مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اسحاق خوراسگان

این در داراى منبّت‏هاى ظریف است. پس از عبور از این در، یک اتاق تعبیه شده که به عنوان اتاق انتظامات از آن استفاده مى‏شود. شبیه همین سردر، در مدخل شمالى بقعه تکرار شده و یک لنگه در چوبى، در آن قرار دارد که کتیبة شعر ذیل بر آن منبّت کارى شده است:

«این بارگاه زادة موسى بن جعفر است                   اســحاق آن‏که نسل جلیل پیمبر است

حلّال مشــکلات یک نظر لطف او بود                   زیرا که او مقــرّب درگاه داور است»

جانبین ایوان، دو در کوچک قرار دارد که متعلّق به دو اتاق کوچک است و جهت انبار و موتورخانة برق از آن استفاده مى‏شود.

اصل بقعه به صورت یک شبستان بزرگ و مجلّل به ابعاد 10×21 متر مى‏باشد که در وسط آن ضریح بسیار با شکوه و زیبا که مزیّن به آب طلا و نقره است، قرار دارد و بر روى در آن، کتیبة زیر قلمزنى شده است: «وقف حرم مطهّر معروف به امامزاده اسحاق بن موسى بن جعفر(ع) خوارسگان سنه 1420 هجرى قمرى، سازنده حاج اکبر خبوشانى، قلمزنى سیّد محسن احمدى».

تمام دیوار و سقف بقعه، آیینه کارى‏هاى ظریف شده که برشکوه و عظمت بنا افزوده است. بر فراز بقعه، گنبدى به شکل شلجمى به قطر چهار و ارتفاع شش متر قرار دارد که در ساقة آن هشت پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده و نماى خارجى آن سراسر با کاشى‏هاى معرّق در زمینة گل و بوته تزیین شده و زیر آن نیز با آیینه‏هاى رنگى پوشش یافته است.

دور تا دور بناى کنونى، به ابعاد هر ضلع 10 الى 15 متر فضاى قبرستان را به شبستان ملحق نموده‏اند که در حال اضافه شدن به بقعه مى‏باشد. در شمال غرب صحن، مسجد بزرگى در دو طبقه و 250 متر زیر بنا احداث شده است. زمین زیارتگاه بیش از دو هزار متر مربّع مى‏باشد که به صورت گورستان از آن استفاده مى‏شود.

بر روى تمام دیوارهاى داخل صحن، اسامى بانیان و شهدا را در کاشى‏هاى لاجوردى نوشته‏اند که جلوة خاصّى به زیارتگاه داده است. داخل حرم، تصاویر زیادى در کف و دیوار آن به چشم مى‏خورد که متعلّق به خفتگان پیرامون حرم مى‏باشد، و متأسّفانه، جاى نشستن زایران را گرفته است و صورت زشتى به بارگاه داده است.

ازاره و کف حرم با سنگ مرمر سبز پوشش یافته و در بالاى آن اشعارى در مدح امامزاده حجّارى شده است که در میان آن‏ها روایات ائمّة معصومین(ع) به چشم مى‏خورد.

این بارگاه کیست که پاک و مطهّر است                 ایـن آسـتان زادة موسى بن جعفر است

این قبّة رفیــع ز فــرزند کـاظم است                  این روضة مطهّـر ســبط پیمبــر است‏

ایـن زادة امــامت و این ســیّد جلیل                  مــرد خـــدا، او مظهر اللَّه اکبر است‏

هم نور چشم فاطمه هم زادة على است                  هم افتخار شیعه و هم فخر کشور است

دنیاى علم و حلم و وقار و سکینه است                  دریاى فیض و چشمه اى از حوض کوثر است

در خاک طوس اگر که بود مشهد الرضا                                 در خـاک  پاک ما حرم این برادر است

باشد چــو او بــرادر سـلطان هشتمین                                 ابر عطاى او همه جا سایه گســتر است

شهــر خوراستگان به جهان دارد افتخار                                چــون مشهد سـلالة زهراى اطهر است

شهزاده سیّدى است که اسحاق نام اوست    نامى که زیب و زینت تاریخ و دفتر است

ایـن گنبد و رواق چنین صحن با شکوه                                 از کـاخ خسروان جهان گونه بهتر است

آهستـه تر قدم بِنه این جا که زیر خاک                 جســم هزار مادر و جدّ و برادر است

این‌جــا بــود مقــام بزرگان این دیار                                 این جا بود که گلشن گل‌هاى پرپر است

این‌جا بـود که شاه گـدا خفته زیر خاک                                این سرزمین عبرت و دنـیاى دیگر است

این‌جا بــود نشــانه‏اى از وادى السلام                                 این‌جا بود که تربتى از نسل حیدر است

این‌جا بود که پادشهــان سر نموده خم                                 این‌جا بود که کــربلایى مکــرّر است

با معـــرفت قدم بنه این‌جا کــه تا ابد                                 چشــم تمام ملّت ایران بر این در است

این خاک پاک مدفون مردان با خداست                                 این سـرزمین ملت و قوس دلاور است

این‌جـا مکان مــرد حدیث و فقاهتست                                 این‌جا نشان زمسجد و محراب و منبر است

این جا مقام مشعـل نور و هدایت است                                 این سرزمین اقدس و پاک و منوّر است‏

هر شب گِرد مرقـد پاکش ستاره هاست                                 هر روز زایر حرمش، شمس خاور است

«اثر جعفر على امینى 1418 هـ . ق»

چنان که اشاره شد، به اعتقاد اهالى، امامزاده اسحاق فرزندِ بلافصل امام هفتم(ع) است که یقیناً این ادّعا منشأ صحیحى ندارد و تا کنون به مدرکى که از نسب امامزاده پرده بردارد به دست نیامده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده