مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده احمد مسجد سلیمان

در جهت شمالى اتاق مرقد، در گذشته، درى به رواق شمالى بود که ظاهراً در تعمیرات اخیر مسدود شده است. تمام کف و ازارة بقعه اخیراً سنگ‏کارى و الباقى آن سفیدکارى شده است. قبرستان بقعه، قدیمى و فوق العاده مهم مى‏باشد. چندین شیرسنگى در آن قرار دارد که دو عدد آن از همه بزرگ‏تر و مورّخ سال 1323 و متعلّق به مرحوم سیّد على آقا، ولد مرحوم نصرالدّین بابا احمدى است که تاریخ 1134 و 1124 هـ . ق را نشان مى‏دهد. خادم بقعه مى‏گفت: «براى تراشیدن این سنگ که اکنون در منطقه رواج کمى دارد، بیش از 5/3 میلیون تومان هزینه برد.»

چنان که در کتیبة ضریح مرقد اشاره شد، اهالى بر این اعتقادند که سیّد بابا احمد از نوادگان امام موسى کاظم است. شجره‏نامه و وقف‏نامة مفصّلى در دست آنان است که تاریخ کتابت آن مربوط به سال 1245 هـ . ق مى‏باشد. دربارة شجره‏نامة امامزاده نوشته شده است: «سیّد السادات و منبع السعادات، صاحب الکرامات العالیات و المعجزات، وارث آل طه و یس، السیّد احمد بن السیّدالشریف سیّدمحمّد بن السیّداحمد بن السیّدموسى بن السیّدحمزة بن السیّدمحمّد بن السیّدحسین بن السیّداحمد بن السیّدعلى بن السیّدقاسم بن السیّدعلى بن السیّدداوود بن امامزاده طیب و طاهر احمد بن الدّر الفاخر و الجر المفاخر الإمام الحلیم السیّدالکریم المسمّى الکم صاحب الجیش المدفون بمقابر قریش الإمام السابع ابى‏ابراهیم موسى الکاظم .»

بنابراین، طبق شجره‏نامة فوق، امامزاده بابا احمد با 12 واسطه به امام موسى کاظم نسب مى‏رساند. امّا آن‌چه این ادّعا را مردود و این شجره‏نامه را سست مى‏کند، این است که نسب امامزاده به احمد بن موسى منتهى نموده است؛ این در حالى است که به اتّفاق نقل همة علماى انساب، احمد بن موسى فرزند ذکور معقّبى نداشت و برخى از علما، فقط براى او فرزند دخترى ذکر نموده‏اند. بر این اساس، احتمال دارد چندین واسطه بین احمد و امام از قلم افتاده باشد.

این بنا به شمارة 4682 در تاریخ 11/10/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده