مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم ـ دستجرد

بقعة این امامزاده در پس کوچه‏هاى شهر دستجردِ خلجستان و در خیابان نور واقع شده است.

ساختمان بقعه به صورت برج و با سنگ لاشه و ملاط گل و گچ ساخته شده و گنبد عرقچینى کوتاهى دارد. این بنا از داخل به صورت هشت ضلعى است و هر یک از اضلاع آن حدود 5/1 متر است.

درِ بقعه از جانب جنوب باز مى‏شود که به ایوان کوچک و صحن دویست مترى آن راه مى‏یابد و درى از جانب شرقى دارد که اکثر اوقات بسته است.

در وسط بقعه، صندوق چوبى به ابعاد 40/1×40 و ارتفاع 80 سانتى متر قرار دارد که فاقد ارزش هنرى است. داخل بقعه ترک‏هاى زیادى برداشته و خوف ریزش آن مى‏رود. مقابل درِ شرقى، ایوان کوچک و یک اتاق 5×5 متر از خشت و گل ساخته شده است.

ارتفاع بقعه تا نوک گنبد عرقچینى آن حدود هفت متر است امّا ارتفاع چنار موجود در صحن امامزاده به بیش از 17 متر مى‏رسد و شاخه‏هاى آن سایه‏اى بر قبرستان و گنبد بنا گسترده است. محیط این درخت به بیش از یک متر مى‏رسد. این بنا به شمارة 7694 و در تاریخ 17/12/81 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است. به اعتقاد اهالى، امامزاده ابراهیم از نوادگان حضرت امام موسى کاظم ‰ است، امّا تاکنون سندی که نسب امامزاده را آشکار کند به دست نیامده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده