- پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۳
این مقبرهها که به گنبد سبز مشهورند در شرق شهر قم، در انتهاى خیابان انقلاب و در شمال بقعة على بن جعفر ، و در
شمال شرق بقعة امامزاده ابراهیم واقع شده و متعلّق به خاندان على صفى، فرمانروایان مستقل قم در قرن هشتم هجرى مىباشند.
قم در قرن هشتم هجرى شاهد یادمانهاى مذهبى، تاریخى متعدّدى بوده که در فرهنگ معمارى ایران به برجهاى آرامگاهى موسومند.
شاخصترین بناهاى مزبور مجموعهاى را تشکیل مىدهد به نام مقابر دروازه کاشان که به گنبد سبز ـ شناخته شدهاند. در این سه بنا که از حیث هنر گچبرى از نمونههاى منحصر به فرد به شمار مىرود و تاریخ 761 هـ . ق در آن مشاهده مىشود.
طرح کلّى بنا در این سه اثر از بیرون مضلع با گنبد رک از نوع دو پوسته و از داخل هشت گوشه با هشت صفّه و اضلاع بنا مىباشد که در بالاى صفحه به شانزده گوشه دگرگون شده است.
بدنه داخل بناها از مرکز سقف تا نزدیک سطح زمین با آرایشهاى ظریف گچبرى و نقش و نگارها و ترنجها و مانند آن زینت یافته و در هر یک، سه کتیبه سراسرى گچبرى شده است.
این سه بنا به شماره 129 و در تاریخ 15/10/1310 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.
تزیینات بناها: از اواخر عصر سلجوقى و سراسر عصر ایلخانى در نماى داخلى اغلب برجهاى آرامگاهى، تزیینات گستردهاى رایج بود. گنبد «خواجه اصیلالدّین» از نمونههاى برجسته بناهاى درونگراى عصر ایلخانى در زمینه تزیینات است. نکته حائز اهمیّت در زمینه مقابر گنبد سبز، شباهت نقش مایههاى تزیینى آن با گچبرىهاى سقف ایوانهاى طبقه دوّم گنبد سلطانیه است. این شباهتها بدان اندازه است که باستانشناسى چون «پرفسور پوپ» آن را منطقاً کار هنرمندان واحدى مىدانند و به احتمال قوى، بزرگى و عظمت گنبد سلطانیه این تصویر را پیش مىآورد که هنرمندان و معماران خبره از سراسر کشور دعوت به کار شدند و به هنگام کار کردن به تبادل دانش و هنر خویش پرداختند و هنگامى که بنا کامل شد، همه آنان به دیار خویش بازگشتند و مهارت و هنر خود را در شهر خود به کار بستند.
در گنبد سبز سه مقبره دیده مىشود که از جنوب به شمال به شرح زیر است.
مردم قم، این سه بنا را به صورت مجموعه مدفن سعد و سعید و مسعود ـ از بزرگان اعراب اشعرى و احیا کنندگان قم در دورة اسلامى ـ مىدانند. چنین تصوّر مىرود که سعید، تصحیف تلفّظى صفى و آن دو نام دیگر مکمل سجع باشد.
بر اساس کتیبة تاریخى، این سه گنبد، مدفن خواجه اصیل الدّین، خواجه على صفى و شخص گمنام دیگرى است. البته به غیر از افراد نامبرده افراد دیگرى از همان خاندان در این گنبدها مدفون هستند که ذکر آنها خواهد آمد.
مقبرة خواجه اصیل الدّین: این مقبره، جنوبىترین گنبد باغ محسوب مىشود. بناى مزبور از خارج، دوازده ضلعى منتظم و از داخل، هشتضلعى منتظمى با طاقنماهاى تزئینى در هر ضلع است؛ بدین شکل که هر ضلع داخلى به همراه دو جرز طرفین در خارج به دو ضلع تغییر شکل مىیابد.
امروزه کف بنا حدود 5/1 متر پایینتر از سطح زمینهاى اطراف قرار دارد. پى بنا به صورت چند وجهى و آجرى است.
نخستین ردیف آجرچینى، به صورت راسته چینى انجام یافته که در فواصل، هر ضلع را جرزى ستون مانند از دو سو در میان گرفته است. از این رگ به بعد، آجرچینى معمولى متحدالشکلى، سراسر بنا را تا ارتفاع هشت مترى در برمىگیرد. بر فراز نخستین رگه راسته چین، طاقنماهایى با قابى مستطیلى در هر ضلع تعبیه شده که تا پایان قسمت دوازده ضلعى بنا امتداد دارد. در قسمت بالایى هر طاقنما، با آجرچینى تزئینى، طاقنماها از قاب مستطیلى خارج شده نمایى جناغى مىیابند؛ تنها با این تفاوت که در دو طاقنماى شمالى و غربى و به قرینه این دو، جنوبى و شرقى، پنجرههاى مستطیل شکلى با طاقى جناغى، قسمت فرازین این طاقنماها را زینت مىبخشد. علاوه بر موارد فوق، در اسپر دور طاقنماى طرفین ضلع جنوبى بنا که رو به جادّه قدیم قم به کاشان است، با آجرچینى بسیار زیبایى، نام «على» به خط بنایى نقر شده است. نماى خارجى این بنا تنها تا سطح قرنیس مانده و دو پوسته گنبد آن فرو ریخته که در دورة اخیر توسّط سازمان ملّى حفاظت آثار باستانى بازسازى شده است. ورودى کنونى بنا در قسمت مغرب واقع شده که با سه پله کوچک به داخل بنا راه مىیابد. طاقنماهایى که ورودى کنونى بر آن تعبیه شده، فاقد هرگونه عنصر تزئینى است و احتمالاً ورودى اصلى در جبهه شمالى بنا بوده که داراى تزئینات پرکارترى است و رو به جانب محراب دارد. بنا از داخل هشتضلعى منتظمى است که بر روى هر یک از اضلاع آن، یک طاقنماى به نسبت عمیق و طاقدار با عمق 75 سانتىمتر ایجاد شده است. هر یک از این طاقنماها، درون قاب مستطیل شکلى محاط شده است. این طاقنماها که از روى کف آغاز شدهاند، به صورت یک نواخت در تمامى ارتفاع اضلاع تا زیر قسمت شانزده ضلعى بنا گسترش مىیابند. ایجاد این طاقنماها ظاهراً به منظور تزئین بنا و کاستن از حجم دیوار صورت گرفته است. بالاى این طاقنماها را در گرداگرد بنا، کتیبهاى سراسرى فرا گرفته که بلافاصله بر فراز آن با ایجاد طاقبندىهایى، بنا از هشت ضلعى به شانزده ضلعى تبدیل مىشود که سطح را براى زدن گنبد هرمى شانزده ترکى فراهم مىسازد. این طاقبندىها به صورت طاقچههایى هستند که چهار تاى آنها در چهار جهت اصلى به عنوان نورگیر بنا عمل مىکنند و قبلاً مزیّن به مشبّکهاى گچى بودهاند. بقیّه طاقبندىها آراسته به تزئینات گچى هستند. در منتهى الیه قسمت شانزده ضلعى بنا ـ جایى که پاکار گنبد آغاز مىشود ـ کتیبهاى به خط ثلث برجسته گچبرى شده است. عناصر تزئینى این بنا عبارتند از تزئینات متنوع گچبرى، طاقنماها و طاقبندىها، کتیبهها و نقّاشى روى گچ که از نظر هنرى، کار روى گچ در این بنا در سطح بسیار بالایى قرار دارد. شباهت موتیفهاى حکاکى شده این بنا، با تزئین سقف ایوانهاى گنبد سلطانیه بسیار زیاد است؛ به طورى که «پوپ» احتمال مىدهد آنها کار یکهنرمند باشد. نقوش تزئینى گنبد بیشتر شامل اسلیمىها، گل و بوتهها و کتیبههایى شامل آیات قرآن و اسامى مقدّس «اللَّه» و «على» است. در پیشانى طاقنماها نیز در سراسر بنا، در هر لچکى، ترنجى است که بر مجموع آنها، صلوات کبیر «اللهم صل على محمّد المصطفى والمرتضى على [... تا ]والحجة القائم مهدى صلوات اللَّه علهیم اجمعین» نوشته شده است. تزئینات گچى در این گنبد به صورت توپر، توخالى، استامپى، رنگى و حکاکى شده اجرا شده و
عموم کتیبههاى آن به دو خط کوفى و ثلث و به سبکهاى
مختلف نوشته شده است.
کتیبه تاریخى بنا بر فراز قسمت هشتضلعى و در محل تبدیل هشتضلعى به شانزده ضلعى قرار دارد و به خط زیباى ثلث برجسته در زمینهاى متشکل از نقوش اسلیمى نوشته شده است. این کتیبه تا حدودى آسیب دیده و متن آن بدین قرار است: «ذکر القدیم اعلى و بالتقدیم اوّلى امر باساس هذه البقعة الرفیعة والسدة المنیعة المولى الصاحب الاعظم اعدل العرب والعجم... [ناصر الشریعه ـ مؤلف تاریخ قم ـ در هشتاد سال پیش، این قسمت فرو ریخته را چنین خوانده است: «الاعظم الاعدل مالک رقاب»] الدنیا والدّین صفى الاسلام والمسلمین على اعز اللَّه انصاره وضاعف اقتداره رسم مرقد عمه الصاحب... (آسیب دیدگى) اصیل الدوله... والدّین اصیل [الاسلام والمسلمین ] (که اکنون ریخته شده) على بن ابن المعالى بن على صفى برد اللَّه مضجعهما وجعل الجنّته مرجعهما فى شهور سنة احدى و ستین و سبعمائه» (761).
بر اساس این کتیبه، دو تن در این گنبد مدفونند؛ یکى خواجه اصیل الدّین، فرزند على صفى، نیاى بزرگ خاندان صفى و عموى بانى گنبد، خواجه على صفى. او همان کسى است که در قم، نایب خالصه جات خواجه علاء الدّین محمّد هندو بود. و دیگرى فرزند وى خواجه على اصیل یا همان جمال الدّین على است. او نخستین کسى از این خاندان است که بر حکومت قم و مضافات آن دست یافت. آغاز فرمانروایى او بعد از درگذشت ابوسعید بهادر به سال 736 هـ . ق بوده که در سال 759 هـ . ق در حین عهدهدارى
این مقام کشته شده است. با توجّه به کتیبه فوق، انتساب بنا
به خاندان صفى، محرز است. تاریخ بنا نیز یکى به حروف در
پایان همین کتیبه و دیگرى به عدد در ترنج اسپر طاقنماى ورودى کنونى سالم باقى مانده است. در بالاى درگاه ورودى کنونى،
دو کتیبه است که نام سازندگان و آرایشگران هنرمند این بنا را
ذکر مىکند. نخستین کتیبه در پیشانى این درگاه، بر لچکىهاى
دو سو، درون قابى مستطیل نوشته شده که متن آن چنین است: «عمل على بن محمّد ابن شجاع بنا». این شخص، گچبرىهاى سه
اثر تاریخى دیگر قم بقعه خدیجه خاتون (770 هـ . ق)، مزار سیّد سربخش (774 هـ . ق) و امامزاده احمد بن قاسم (780 هـ . ق)
را نیز انجام داده است.
دوّمین کتیبه گرداگرد ترنج، بالاى در ورودى قرار دارد و بر آن به خط برجسته از معمار بنا نام مىبرد: «هذه العمارة بعمل حسن بن علو خلو... البنا و کتب فى رجب 761». در داخل بنا، هم چون دو گنبد دگیر، هیچ اثرى از قبر یا سردابه به چشم نمىخورد.
مقبرة خواجه على صفى: این بنا که در وسط دو گنبد دیگر قرار دارد، مدفن خواجه على صفى ـ دوّمین فرمانرواى خاندان على صفى ـ فرزند و برادر او است. بناى مزبور از خارج، دوازده ضلعى منتظمى است که هر ضلع آن را طاقنمایى به دهانه 40/2 و ارتفاع هفت متر زینت مىدهد. نماى بنا از داخل هشتضلعى و از این نظر همانند گنبد خواجه اصیل الدّین است و همانند گنبد پیشین، به علّت رسوبات مختلف، کف آن در زیر سطحِ فعلى زمین اطراف قرار دارد. پایههاى اصلى بنا، هرههاى پیش آمدهاى است که به صورت راسته چین، کار شده است. بر فراز این قسمت، جرزهاى دوازده ضلعى بنا آغاز مىشوند که حد فاصل هر یک از آنها را نیز طاقنمایى در بر گرفته است. این طاقنماها محاط در قاب مستطیلى تا ارتفاع هفت مترى امتداد مىیابند. قسمت فرازین هر طاقنما را قوسى جناغى در بر گرفته که در تعمیرات دورة اخیر به صورت بیضوى در آمد است. بخش 16 ضلعى این بنا با کمى عقب نشینى از سطح دیوار خارجى، بر فراز این طاقنماهاى هشتضلعى قرار گرفته و هر ضلع آن شامل یک طاقنماى کم عمق با قابى مستطیلى و قوسى جناغى است. در تعمیرات دهههاى اخیر، طاقنماهاى مزبور همگى کور و یک دست آجرچین شدهاند. در چهار جهت اصلى، نورگیرهایى تعبیه شده که در گذشته با مشبّکهاى گچى مزیّن بودهاند. ورودى این بنا از جبهه شمالى است؛ امّا به نظر مىرسد درگاههایى نیز در جبهههاى شرقى و غربى وجود داشته که بعداً مسدود شدهاند.
نماى داخلى بنا به صورت هشت ضلعى، با هشت طاقنما در هر ضلع است. این طاقنماها در هر یک از اضلاع گنبد، از کف بنا آغاز شدهاند و تا زیر قسمت شانزده ضلعى بنا ادامه مىیابند. حاشیه هر یک از طاقنماهاى مزبور را قابى مستطیلى احاطه مىکند. این قابها مشتمل بر کتیبهاى است که نقشى حاشیهاى نیز براى هر درگاه برعهده دارد. بر فراز طاقنماها، کتیبهاى سراسرى و بلافاصله بعد از آن، طاقبندى شانزده ضلعى گنبد قرار دارد. نماى داخل گنبد، از دو بناى دیگر سالمتر مانده است و از جهت رنگآمیزى کم نظیر خود، بدون شک، از بهترین آثار تاریخى ایلخانى محسوب مىگردد.
گنبد این بنا از نوع دوپوسته رک شانزده ترکى است که بر روى بخش انتهایى استوانه شانزده ضلعى قرار گرفته است. تمام سطح گنبد در وضعیّت فعلى با کاشى نره آبى متمایل به سبز پوشده شده است. در تزئین داخلى این بنا، از تزئین بسیار زیباى گچى استفاده شده است. نقطه اوج هنرنمایى به وسیله گچبرىهاى چند رنگ در این بنا، شمسه زیر آهیانه گنبد است که با طرحهاى بسیار زیباى هندسى و گیاهى و خطى اجرا شده است. نزدیک به نقطه مرکزى شمسه، شانزده ترنج کار شده که در برگیرنده کتیبههایى به خط ثلث برجسته سفید رنگ بر زمینه لاجوردى و مشتمل بر «لا اله / الا اللَّه /ک الملک / الحق المبین / محمّد رسول / اللَّه صادق / الوعد الامین / على ولى اللَّه / امیرالمؤمنین / وصى الرسول / رب العالمین/ صدق اللَّه / العظیم و / صدق رسوله/ الکریم و نحن / على ذلک من الشاهدین» است.
کتیبه حد فاصل بخش هشتضلعى و شانزده ضلعى بنا، منبع موثقى جهت شناخت هویّت مدفونان و تاریخ ساخت بناست. این کتیبه به خط ثلث برجسته سفید بر زمینهاى لاجوردى با نقوش اسلیمى، میان دو حاشیه نقش و نگار، به این شرح خوانده شده است: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم قد افلح المومنین الذین هم فى صلاتهم خاشعون والذین هم عن اللغو معرضون والذین هم للزکوة فاعلون والذین هم لفروجهم حافظون الا على ازواجهم او ما ملکت ایمانهم فانهم غیرملومین فمن ابتغى وراء ذلک فاولئک هما لعادون والذین هم لامانتهم وعدهم راعون. رب اغفر لساکنى المرقد للطیف الصاحب الاعظم الدستور الاعم المشرف قاطبة الالقاب خواجه جمال الحق و الدّین على وابنه الامیر جلال الدّین واخاه خواجه عماد الدّین محمود ابنا الخواجه صفى الدّین وادخلهم فى رحمتک وانت ارحم الراحمین فى سنة 729».
از مفاد کتیبه چنین بر مىآید که سه نفر در این آرامگاه مدفونند. نخستین فردی که نام وى نیز در آغاز کتیبه آمده، خواجه جمال الدّین على است؛ همان خواجه على صفى. او فرزند خواجه صفى الدّین و نواده على صفى ماضى، شخصیّت سیاسى و اجتماعى عراق عجم در قرن هشتم و دوّمین امیر خاندان صفى است که پس از خواجه على اصیل، فرمانرواى قم گردید و تا آنجا که مىدانیم، تا سال 774 هـ . ق در این مقام بود. خواجه على، خانقاهى در قم داشته که بیرون از دروازه کنکان قرار داشته است. جز این خانقاه، اثر دیگر خواجه على صفى، گنبد اصیل الدّین است که در سال 761 هـ . ق بر قبر عمو و پسر عموى خود ـ خواجه اصیل الدّین و خواجه تاج الدّین ـ بنیاد نهاد. نفر دوّم مدفون در این گنبد، امیر جلال الدّین است که در متون تاریخى سخنى از او نیامده است. سوّمین فرد مدفون نیز که از او به عنوان برادر خواجه جمال الدّین على نام برده شده، خواجه عماد الدّین محمود قمّى ـ یکى دیگر از فرزندان خواجه صفى الدّین ـ است که تا سال 791 هـ . ق عهدهدار امور نواحى قم بوده است.
گنبد شمالى: این بنا در شمال دو بناى دیگر قرار دارد که به خاطر صدمه دیدن کتیبه تاریخى آن، نام بانى و صاحب بنا مشخص نیست. بناى مزبور از خارج و داخل هشتضلعى است و بدین لحاظ از دو بناى قبلى متمایز مىگردد. شالوده اصلى بنا که امروزه در زیر سطح زمین قرار دارد ـ مانند دو بناى دیگر ـ هرههاى پیش آمده با آجر راسته است. نماى خارجى بنا، ویژگىهاى متفاوتى از
دو گنبد دیگر ارائه مىدهد؛ بدین صورت که در وسط هر ضلع
از اضلاع هشتگانه، یک ایوان صفّه دار به دهانه 10/2، عمق یک
و ارتفاع هفت متر ساخته شده است که طرفین هر یک از آنها را دو طاقنماى کوچک در بر مىگیرد. ایوانهاى مزبور در حال حاضر با طاقى بیضوى پوشش یافته؛ ولى در اصل قوسى جناغى داشتهاند. در بخش بالایى بدنه هشت ضلعى، استوانهاى شانزده ضلعى با کمى عقب نشینى از سطح بدنه قرار دارد که در هر ضلع آن طاقنماهاى جناغى با عمق کم درون قاب مستطیلى کار شده است. در حال حاضر همگى آنها آجرچینى شدهاند. گنبد شانزده ترک منشورى برج، بر فراز این قسمت که در واقع گریو گنبد است، قرار مىگیرد.
تنها ورودى بنا با درگاهى مستطیل شکل و طاقى تیزهدار در جبهه جنوبى قرار دارد؛ برخلاف دو مقبره قبلى که درگاه رو به شمال داشتند. این ورودى، از طریق ایوان کم عمقى به درون بنا راه پیدا مىکند. بنا از داخل نیز به صورت هشتضلعى است که بر هر یک از اضلاع آن، طاقنمایى عمیق و مرتفع ساخته شده است. عرض طاقنماها 10/2، عمق 20/1 و ارتفاع آنها هفت متر است. در بخش استوانه شانزده ضلعى زیر گنبد، هشت نورگیر و
هشت طاقچه گچبرى تعبیه شده است. به جز ازاره دیوارهاى داخلى بنا که امروزه آجرى است، بقیّه سطوح دیوارهاى داخلى
تا زیر طوق گنبد، با گچکارى برجسته چند رنگ پوشیده شده
که متأسّفانه در حال حاضر قسمت زیادى از آن فروریخته
است. پوشش این بنا نیز از نوع گنبدهاى دو پوسته رک است. پوسته داخلى یا آهیانه گنبد، بر یک بخش شانزده ضلعى کوتاه که حد واسط بین طبقه زیرین و گنبد است، نهاده شده است. این طریقه، در بناهاى هشتضلعى دورة ایلخانى و قبل از آن عموماً استفاده شده است. ارتفاع گنبد شمالى در حدود 12 متر است؛ ولى از آنجا که نماى هشت گوش آن جسیمتر از دو بناى دیگر است، این ارتفاع چندان به نظر نمىرسد.
هم چون دو بناى پیشى، تزئینات عمده، درون بنا صورت گرفته است که شامل شیوههاى متنوع گچبرى، مقرنس گچى جهت تزئین طاقنماهاى هشتگانه و گچکارى چند رنگ است که نمونه بسیار خوب آن، شمسه عظیم با گرهبندىهاى متعدّد سطح داخلى گنبد است که قسمتهایى از آن فرو ریخته است. جرزهاى طرفین
هر طاقنما با کتیبهاى سرتاسرى به عرض 25 سانتىمتر مشتمل
بر سوره الرحمن است که در زمینهاى از نقوش طومارى تزئین
شده است. کتیبه دیگرى در حد فاصل بخش هشتضلعى مشتمل بر سه آیة پایانى سورة حشر است و سوّمین کتیبه به خط کوفى متداخل در زمینهاى به رنگ لاجوردى در پاکار گنبد گچبرى
شده که قرآنى و دینى است. در بالاى درگاه ورودى، در جبهه جنوبى بنا، کتیبهاى بوده که فرو ریخته است و به نظر مىرسد نام بانى و مدفونان و تاریخ ساخت بنا را در بر داشته است. فیض در کتاب «گنجینه آثار قم»، این بنا را مدفن «مجد الملک براوستانى» ـ وزیر مقتول سلطان برکیارق ـ و خواجه برهان الدّین ـ وزیر سلطان حسن آق قویونلو ـ مىداند و آن را به قرن نهم هجرى منتسب مىسازد؛ امّا محقّقان دیگر، از جمله دونالد ویلبر، آن را مقدم بر دو بناى دیگر و متعلّق به سالهاى 765 ـ 715 هـ . ق مىدانند. از نظر معمارى، با توجّه به خصوصیّات مشترک زیاد این سه بنا به نظر مىرسد که در یک محدوده زمانى ساخته شده و هر سه متعلّق به خاندان صفى بوده باشند.
- ۱۲۱۳
- ادامه مطلب