مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابوطالب ـ کاسوا

بقعة این امامزاده در کنارة جنوبى جادّة بین روستاى نویس و کاسوا، در حدود 43 کیلومترى شهر قم قرار دارد و به شاهزاده ابوطالب مشهور است.

بقعه، از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اوّل، مربوط به گنبدخانه و بخش دوّم، ایوان جنوبى آن است که در سالیان اخیر ملحق گشته است.

نقشة گنبدخانه از خارج به صورت دایره در آمده و در داخل یک هشت ضلعى منتظم است.

سقف آن یک گنبد مدوّر با گوشه‏سازى ساده مى‏باشد. پوشش گنبد از خارج یک هرم 12 ترک است که در زیر هر ضلع آن در دیواره‏ها یک طاقچه نما ایجاد گردیده است. مصالح عمده براى پوشش و حفظ، از سنگ لاشه و ملاط گچ استفاده شده است.

اطراف امامزاده را باغ‏هاى میوه و زمین‏هاى کشاورزى فرا گرفته است. قدیمى‏ترین سنگ قبر این منطقه به سال 1134 هـ . ق پایان دورة صفویّه مى‏رسد.

این بنا به شماره 4859 و در تاریخ 19/12/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

برخی از پژوهشگران نسب شریف امامزاده ابوطالب را با هفت واسطه به امام حسن مجتبى ‰ منتهى مى‏دانند که از قرار ذیل است:

سیّد ابوطالب على بن محمّد المکارى بن حسین بن عیسى بن محمّدالبطحانى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن ‰ .

نخستین بار نام وى را ابوالحسن‏عمرى‏نسّابه از واردین به قم ذکر نموده و مى‏نویسد: او در این شهر داراى فرزندانى است. سیّد ابوطالب على پس از ناآرامى‏هاى موجود در طبرستان به قم مهاجرت نمود و در قریه کاسوا سکنى گزید و در همان جا در حدود سال 390 هـ . ق وفات یافت.

دو برادر او به اسامى سیّد على الاکبر المکارى و احمد امیرکا، از بزرگان سادات دینور به شمار مى‏آیند که از طبرستان به آن‌جا مهاجرت نموده و منشا آثار و برکاتى براى اهالى آن منطقه شده‏اند. اکثر پسر عموهاى سیّد ابوطالب در طبرستان، جرجان، سارى و آمل مشاغل مهم سیاسى و اجتماعى همچون قضاوت، نقابت، سرپرستى سادات علوى و وزارت دولت علویان را به عهده داشته‏اند که ظاهراً پس از سقوط دولت مذکور و اختلاف بین سادات، به مناطق دیگر، از جمله قم، رى و دینور مهاجرت نموده‏اند.

امامزاده سیّد ابوطالب على، برادرى به نام سیّد على‏اکبر داشت که به دینور، کرمانشاه امروزى مهاجرت نموده و باعث تشیّع اهالى آن مناطق شده است. آرامگاه او در روستاى بدره‏اى اسلام‏آباد غرب است.

شنبه ۳ آبان ۹۳ , ۲۲:۱۶ محمدباقر تمسکنی
با سلام. اینکه علی اکبر مکاری از تبرستان به دینور مهاجرت کرده یک احتمال است و ابن طباطبا نیز تایید نمی کند و آن را مشکوک می داند. در ضمن شما خودتان همین شخص را مدفون در روستای آق مشهد ساری معرفی کرده اید هم در همین وبلاگ و هم در کتاب مزارات ساری.
در ضمن لطفا در مورد شخصیت مدفون در بقعه سیدمحمد شیراز که مشهور به فرزند احمدبن موسی است تحقیق کنید. قبل تر همین را پرسیدم و شما وی را با امامزاده محمد مدفون در صحن شاهچراغ اشتباه گرفتید.
با سلام و عرض ادب و احترام
درباره علی مکاری درست می فرمایید . در این که ایشان به دینور بوده نیز ما احتمال دادیم . نه اینکه حتما انجا مدفون باشد . منظور شما از سید محمد شیرازی مدفون در کجا است .
ممنون
دوشنبه ۱۹ آبان ۹۳ , ۱۱:۴۰ محمدباقر تمسکنی
با سلام من چند سالی میشود که شیراز نرفته ام اما میدانم در مسیر ارگ کریمخانی به حرم شاهچراغ در کنار خیابان اصلی بقعه کوچکی قرار دارد که معروف است به پسر احمد بن موسی. در نزدیکی همین بقعه کوچه ای قرار دارد که به امامزاده میرعمادالدین و بعد به بقعه منسوب به ام احمد مادر امامزاده احمدبن موسی(ع) منتهی میشود و بین این دو بقعه اخیر نیز پارکینگ طبقاتی قرار دارد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده