مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمّد ـ کرمان

در یکى از کوچه‏هاى خیابان 17 شهریور شهر کرمان، مزار قدیمى و باشکوه امامزاده محمّد قرار دارد که مورد احترام و تقدّس اهالى شهر کرمان است و به شاهزاده محمّد مشهور می‌باشد.

این بنا که متعلّق به اواسط دوره صفویّه است، به‏صورت مستطیل و به ابعاد 25×22 متر ساخته شده که داراى سه ایوان، گنبد، رواق، صحن و ضریح است.

درِ اصلى بقعه از جانب ایوان شرقى باز مى‏شود که شامل یک فضا به طول پنج متر و عرض چهارمتر و ارتفاع شش‏متر است که گچ‏برى و آیینه کارى‏هایى دارد. پس از عبور از ایوان، به اتاقى مى‏رسیم که مرقد امامزاده در آن قرار دارد. این اتاق داراى چهار صفّه بلند به ارتفاع هشت متر است که در تلاقى ساقة گنبد عرق‏چینى و دیوار بقعه، چهار پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. قطر گنبد از داخل پنج متر و ارتفاع ساقه آن دو متر است. گنبد از خارج به شکل شلجمى بلند و به ارتفاع بیش از سیزده متر است که بسیار باشکوه، مجلّل، عظیم و پر ابّهت ساخته شده است. دورتادور ساقة آن، صلوات کبیره در کاشى‏هاى قهوه‏اى نقش بسته است. نماى خارجی گنبد نیز با کاشى‏هاى معرق فیروزه‏اى تزیین شده و در نتیجه نماى بسیار زیبایى به بقعه داده است.

درست در زیر گنبد و وسط اتاق، مرقد امامزاده قرار دارد که ضریحى چوبى به ابعاد 2×3 متر به‏صورت گهواره‏اى بر روى آن نصب است. در شمال مرقد، درى قرار دارد که به شبستان بزرگ حرم مى‏رسد که داراى دو اتاق و یک ایوان و یک سالن بزرگ است. قرینه همین فضا در جنوب بقعه تکرار شده با این تفاوت که سردرِ آن زیبا و باشکوه و تماماً با کاشى‏هاى لاجوردى در زمینه گل و بوته و آیات قرآنى تزیین شده و از شکوه خاصّى برخوردار است.

زمین زیارتگاه که حدود پنج هزار متر مربّع است، تماماً جدول بندى و درختان سرو و کاج بلند و گُل کارى شده است که فضاى باطراوتى دارد. متأسّفانه با وجود قدمت و شهرت مزار، کمتر توجهى به آن مى‏شود.

شخص مدفون در بقعه: شخصیّت مدفون در این بقعه، بدون هیچ شک و تردیدى سیّد ابوالحسن محمّد بن ابراهیم المجاب بن محمّد العابد بن امام موسى کاظم ‰ است که سیّدى بسیار جلیل‏القدر، عظیم الشأن و بزرگوار بوده، جدّ سادات موسوى کرمان، شیراز، خوزستان، کربلا و کوفه مى‏باشد.

این قول نخستین بار توسّط علّامه نسّابه ابوطالب مروزى مطرح مى‏شود که مى‏نویسد: «محمّد از ارجّان = بهبهان در کرمان ساکن شد».

محمّد ملقّب به «حایرى» مکنّى به «ابوالحسن» و معروف به «قشیر» یا «عشیر» است. او از این جهت ملقّب به حایرى شد که با پدر بزرگوارش در سال 247 هـ . ق از کوفه به این شهر منتقل شده لذا لقب حایرى را به خود گرفت. او به همراه برادرانش از حایر به قصربن‏هبیره و از آن جا به بهبهان و سپس به سیرجان مهاجرت کرد. پس از درخواست اهالى کرمان از او به این شهر مهاجرت نمود و در همین جا وفات یافت.

ملاّ محمّد هاشم خراسانى در این باره چنین مى‏نویسد: «در یک فرسخى شهر کرمان است مقبره که منسوب به جناب محمّد بن موسى بن جعفر ‰ است». بدون شک منظور او از این محمّد، همان محمّد بن ابراهیم المجاب است که دو واسطه را از قلم انداخته است.

آیة اللَّه رحمتى مى‏نویسد: «به احتمال قوى همان امامزاده محمّد که صاحب منتخب او را فرزند امام هفتم مى‏داند [محمّد حایرى] باشد.»

از آن جایى که سیّدمحمّدحایرى جدّ مرحوم سلطان الواعظین شیرازى است مى‏نویسد: «و جناب محمّد معروف به حائرى تشریف فرماى کرمان شدند و از آن جناب سه پسر به وجود آمده است».

که سادات موسوى شیراز، نسبت به دفن جدّشان سیّدمحمّد حایرى در این بقعه هیچ شک و تردیدى نداشته‏اند، کما این‏که نظر حضرت آیة اللَّه نجفى مرعشى، نسّابه معاصر، بر همین قول استوار است و دست خط ایشان در بقعه نصب مى‏باشد.

اختلاف در مدفن محمّد بن ابراهیم المجاب: علماى انساب و مورّخان، در محل دفن سیّد محمّد بن ابراهیم المجاب اختلاف دارند که در ادامه به همه آن موارد اشاره مى‏شود.

الف. حایر: محمّد ملقّب به حایرى است. از این رو برخى از علماى انساب تصوّر نموده‏اند که او نیز در حایر حسینى دفن شده است. امّا این قول صحیح نیست زیرا اوّل، مدارک زیادى این قول را تضعیف مى‏کند و دوّم، علّت شهرت او به حایرى به خاطر آن است که حدود سال 247 هـ . ق پدر بزرگوارش از کوفه به حایر حسینى منتقل مى‏شود و محمّد نیز با او همراه بوده است. امّا به تصریح مورّخان پس از به آب کشیدن متوکّل حرم سیّد الشهداء ‰ در کربلاء، این خانواده به ارجّان مهاجرت مى‏کنند که محمّد حایرى از جمله آنها است.

ب. مسقط: مؤلف غیث الزابد معتقد است که او پس از ماجراى فوق، به عمّان متوارى شد و در دیر خابور نزدیک مسقط درگذشت و در همان جا دفن شد. بنا به گفته بسیارى از کسانى که او را مشاهده کردند، مزارى معروف در آنجا دارد.

ج. واسط: این قول را مؤلّف کتاب المشجر الوافى مطرح کرده، مى‏نویسد: بعد از حوادث خونین در کربلا محمّد حایرى به سمت واسط فرار کرده، در آن جا از دنیا رفت. بعضى گفته‏اند ضربه‏اى به کمرش وارد آمد و به واسط متوارى شد و در آن جا نزد خاله‏اش رحلت کرد. مرقد وى در خابور است (دهى یک فرسخى شهر حىّ در کوت عراق) و قبّه‏اى قدیمى دارد و مشهور به غفار است.

د. سیرجان: امام فخر رازى قایل به مهاجرت او به همراه برادرانش به سیرجان است. بر این اساس آیة اللَّه رحمتى تصوّر نمودند که: احتمال دارد امامزاده محمّد مدفون در روستاى کاظم آباد، در 20 کیلومترى شمال غربى سیرجان، همان محمّد حایرى باشد. امّا این ادّعا صحیح نیست، چنان که گفته شد آن محمّد، فرزند امامزاده سیّد على سیرجان، سیّد ابو جعفر محمّد بن على بن ابراهیم المجاب است.

هـ . بافت: در 20 کیلومترى جنوب غرب شهر ارزوییه شهرستان بافت، در روستاى پاقلعه، مزارى است که به سلطان پیر غیب شهرت دارد. مى‏گویند که سیّد محمّد حایرى در آن جا مدفون است. امّا به اعتقاد نگارنده ابوالغیث محمّد اکبر بن محمّد حایرى در آن بقعه مدفون مى‏باشد، که فرزند بزرگِ محمّد حایرى است.

ز. کرمان: علّامه نسّابه ابوطالب مروزى مى‏نویسد: محمّد
از ارّجان =بهبهان در کرمان ساکن شد. ظاهراً محمّد حایرى
با برادران خود، از حایر به طرف قصر بن هبیره و از آن جا
به بهبهان و سپس به سیرجان مهاجرت مى‏کند و بعد از
درخواست اهالى کرمان از او، به این شهر مهاجرت و در همین
جا وفات مى‏نماید.

ملا محمّد هاشم خراسانى در این باره چنین مى‏نویسد: «در یک فرسخى شهر کرمان است مقبره که منسوب به جناب محمّد
بن موسى‏بن‏جعفر ‰ است». او دو واسطه را از قلم انداخته و
به قول آیة اللَّه رحمتى: «به احتمال قوى همان امامزاده
محمّد که صاحب منتخب او را فرزند امام هفتم مى‏داند
[محمّد حایرى‏] باشد.»

از آنجایى که سیّد محمّد حایرى جدّ مرحوم سلطان الواعظین شیرازى است مى‏نویسد:

«و جناب محمّد معروف به حائرى تشریف فرماى کرمان شدند و از آن جناب سه پسر به نام ابوعلى حسن محمّد سین شیّتى و احمد ماندند و احفاد شریفى پیدا کردند. محمّد حسین و احمد به کربلا برگشند و در جوار قبر جدّ بزرگوارشان عمر خود را به پایان رسانیدند و قبایل بزرگى از سادات معظم از نسل ایشان در کربلا و اطراف معروفند...»

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده