- چهارشنبه ۱۶ مهر ۹۳
این بناى باستانى در شرق روستاى شریف آباد، در 34کیلومترى شمال شرق شهر سیرجان، در جنب قنات و بر روى تپّهاى کوتاه قرار دارد.
بناى میر زبیر با سنگ لاشه و ملاط گچ ساخته شده که پلان آن به صورت مربّع به ابعاد 9 متر مىباشد. قطر دیوارهاى سنگى آن 2 متر و فضاى داخلى بنا 7×7 متر است. ارتفاع بنا از کف تا زیر گنبدى که هم اکنون تعمیر شده حدود هشت متر است. از ارتفاع چهار مترى، این بنا تبدیل به هشتضلعى و با کادر بندى تبدیل به دایره شده و گنبدى عرقچینی روى آن استوار شده است. روى بالاترین سطح دیوار هشتضلعى بنا، یک ردیف آجر به چشم مىخورد که احتمال مىرود گنبد فرو ریخته بنا، آجرى بوده است یا این که یک ردیف آجر در گنبد استفاده شده است.
هر طرف بنا از داخل، سه طاقنما دارد که در مجموع داراى 12 طاقنماست و یکى از اضلاع خارجى بقعه نیز که رو به شرق واقع شده داراى سه طاقنماست. احتمالاً سه ضلع خارجى دیگر بقعه مانند این ضلع باقیمانده داراى طاقنما بوده که به مرور و بر اثر عوامل طبیعى فرو ریخته و وضعیّت آن نامشخص است.
ورودى فعلى بنا رو به شمال است که با سه پلّه به کف متصل مىشود. به نظر مىرسد که براى احداث بنا دل تپّه را شکافته، آن را برپا کردهاند. زیرا کف بنا 5/1 متر عمیقتر از سطح خارجى آن است.
معمارى سنگى از دوران ساسانى در ایران متداول بوده و بعد از اسلام نیز دست مایه بسیارى از بناها شده است. بناهاى سنگى کاخ سردستان، چارقاپوى قصر شیرین، گنبد عالى ابرقو و گنبد جبلیّه کرمان از جمله آنهاست.
در دوره ایلخانى استفاده از سنگ در معمارى متداول بوده که با روکار گچ یا کاشى پوشانده مىشده است. بناى میر زبیر در تداوم معمارى ایلخانى از سنگهاى رودخانهاى ساخته شده است. کمبود امکانات مادى براى خرید آجر و انتقال آن از مسافتهاى دور، عدم امکان پخت آجر در محل به علّت ماسهاى بودن خاک اطراف و وجود سنگهاى قلوهاى رودخانه شریف آباد باعث شده که تمام پیکر بنا از سنگ لاشه بر پا شود.
قسمت خارجى بنا فاقد هرگونه تزئین است و فقط داراى طاقنماهاى ساده مىباشد. روى بعضى از قسمتهاى طاقنماها به مقدار خیلى جزیى آثارى از اندود گچ باقى مانده که به احتمال زیاد این حالت در سرتاسر سطح خارجى آن وجود داشته ولى به مرور ایّام فرو ریخته است.
سطح داخلى بنا با گچبرىهاى بسیار زیبا، تزیین یافته است. نقوش گچبرى شده را مىتوان به دو گروه، کتیبه و نقش، تقسیم کرد. نقشها نیز به دو صورت اسلیمى و هندسى اجرا شدهاند. در ضلع شرقى و رو به روى محراب، آیه شریفه «و قالوا سمعنا و اطعنا» با خط ثلث به صورت برجسته کارى در کادر مستطیل بر زمینه برجسته گچبرى شده است. متأسّفانه از این کتیبه فقط همین دو کلمه باقى مانده است.
در حاشیه بالاى بنا، کتیبهاى با خط ثلث به صورت برجسته در دور تا دور بنا گچبرى شده است. این کتیبه از سمت راست ضلع غربى به این صورت موجود است: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم. انا فتحناک لک فتحاً مبیناً لیغفرلک اللَّه ما تقدّم من ذنبک و ما تأخّر... تا نذیراً» از آیه 1 تا 8 سوره مبارکه فتح.
گرچه مقدار زیادى از این کتیبه در قسمتهاى مختلف ریخته است ولى چون ابتدا و انتهاى آن باقى مانده، مىتوان از استمرار آن در دور تا دور بنا مطمئن شد.
زیباترین تزئینات و کتیبهها برپیشانى دو هلال محراب گچبرى شده است. بالاى هلال محراب سه کتیبه با خط ثلث نقش بسته است که نوشته وسط بزرگتر از دو نوشته بالا و پایین آن است.
در حاشیه بالا آیههاى مبارکه آیة الکرسى و قسمت وسط را آیههاى 77 و 78 و 79 از سوره مبارکه اسرا پر کرده است که قسمتهاى قبل از کلمه «تحویلاً» ریخته و اینک با کلمه «تحویلاً» شروع شده و تا فتهجّد قابل خواندن است. متأسّفانه اوّل آیه 79 و آخر آیه 81 از بین رفته است. حاشیه پایین با سوره مبارکه توحید و حدیثى از حضرت رسول اکرم گچبرى شده است که در این قسمتها نیز متن حدیث از بین رفته است.
عکسهایى که سالیان پیش از محراب گرفته شده، نشان مىدهد که دو طرف محراب تاریخ ساخت و نام سازنده به صورت گچبرى مشخّص بوده، که امروز از بین رفته است.
گرچه گچبرى محراب، تاریخ ربیع الاوّل سال 751 هـ . ق را نشان مىداده است، امّا عدّهاى بر این عقیدهاند که بناى میر زبیر، معبدى مربوط به قبل یا اوایل اسلام بوده که در زمان سلطنت محمّد مبارز اوّلین امیر از خاندان آل مظفّر ـ مرمّت و به مسجد تبدیل شده است.
گچبرى محراب بناى میر زبیر و گچبرى محراب امامزاده ربیعه خاتون که هم اکنون در موزه ملى ایران نگهدارى مىشود، از سبک واحدى پیروى مىکند. محراب امامزاده، مورخ 708 هـ . ق و به امضاء مسعود کرمانى است. بدین جهت بعید نیست که گچبرى محراب میر زبیر نیز کار استاد مزبور باشد.
در خصوص عملکرد واقعى بناى میر زبیر اطّلاع دقیقى در دست نیست. با این حال، با توجّه به شباهت آن با بناى پیر جارسوز و هم چنین وجود بناى دیگرى به نام طلحه که اکنون ویران شده، به نظر مىرسد که بناى آرامگاهى بوده است.
این بنا به شماره 1762 و در تاریخ 26/8/1375 در فهرست آثار ملّى و تاریخی به ثبت رسیده است.
در سال 1373 پس از بازدید کارشناسان میراث فرهنگى از این آرامگاه، در دستور بازسازى قرار گرفت و گنبد مخروبه آن بازسازى شد. قطر این گنبد هفت متر، ارتفاع آن بیش از چهار متر و ساقه آن حدود 2 متر است.
سنگ قبرى در گوشه صحن افتاده که تاریخ 809 هـ . ق را نشان مىدهد که بر روى آن پس از صلوات کبیره چنین حجّارى شده است: «وفات... مرحومه مغفوره سعید شهیده فخر السادات... خاتون... غفراللَّه لهما فى تاریخ شهر شوال سنة تسع و ثمانمائه». این سنگ قبر نشان میدهد که این مکان به عنوان یک بنا آرامگاهی مشهور بوده و اهالی مردگان خود را دور آن دفن مینمودند.
- ۱۶۲۸
- ادامه مطلب