- يكشنبه ۱۸ خرداد ۹۳
در جهت شمالى اتاق مرقد، در گذشته، درى به رواق شمالى بود که ظاهراً در تعمیرات اخیر مسدود شده است. تمام کف و ازارة بقعه اخیراً سنگکارى و الباقى آن سفیدکارى شده است. قبرستان بقعه، قدیمى و فوق العاده مهم مىباشد. چندین شیرسنگى در آن قرار دارد که دو عدد آن از همه بزرگتر و مورّخ سال 1323 و متعلّق به مرحوم سیّد على آقا، ولد مرحوم نصرالدّین بابا احمدى است که تاریخ 1134 و 1124 هـ . ق را نشان مىدهد. خادم بقعه مىگفت: «براى تراشیدن این سنگ که اکنون در منطقه رواج کمى دارد، بیش از 5/3 میلیون تومان هزینه برد.»
چنان که در کتیبة ضریح مرقد اشاره شد، اهالى بر این اعتقادند که سیّد بابا احمد از نوادگان امام موسى کاظم است. شجرهنامه و وقفنامة مفصّلى در دست آنان است که تاریخ کتابت آن مربوط به سال 1245 هـ . ق مىباشد. دربارة شجرهنامة امامزاده نوشته شده است: «سیّد السادات و منبع السعادات، صاحب الکرامات العالیات و المعجزات، وارث آل طه و یس، السیّد احمد بن السیّدالشریف سیّدمحمّد بن السیّداحمد بن السیّدموسى بن السیّدحمزة بن السیّدمحمّد بن السیّدحسین بن السیّداحمد بن السیّدعلى بن السیّدقاسم بن السیّدعلى بن السیّدداوود بن امامزاده طیب و طاهر احمد بن الدّر الفاخر و الجر المفاخر الإمام الحلیم السیّدالکریم المسمّى الکم صاحب الجیش المدفون بمقابر قریش الإمام السابع ابىابراهیم موسى الکاظم .»
بنابراین، طبق شجرهنامة فوق، امامزاده بابا احمد با 12 واسطه به امام موسى کاظم نسب مىرساند. امّا آنچه این ادّعا را مردود و این شجرهنامه را سست مىکند، این است که نسب امامزاده به احمد بن موسى منتهى نموده است؛ این در حالى است که به اتّفاق نقل همة علماى انساب، احمد بن موسى فرزند ذکور معقّبى نداشت و برخى از علما، فقط براى او فرزند دخترى ذکر نمودهاند. بر این اساس، احتمال دارد چندین واسطه بین احمد و امام از قلم افتاده باشد.
این بنا به شمارة 4682 در تاریخ 11/10/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.
- ۱۹۸۶
- ادامه مطلب