- پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۳
بقعة این که به «پنج امامزاده» نیز شهرت دارد، در جهت شمالى و خارج روستاى وشنوه در 23 کیلومترى جنوب غربی شهر کهک واقع شده و از بقاع مشهور استان قم است.
بناى بقعه به شهادت سبک بنا، از آثار صفویّه یا قبل از آن است، قاعده گنبد از خارج، برجى با مصالح سنگ و گچى و از داخل به صورت هشتضلعى مختلف الاضلاعى به دهانه 50/4 متر است که در جهات فرعى آن، چهار جرز، هر یک به طول 20/1 متر ساخته شده است که سنگینى گنبد را بر دوش گرفتهاند و در جهات اصلى آن، چهار صفّه هریک به دهانه 50/2 متر نمودار است که از هر کدام درى به خارج گشوده مىشود. بالاى پوشش صفّهها، صورت مثمن به شانزده ضلعى تبدیل گردیده و روى آن، به صورت فلکهاى در آمده و پاطاق پوشش عرقچینى بر آن نهاده شده است.
گنبد بیرونى بنا از نوع هرمى شانزده ترکى به قطر شش و ارتفاع هشت متر است که با کاشىهاى داولى فیروزه فام با کتیبههایى به خط بنایى از کاشىهاى الوان پوشش یافته است. متأسّفانه در سالیان اخیر باوجود نذورات و زوّار زیادى که به زیارتگاه روى مىآورند، متولى آن رغبتى به تعمیر و نظافت آستانه ندارد.
در جهت جنوبى بقعه، ایوانچهاى از الحاقات عصر صفویّه وجود دارد که در آن یک لنگه درِ منبّت و مزیّن به کنده کارى و کتیبههاى متعدّد به خط ثلث برجسته قرار داشت که اخیراً جاى آن را درِ آهنى گرفته است.
این ایوان با جدار سفیدکارى و پوشش رسمى بندى به طول سه و عرض 20/2 و ارتفاع پنج متر است که در سینه اسپر آن جنب درگاه ورودى قاب آینهاى بکار بردهاند که در پشت شیشه آن لوحى متضمن اذن دخول و در ذیل آن دو بیت ذیل نوشته شده است:
ایـن شــاه، شهـید ارّه کفّـار است
مدفون به امر حق در این کهسار است
خــواهى تو اگـر پایه قدرش دانى
وىهـاى بـن احمــد مخــتار است
در گذشته، ضریح چوبی آبى رنگ مشبّکی قرار داشت که جاى آن را ضریح آلومینیومى گرفته است. در داخل ضریح، مرقدى آراسته به کاشىهاى خشتى فیروزه فام تعمیرى است که کتیبهاى هم ندارد. صندوق نفیس و منبّت آن نیز بر اثر آتش سوزى از بین رفته است.
در این بقعه، منبرى نفیس و منبّت کارى شده وجود داشت که
بر کتیبههاى آن، نام شاه اسماعیل صفوى و تاریخ 920 هـ . ق خوانده مىشود. این منبر جهت حراست به مسجد پاچنار قریه انتقال داده شده است.
داخل بقعه، مزیّنبه نقّاشىهاى ساده است که مربوط به دورة جدید و بخشهایى از آن از بین رفته است.این نقوش حدود 70 سال پیش با هنرمندى «میرحسین نقّاش» انجام گرفته است.
در جانب شمالى بقعه، حسینیه یا رواقى است تیر پوش به طول 12 و عرض پنج متر که جلوى آن تالارى با دو ستون آهنى، چشم اندازى زیبا به وجود آورده است. اگر چه دو ستون، دیوار شده، امّا پنجرههایى به روستا و کوه و درّه باز مىشود که جهت تهویه هوا بسیار مطلوب است.
این زیارتگاه داراى دو صحن مىباشد که یکى در جنوب به ابعاد 20×10 متر که داراى شانزده حجره مسکونى و داراى مدخلى با سر درِ کاشیکارى است که حوضى در کناره چاه آب بر منظره بقعه افزوده است. صحن شرقى مشجر و داراى ده حجره نوبنیان است که اخیراً در صدد تعمیرآنند.
این بقعه به شماره 4872 در تاریخ 19/12/1380 به ثبت آثار ملّى و تاریخی رسیده و در سالهاى اخیر ضمن مرمّت، صحن آن درختکاری و گلکاری شده است.
مرحوم ناصر الشریعه دربارة خفتگان در این مزار شریف مىنویسد:
«...گویند از اولاد سیّد الساجدین امام زین العابدین است. بقعه و قبّه و صحنى دارد و اهالى وشنوه را به او ارادتى تمام است. مىگویند او را به وسیله ارّه شهید نمودهاند».
داستان شهادت وى، بر تابلویى در بقعة سیّده معصومه کهک نصب است و چنانچه پیشتر گفته شده، آثار جعل در آن به وضوح پیداست. مرحوم فیض دربارة نسب و شهادت امامزاده هادى مىنویسد:
«در این گنبد پنج امامزاده از احفاد سه امام به اسامى؛ شاهزاده هادى و ستى شهربانو از احفاد امام سجّاد و حلیمه خاتون و رقیه خاتون از احفاد امام باقر و زینب خاتون از احفاد امام کاظم مدفونند که نسب نامه آنان در دست نیست و چنین گویند که ستى شهربانو خواهر شاهزاده هادى و بقیّه یکى پس از دیگرى زوجات وى بودهاند.
چنین مشهور است که شاهزاده هادى، شهید ارّه کفّار شده است که این خبر افسانهآمیز از اخبار سینه به سینه مردم محلّى اخذ شده است».
برخی از پژوهشگران انساب، نسب امامزاده هادی را با نه واسطه به امام سجّاد منتهی میدانند که از قرار ذیل است:
سیّد هادی بن ابی علی صالح بن محمّد بن یحیی بن علی بن عمر بن علی یرطلة بن عمر بن حسن الأفطس بن علی الأصغر بن امام علی بن حسین السجّاد .
وی سیّدی جلیل القدر، عظیم الشان و بسیار بزرگوار بود. جدّ بزرگوارش حسن افطس از جمله انقلابیّون بزرگی است که در جریان قیام نفس الزکیه شرکت داشته و پس از قیام مذکور متواری شده تا اینکه با وساطت امام جعفر صادق از مخفیگاه خود خارج و رهسپار شهر مدینه شده است. فرزند او سیّد عمر بن حسن الافطس نیز در قیام صاحب فخ به سال 175 ﻫـ . ق حضور داشته و پس از شکست قیام مذکور متواری شده بود.
سیّد علی بن عمر بن حسن افطس، جدّ سوّم امامزاده هادی، از سادات جلیل القدر حسینی است که در جریان قیام ابن طباطبا به سال 199 ﻫ.ق شرکت داشته و سپس به مناطق جبل متواری شده است. حسن بن محمّد بن حسن قمّی، زنده به سال 387 ﻫ.ق مینوسید: دیگر از ساداتی که به قم آمدند فرزندان حسین بن علی یرطله بن عمر بن حسن الافطس است که در این شهر صاحب چهار فرزند ذکور شد. علاّمه نسّابه سیّد احمد کیاگیلانی از نسل علی یرطله بن عمر، سادات زیاد و مشجّرات متعدّدی را در قم و جبل ذکر مینماید که در خورزن و فراهان و آبه میزیسته اند. قبور تعداد زیادی از این خاندان در اصفهان و اراک و ساوه و قم زیارتگاه دوستداران اهل بیت است.
متأسّفانه در منابع موجود نام همسر و تاریخ وفات امامزاده هادی ذکر نشده است. سیّد یحیی بن علی بن عمر یک فرزند به نام سیّد محمّد داشته که ملقّب به خلیفه بود و از وی سیّد حمزه و امامزاده ابوعلی صالح به وجود آمده است که زیاده با حشمت و بزرگوار بود. ظاهراً سیّد حمزه که برادر امامزاده هادی است در روستای حصار قلیچ شهرستان ساوه مدفون و دارای گنبد و بارگاه است. سیّد هادی به همراه برخی از خویشان خود در روستای وشنوه سکونت مییابد و در اواسط قرن پنجم هجری وفات مینماید.
- ۱۹۵۹
- ادامه مطلب