- يكشنبه ۱۱ خرداد ۹۳
ساختمان فعلى بقعه و حرم امامزاده اسماعیل (ع) و مسجد شعیاى نبى (ع)، بخشى مربوط به دورة سلجوقى و بعضى مربوط به دورة آل مظفّر در قرن هشتم و عمدتاً مربوط به دورة صفویّه است. مثلاً منارة آجرى و طاقهاى مجاور مسجد شعیاء (ع) مربوط به دورة سلجوقى است. همچنین درِ نفیسى که بین راهرو و حرم امامزاده اسماعیل و حرم شعیاى نبى(ع) است و منبّتکارى مىباشد، از لحاظ صنعت منبّت کارى، یکى از درهاى ممتاز تاریخى اصفهان است. در اطراف لنگههاى راست و چپ در، صلوات بر چهارده معصوم(ع) کندهکارى شده است. این در از آثار دورة آل مظفّر مىباشد و به دستور سلطان محمود آل مظفّر ساخته شده است. و نیز قسمتهاى عمدة ساختمان حرم و نیز صحن بزرگ امامزاده که هم اکنون مدرسة علمیّه مىباشد و کاشىکارىها و تزیینات گسترده، متعلّق به دورة صفویّه است و در جاى جاى این مجموعة تاریخى مذهبى، تاریخهاى 1041، 1049، 1100، 1111، 1112، 1114، 1115 هـ . ق دیده مىشود و مجموعاً در دورة شاه عبّاس اوّل، شاه صفى و سلطان حسین صفوى، این مجموعة تاریخى و ارزشمند، شکل گرفته است.
جابرى انصارى در کتاب تاریخ اصفهان و رى، مىنویسد: «دستگاه امامزاده اسماعیل بسیار عالى بوده، خانههاى اطراف داشته که در آن شمع مومى ریختند و مخصوصاً دو شمع مومى، شبهاى جمعه روشن مىکردند در شمعدان طلا، که بلندى شمع به حدّى بوده که با نردبان آن را روشن مىکردند».
آقامیرزا محمّد هاشم چهارسوقى (متوفّاى 1318 هـ . ق)، که از علما و فقهاى بزرگ اوایل قرن چهاردهم هجرى در اصفهان بود، در کتاب ارزشمند میزان الانساب دربارة امامزاده اسماعیل(ع) مىگوید: «سوّم از آن چهار امامزادة معتبر، امامزاده اسماعیل، مشهور به دیباج مىباشد، که در محلّة باغ همایون اصفهان مدفون است و بقعة معروفه دارد و قدرى از آن محلّه، بالفعل معروف است به درب امامزاده اسماعیل و آن امامزاده از اولاد زید بن الحسن مىباشد که از احفاد امام حسن مجتبى (ع) بوده چنانچه حضرت عبدالعظیم حسنى(ع) در رى، از احفاد همین زید مىباشد».
نسب شریف و بررسى اختلافات آن: امامزاده اسماعیل به یکى از سادات حسنى شهرت دارد و معروف است که، او جدّ سادات طباطبایى اصفهان مىباشد. برای اطّلاع از صحّت و سقم این ادّعا، به بررسى آن خواهیم پرداخت.
قول اوّل: متن کتیبة سردر صحن امامزاده به خطّ ثلث سفید بر زمینة کاشى خشت لاجوردى چنین آمده است: «... هذه العتبة الى السیّد الجلیل اسماعیل بن حسن بن زید بن حسن بن على بن ابى طالب علیهالسلام... ».
بنابراین طبق نوشتة این کتیبه، شخصیّت مدفون در این بقعه، با دو واسطه به امام حسن مجتبى(ع) ختم مىشود. امّا براى اثبات این مدّعا باید به کتب انساب مراجعه کرد و ببینیم که، علماى انساب دربارة این شخص چه گفتهاند و محل دفن او را در کجا نوشتهاند، سپس براى پذیرش این قول، و عدم آن نتیجهگیرى شود.
اسماعیل بن حسن بن زید، مکنّى به ابو محمّد و ملّقب به حالب الحجاره یا جالب الحجاره، و کوچکترین فرزند پدرش حسن میباشد. مادرش اُمّ ولد (کنیز) بود. او داراى سه فرزند، ملقّب به اسامى محمّد الأکشف، احمد ابوالقاسم، على الزانکى و یک فرزند دیگر به نام حسن، که متّهم به نقل احادیث دروغ بود.
وى یک همسر به نام فاطمه، دختر عبیداللَّه بن حسین الأصغر بن امام سجّاد(ع) اختیار نمود و از او صاحب یک پسر به نام محمّد الأکشف شد. بنابراین در منابعى که اشاره شد، به هیچ وجه از محلّ وفات او سخن به میان نیامده، امّا از سکونت فرزندان او در شهر رى و طبرستان مفصّلاً بحث شده است. از این رو احتمال قوى دارد که، او نیز در اصفهان اقامت داشته باشد.
قول دوّم: کتیبهاى در پنجرة چوبى مشرف به کوچه، بالاى سر امامزاده، به خطّ نسخ چنین نوشته شده است: «... اسماعیل بن زید بن حسن بن على بن ابى طالب(ع)». همین نسب نیز در کتیبة سراسرى بقعه، به سوى حرم مطهّر نوشته شده است. بنابراین امامزاده اسماعیل با یک واسطه به امام حسن (ع) میرسد. امّا این نسب به هیچ وجه صحیح نمىباشد زیرا زید بن امام حسن (ع) با لبابه، دختر عبداللَّه بن عبّاس بن عبدالمطلّب که ابتدا همسر عبّاس بن على بن ابى طالب(ع) بود، ازدواج کرد و از او فرزندى به نام حسن آورد. در همین رابطه، عدهّاى از مورّخان، مادر حسن بن زید بن امام حسن (ع) را «زجاجه» ملقّب به «رقرق» نوشتهاند و گروهى براى زید بن حسن (ع) فرزندى به نام نفیسه قایل شدهاند که مطمئناً صحیح نمىباشد. بلکه او دختر حسن بن زید بن حسن (ع) مىباشد.
ابن سعد در کتاب «الطبقات الکبرى» در شمار فرزندان زید بن حسن (ع) مىگوید:
«زید بن حسن (ع) فرزندى به نام محمّد داشت که از دنیا رفت و از براى محمّد فرزندى نماند. فرزند دیگرش حسن بن زید بود که از طرف ابو جعفر منصور داونقى والى مدینه شد. همچنین دخترى به نام نفیسه داشت، که به ولید بن عبدالملک تزویج کرد. مادر نفیسه، لبابه دختر عبداللَّه بن عبّاس بن عبدالمطلّب نام داشت».
ابوالحسن عمرى نسّابه مىگوید: «گفتهاند، براى زید بن حسن(ع) فرزندى به نام یحیى مىباشد که قبر او در مصر است. ولى این مطلب را در کتابى ندیدهام، بلکه این قول مجرّد سماع و قایلین آن اندکاند».
بنابراین معلوم شد که، زید بن حسن (ع) تنها دو فرزند ذکور به اسامى حسن و محمّد داشت و در مورد فرزند سوّم او، یحیى اختلاف مىباشد و به طور کلّى، فرزندى به نام اسماعیل نداشته است و به قول مرحوم ابوالقاسم رفیعى مهرآبادى که مىگوید: «ناگفته پیداست که، بین دو نسب مرقوم در دو کتیبه، فرق بسیار است. بدین گونه که، در کتیبة دوّم از اولاد مستقیم زید بن حسن بن على بن ابىطالب (ع) قلمداد شده و در کتیبة اوّل از احفاد زید بن حسن (ع)؛ در صورتى که از کتیبة دوّم کلمهاى (مثل حسن) ساقط نشده باشد، اقرب به واقع و نوشتههاى تاریخى است». یعنى اینکه، در کتیبة دوّم، کلمة حسن در کتیبة پنجرة چوبى به اشتباه از درج کتابت افتاده است. از این رو قول اوّل نزدیک به صواب و قراین متعدّد هجرت او و فرزندان و فرزندزادگان وى را در ایران تأیید مىنماید.
قول سوّم: برخى معتقدند، این جا مدفن سیّد اسماعیل بن ابراهیم الغمر بن حسن المثنّى بن امام حسن(ع)، معروف به دیباج و جدّ سادات طباطبایى اصفهان مىباشد. حال آنکه این قول در نهایت ضعف است و تاکنون نتوانسته موافقى براى این مدّعا ثابت کند، جز اینکه عقیدة برخى چنین بوده و مىباشد. از طرفى اسماعیل بن ابراهیم الغمر در سال 145 هـ . ق در زندان منصور دوانیقى از دنیا رفت و قبرش در کوفه تا هم اکنون معروف و زیارتگاه است و همین قول را اکثر علماى انساب پذیرفتهاند، که در منابع زیر به آنها اشاره شده است.
توصیف بقعه: این بقعه، روبروى امامزاده جعفر واقع شده، و مجموعهاى نفیس از آثار و تزیینات عهد سلجوقى و صفوى را با خود دارد که به نام امامزاده اسماعیل مشهور است. این مجموعة عالى، شامل یک مسجد یا مرقد شعیاى نبى (ع) و مقبرة امامزاده اسماعیل، رواق و سه در و صحن آن و یک گنبد بزرگ زیباى آجرى از نوع گنبدهاى چهار سوى اصفهان مىباشد، که هر یک از آنها در زمان معیّنى ساخته شده است.
کتیبة اصلى سردر رواق بقعه به خطّ ثلث سفید با کاشى معرّق، به سال 1041 هـ . ق است و گواه شروع ساخت بنا در دورة شاه عبّاس کبیر و اتمام آن در دورة شاه صفى مىباشد و در دورة شاه سلطان حسین نیز بنا تکمیل شده و تزییناتى بر آن اجرا گردیده است.
در زیر کتیبة ثلث، کاشىکارى از دورة شاه صفى و لوحى سنگى نصب مىباشد که در حاشیه و متن آن عبارات و اشعارى حجّارى شده است. کتیبة متن این لوح به خطّ ثلث برجسته، حاکى از اقدام شاه سلطان حسین صفوى نسبت به تعمیر و ساختمان بقعة امامزاده اسماعیل مىباشد. این کتیبه به خطّ على نقى امامى، مورّخ به سال 1114 هـ . ق است. در حاشیة لوح سنگى مذکور، اشعارى به خطّ نستعلیق برجسته حجّارى شده که مضمون آنها حاکى از اقدام حاج محمّد ابراهیم بیک یوزباشى نسبت به تعمیر و تزیین بقعة امامزادهاى، در دورة سلطنت شاه سلطان حسین صفوى است.
بر آرامگاه امامزاده اسماعیل، ضریح منبّت کارى زیبایى قرار دارد. ازارههاى اطراف حرم به ارتفاع یک متر با کاشىهاى شش ضلعى برجسته و طلایى رنگ تزیین شده است. ازاره به بالا، پوشش ایوانها و سقف گنبد، با گچبرىها و طلاکارىهاى ظریفى که در قسمت ترنج وسط به یک ستارة بزرگ دراز پر منتهى مىشود، آراسته شده است. در اطراف حرم به خطّ ثلث برجستة طلایى، بر زمینة لاجوردى رنگ، سورة ملک تا آخر آیه 27 گچبرى شده است، در آخر آن نیز نام ابراهیم بیک یوزباشى و سال اتمام آن 1112 هـ . ق ذکر گردیده است.
تزیینات داخل حرم امامزاده اسماعیل، در نوع خود بىنظیر مىباشد و در سایر آثار تاریخى و مذهبى اصفهان، مشابه آن دیده نشده است.
دهلیز مقبرة امامزاده اسماعیل به وسیلة درِ منبّت کارى نفیسى به مرقد شعیاى نبى(ع) اتّصال مىیابد. این در که از لحاظ صنعت منبّت کارى یکى از درهاى نفیس آثار تاریخى اصفهان مىباشد، در دورة پادشاهى سلطان محمود آل مظفّر در این مکان نصب شده است و آرایشهاى فراوان چوبى دارد. این بنا تحت شمارة 112 به ثبت تاریخى رسیده است.
- ۶۴۴۲
- ادامه مطلب