مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمّد رضا ـ بجنورد

بقعة با شکوه و زیباى این امامزاده در یک کیلومترى شرق روستاى لنگر، در 13 کیلومترى شمال غرب شهر بجنورد واقع شده است.

بنای نخستین بقعه در دورة تیموریان و زمان سلطان حسین بایقرا ساخته شده و تجدید بناى آن در زمان قاجاریّه و سپس در سال 1329 انجام شده است. پلان بقعه به شکل مربع و داراى ایوان و گنبد است. هسته مرکزى بنا، اتاق مرقد است که به ابعاد 6×6 متر مى‏باشد و در ارتفاع 4 مترى آن با ایجاد چهار گوشواره در چهار زاویة بنا، آن را به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد عرقچینى بلند بنا را بر آن استوار ساخته‏اند. این گنبد از داخل به قطر 6 و ارتفاع 8 متر است که نماى خارجى آن را با رنگ آبى نقّاشى نموده‏اند و داخل آن گچ اندود شده است.

در وسط این فضا، توسّط آهن و شیشه ضریحى به  ابعاد 60/1×2 متر ساخته‌اند که از مرقد محافظت مى‏کند. در ساقة گنبد چهار پنجره جهت نورگیرى طرّاحى شده است.

درِ اصلى بنا از جانب جنوب باز مى‏شود که خود شامل ایوانى به پهناى 4 و طول 5 و ارتفاعی قریب به 6 متر است. به قرینة همین ایوان، ایوانی در جانب شمال و شرق طرّاحی شده است. در جانب راست ایوان اصلی، کتیبه‏اى سنگى بر دیوار نصب است که متن آن به شرح ذیل مى‏باشد:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم، قد تشرف بتوفیق اللَّه تعالى و تأییده تجدید عمارة تلک البقعة المنورة و الروضة المطهرة من خلص سلالة الحسیب السید حمید الحمیدى وفقه اللَّه تعالى لمراضیه و جعل مقبله خیر من ماضیه ابن المرحوم السید على تغمده اللَّه بغفرانه و هذا المشهد الشریف على ما هو المعروف و خلقاً و سلفاً عن سیدنا السلطان محمّد رضا ابن الامام الهمام موسى بن جعفر الکاظم‏‰ سلام اللَّه علیه بناء فى اصله بقعة من السلطان محمّد خدابنده و تمّت فى تاریخ سنة ستة و سبعین و ثمانمائة و عمره السید العمیدى المعظّم له فى محرم الحرام سبعین و ثلاثمائة بعد الألف عمل احمد ضمانى.»

در سمت چپ ایوان، سنگ نوشته دیگرى است که بر روى آن کتیبه‌ای که حکایت از تعمیر بنا دارد است.

مقابل ایوان جنوبى، تعداد 11 حجره و اتاق قرار دارد که توسّط سردار مفخم ساخته شده است؛ علّت ساختن این حجرات بدان جهت بود که او نذر مى‏کند اگر به قدرت برسد علاوه بر تعمیر بقعه امامزاده محمّد رضا، حجراتى جهت استراحت زوّار بسازد که به نذرش ادا مى‏نماید.

در شمال بقعه و جنوب آن، قبرستان عمومى روستاى لنگر است که قریب به یک هکتار مى‏باشد.

در جنوب غرب بقعه نیز سرویس‏هاى بهداشتى در حال ساخت مى‏باشد.

این بنا به شماره 5153 و به تاریخ 25/12/1380 به ثبت آثار ملّى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده