مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ خیابان شاه ابراهیم‏

این بقعه در گذشته در یک کیلومترى خارج شهر قم قرار داشت، امّا اکنون در اثر گسترش و توسعه شهر قم، در میان شهر قرار گرفته و در خیابان امامزاده ابراهیم واقع گشته و به شاه ابراهیم مشهور است.

بناى امامزاده از قرن هفتم و هشتم هجرى مى‏باشد که فاقد حجرات و بیوتات بوده است. چنان که بناى باستانى آن بر اثر تغییرات آب و هوایى و مرور زمان کهنه و فرسوده شده بود، در سال 1310 هـ . ق، سپس در سال 1356 هـ . ق توسّط آقاى حاج حسین گرجى آشتیانى، ساکن تهران تعمیر و ایوان مدخل آن کاشى‏کارى و گنبد آن به خشت کاشى فیروزه رنگ آراسته گردید. در سال 1376 هـ . ق به وسیله دکتر احمد احسان ـ که طبیبى خیّر و بلند همّت بود ـ مسجد، حسینیّه و آب انبارى هم بر آن اضافه شد.

در مدخل به صحن بقعه، دروازه و ایوان باشکوهى همراه با
دو گلدسته مزیّن به کاشى‏هاى گره‏اى الوان موجود مى‏باشد که
در بالاى در بزرگ، با خطّ نستعلیق سفید در زمینه آبى،
چنین نوشته شده است: «آستان مقدّس عالم جلیل‏القدر حضرت امامزاده ابراهیم و پدر بزرگوارشان، ابوجعفر محمّد از احفاد امام کاظم ‰ بناى این ساختمان در سال 1348 هـ . ش توسّط اوقاف و امور خیریّه قم به اتمام رسید».

Description: ebrahim1بقعه به صورت هشت ضلعى متساوى چهار مترى است و در هر ضلع آن نمایى از کاشى‏هاى رنگى مى‏باشد که سراسر کاشى‏هاى جدار بقعه و گنبد به رنگ آبى مزیّن گردیده است. در جهت راست درِ ورودى به حرم مطهّر، کتیبه‏اى قرار دارد که عبارتی به خطّ سفید نستعلیق بر روى کاشى‏هاى آبى آن نوشته شده که حکایت از تعمیر بقعه در سال 1361 و سپس در سال 1364 دارد.

از سال 1377 تاکنون الحاقات زیادی به بقعه صورت گرفته که ایجاد سردر و چهار گنبد و گلدسته از جمله آن‌ها است.

دربارة شخص مدفون در بقعه بین مورّخان و علماى انساب اختلاف است. مرحوم ناصر الشریعه در کتاب خود سه احتمال داده است، امّا آنچه امروز مورد اتّفاق مورخّان است نظریّه مرحوم فیض است که به نقل از آیت اللَّه العظمى مرعشى نجفى  مى‏نویسد:

«در این بقعه دو امامزاده جلیل‏القدر، پدر و پسر، به اسامى ابوجعفر محمّد بن محسن بن ابراهیم بن موسى بن ابراهیم‏المرتضى بن امام موسى کاظم ‰ و فرزندش شاهزاده ابواسماعیل ابراهیم مدفونند که به واسطه آثار تألیفى شاهزاده ابراهیم، این بقعه و بارگاه به نام وى شهرت یافته است».

Description: ebrahim2در کتیبه ایوانچه مدخل بقعه، حالات و آثار این دو امامزاده با استخراج نسب از سوى مرحوم آیت اللَّه العظمى مرعشى  بر روى کاشى‏هاى لاجوردى چنین نوشته شده است: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم در این بقعه مبارکه به طورى که آقاى ابوالعمالى شهاب‏الدّین، مشهور به نجفى حسینى مرعشى تعیین نموده‏اند. دو نفر از خاندان حضرت رسالت، یکى سیّد جلیل ابواسماعیل ابراهیم بن ابى‏جعفر محمّد بن ابى‏طالب محسن بن ابى‏الحسن ابراهیم‏العسکرى بن موسى الثانى ابى‏السبحة بن ابراهیم ‏المرتضى بن سیّدنا و مولانا الامام موسى بن جعفر ‰ و دیگرى سیّد ابوجعفر محمّد، پدر بزرگوار ایشان مدفون مى‏باشند.

Description: DSC00641سیّد ابوجعفر محمّد با عموى خود اسحاق ـ که بین ساوه و آوه در بقعه معروف به شاهزاده اسحاق مدفون است ـ از عراق عرب مهاجرت به قم نمودند. نظر به اینکه شاهزاده ابراهیم از بزرگان علما و محدّثین بوده و کتب بسیارى، از جمله کتاب الامامه و کتاب القضا و غیرها تألیف نموده، بقعه منوّره به اسم ایشان مشهور شده و فوت ایشان در حدود سال 400 هجرى و ساختمان این امامزاده بنا به فرمایش صاحب منتقلة الطالبیّه، و به طورى که در سفرنامه خوزستان مرحوم نجم الدّوله حاجى میرزا عبدالغفّارخان مهندس نوشته شده بین سال‏هاى هفتصد و هشتصد هجرى بوده است. و آقاى حسینعلى گرجى آشتیانى با همکارى میرزا محمّد و میرزا محمّد على اخوان شاکرى خرازى قمّى به تعمیرات این بقعه اقدام و در اوّل ماه رجب 1357 هـ . ق تعمیرات آن خاتمه یافت. امید است که مؤمنین و زایران این آستان، بانى و ساعى را از دعاى خیر فراموش نفرمایند!»

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده