. فضاى نخست، ایوان بلند بقعه مى‏باشد که رو به جانب شمال، به ابعاد 8×9 و ارتفاع 12 متر مى‏باشد. در جانبین ایوان، دو گلدسته در حال احداث است. براى رسیدن به ایوان، نُه پلّکان راه دارد. مقابل ایوان، حوض آب بزرگى احداث شده که طراوت خاصّى به صحن داده است و ماهى‏هاى داخل آن‏که بیش از چهل سانتى‏متر طول دارند، مورد توجّه زوّار قرار مى‏گیرند.

فضاى دوّم، شبستان بزرگى است که دور بقعه را احاطه کرده و به فاصلة پنج مترى آن یک فضاى هشت ضلعى احداث شده که هر ضلع آن، هفت و ارتفاع آن هشت متر مى‏باشد. فضاى سوّم بقعه که به صورت مدوّر و به قطر 10 متر است، در میان فضاى هشت ضلعى و اتاق مرقد که از چهار جهت راهى به داخل شبستان‏ها دارد، احداث گردیده است. تمام کف و ازارة حرم و شبستان‏ها با سنگ مرمر آراسته شده و دیوارهاى آن هنوز گچ اندود نیست. در غرب و شرق مرقد، دو شبستان و در جنوب بقعه نیز یک شبستان بزرگ احداث گردیده است.

در وسط بقعه، ضریح عالى از جنس آب طلا و نقره قرار دارد که بر روى در آن نوشته شده است: «ضریح مطهّر حضرت امامزاده احمد رضا، فرزند موسى المبرقع، نوة حضرت جواد الائمّه، با نظارت اوقاف و امور خیریّه شهرستان نجف آباد در تاریخ 1377 در اصفهان به اتمام رسید. عمل حاج مصطفى روزگاریان».

تمام صحن بزرگ بقعه که حدود یک هکتار است، سنگ فرش شده و در آن درختان زیادى همچون نارون و چنار قرار دارد که طراوت خاصّى به بارگاه داده است. بر فراز بقعه، گنبد شلجمى باشکوهى قرار دارد که سراسر با کاشى‏هاى نره‏اى در زمینة آبى، همچون طرح بقعة شاه نعمت اللَّه ولى تزیین شده و بر شکوه بنا افزوده است. تعداد 80 زایرسرا در دو طبقه در جنوب و شرق بقعه قرار دارد که همین امر باعث جلب زوّار زیاد شده است. فیلم سینمایى بوسة باران، دربارة شخصى که به ضریح امامزاده دستبرد مى‏زند و پس از آن توبه مى‏کند، در این بقعه ساخته شده و ارادت مردم به بقعه بیشتر شده است.

امّا انتساب بقعه به احمد بن موسى المبرقع با علم به این‏که علماى انساب در محل دفن او بین شیراز و قم و کاشان بحث دارند، جای بررسی دارد. معلوم نیست به چه علّت این مکان به فرزند موسى مبرقع منسوب شده است؟! به اعتقاد ما خفته در این مزار، احمد بن موسى بن ابراهیم بن موسى بن على الزنبورى بن موسى الثانى بن ابراهیم المرتضى بن امام موسى کاظم(ع) است که نوادة امامزاده ابراهیم در روستاى کاج مى‏باشد.

          

جمعه ۳ مهر ۹۴ , ۲۳:۲۳ محمدصادق دادخواه
سلام خدمت جناب بحر العلوم 
این امام زاده در شهرستان ن تیران و کرون در بخش کرون و در روستای چشمه احمد رضا واقع شده و لازم به ذکر است شهر نجف آباد فاقد هر گونه امام زاده می باشد. من الله توفیق
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده