مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده شهرضا

کتیبة اطراف آن به خط ثلث سفید بر زمینة کاشى لاجوردى رنگ، شامل تمام سورة جمعه است، ولى سال اتمام ندارد. در نیمة شمالى گنبد که از داخل صحن به خوبى دیده مى‏شود، در یک لوحة لوزى شکل، به خط نستعلیق لاجوردى معرّق بر زمینة کاشى سفید، سال تعمیر گنبد به شرح زیر نوشته شده است: «در سال 1360 هجرى قمرى حاج سیّد اسماعیل میربر شهرضایى تجدید و تعمیر این بناى مقدّس را عهده‏دار و به انجام رسانید».

بر گردنى گنبد با خطوط بنایى و کاشى معرّق، عباراتى نقش شده که رنگ زرد، در میان رنگ‏هاى آن، بر سایر رنگ‌ها غلبه دارد و متن آن صلوات بر پیغمبر و ائمه(ع) است و در قسمت شمالى آن، در یک لوحه به خط بنایى سفید معرّق بر زمینة کاشى مشکى، عبارت ذیل نوشته شده است: «عمل استاد على اصغر اصفهانى و استاد عبدالرحیم 1276». در طرفین دو پشت ایوان شمالى بقعه و در بالاى جرزها در دو شکل مربّع که داخل آن‏ها دو شکل مانند صلیب نقش شده، وجود دارد. در حواشى مربّع سمت راست، به خط بنایى سادة لاجوردى بر زمینة زرد، سورة اخلاص و بعد از آن، سورة نصر نوشته شده که داخل مربّع را نیز پر مى‏کند و در حواشى و داخل مربّع سمت چپ، سورة توحید و بعد از آن، سال 1278 هـ . ق نوشته شده است.

مدخل بقعه، ایوان کوچکى است که با آیینه تزیین شده و در طرفین آن، دو جفت در نفیس از چوب گردوى ساده نصب شده و در جهت مقابل، یک جفت در نفیس خاتم کارى است که هر لنگة آن با اشعارى به خط نستعلیق سفید بر زمینة خاتم‏کارى تزیین شده است. دو جفت در خاتم کارى دیگر نیز در دو جانب شرقى و غربى داخل بقعه نصب شده که حرم را به اتاق‏هاى مجاور آن متصل مى‏کند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده