مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده زین العابدین ـ جاجرم

 

بقعة این امامزاده در ابتداى شهر سنخواست، در 60 کیلومترى شمال شرق شهر جاجرم واقع شده است. این بنا که از آثار دورة صفویّه است، از خشت و گل و ساروج و آجر استفاده شده و در سالیان اخیر مرمّت شده است.

هسته مرکزى بقعه که اتاق مرقد است، با پلان مربع شکل، دارای هر ضلع 10 متری است و از این میان، هر جهت حدود 5/1 متر ضخامت دیوار را تشکیل مى‏دهد تا بتواند گنبد عظیم بنا را تحمل کند. چهار زاویة اتاق مرقد را با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل نموده‏اند و سپس گنبد بنا را بر آن استوار ساخته‏اند. این گنبد، به شکل «کلاه خودى» به قطر 7 و ارتفاع 7 متر است و سراسر با کاشى‏هاى نره‏اى به رنگ لاجوردى در سال 1381 تزیین شده است.

در شرق و شمال اتاق، دو طاقچه و در بالاى هر جهت یک پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. نماى داخلى و ایوان اخیراً توسّط على قاسم پور سفید کارى شده و در وسط بقعه نیز صندوق چوبى نسبتاً قدیمى به ابعاد 30/2×5/1 و ارتفاع 50/1 متر قرار دارد و دور آن را حفاظ آلومینیومى نصب نموده‏اند.

در جنوب بقعه، سردر بزرگى قرار دارد که ارتفاع آن 5 متر و در سال 1388 ساخته شده و نماسازى آن آجرى و در پیشانى آن دو ردیف کاشى جملة: «آستان مقدّس امامزاده زین العابدین، گلزار شهداء شهر سنخواست.» نوشته شده است.

بقعه، داراى ایوانى به ابعاد 6×4 و به ارتفاع 6 متر است که اخیراً مرمّت در آن صورت گرفته و طاق آن گچکارى شده است.

این بنا به شماره 18743 و در تاریخ 28/12/1385 به ثبت آثار ملّى رسیده است.

در تابلویى که در داخل بقعه نصب است. امامزاده زین العابدین را از نوادگان امام موسى کاظم‰ معرفى مى‏نماید، اما تاکنون سندی که این دیدگاه را اثبات کند به دست نیامده است. زمین زیارتگاه حدود سه هکتار است که در میان آن قبر 31 شهید دوران دفاع مقدّس دفن شده است. سى مغازه و چند حبه آب از جمله موقوفات امامزاده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده