مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده احمد ـ کاسوا

بقعة این امامزاده در یک کیلومترى غرب روستاى کاسوا از توابع بخش خلجستان قم قرار دارد و به شاهزاده احمد بن علی مشهور است.

ساختمان بقعه، بنایى قدیمى و با توجّه به اشعارى که بر روى صندوق آن حک شده، به سال 1007 هـ . ق، هم زمان با حکومت شاه‏عبّاس صفوى مربوط مى‏شود. نکته اصلى و بارز بنا، اصالت نقشه آن است که با توجّه به الحاقات آن در دوره‏هاى مختلف، خدشه‏اى به آن وارد نشده است؛ همچنین چگونگى قرارگیرى آن بر روى تپّه و اشراف به ایوان جنوبى و فضاى سر سبز دامنه تپّه از نکات مورد توجّه این بنا است.

این بنا به شماره 6519 و در تاریخ 7/7/1381 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

دربارة شخص مدفون در این بقعه، دو دیدگاه است. برخى او را از نوادگان امام سجّاد ‰ مى‏دانند که نسب شریفش با چهار واسطه به آن حضرت منتهى مى‏شود که از قرار ذیل است:

سیّد احمد بن بن على‏الشاعر بن ابى‏محمّد حسن‏الشجرى بن على‏الاصغر بن عمرالاشرف بن امام على بن الحسین‏السجّاد ‰ .

وى مکنّى به ابوالحسین و ملقّب به صوفى، و سیّدى جلیل‏القدر، عظیم‏الشان و بسیار بزرگوار بود. او به جهت زهد و عبادت زیاد به صوفى ملقّب شد. سیّد احمد برادر امام حسن بن على الاطروش ـ مؤسّس دولت علویان طبرستان ـ است که ظاهراً از طرف برادر خود مأمور به قم شده بود. در بعضى از منابع آمده است که سیّد احمد صوفى پس از وفات برادرش و اختلاف فرزندان او در جانشینى پدر، به قم مهاجرت نموده و گوشه انزوا را براى عبادت خداوند برگزیده و به روستاى کاسوا مهاجرت نموده و در همان جا وفات یافته است.

امام فخر رازى، نخستین عالم انساب است که از مهاجرت او
به قم خبر داده است. سیّد احمد، عموى مادر سیّد رضى و
سیّد مرتضى است. ابن عنبه، کنیه سیّد احمد را ابوعلى نوشته و براى او فرزندى به نام ابوطاهر محمّد الموسوس ذکر مى‏نماید که نسلش در مصر بوده‏اند.

مرحوم عبّاس فیض  معتقد است که احمد بن على‏الشجرى در مزار بابلان و در اطراف حرم حضرت معصومه … دفن شده است. ولى امروزه اثرى از قبروى نیست.

 

عدّه‏اى دیگر، شخص مدفون در این بقعه را ابوعلى احمد بن على بن محمّدالشجرى بن عمرالاوسط بن على‏الاصغر بن عمرالاشرف بن امام زین‏العابدین ‰ مى‏دانند که پسر عموى شخص اوّل، و بنا به نوشته امام فخر رازى در قم نقیب و سرپرست سادات و به صاحب خال مشهور بود. ابن‏طقطقى از قول ابن‏مهنّا چنین نقل مى‏کند: در قم جمعیّتى از فرزندان او را دیده است. او فرزندى به نام حسن، و از او ابوطالب محمّد، و ابوالقاسم جعفر به وجود آمده است. به هر حال، هر یک از دو شخصیّت فوق، از مشاهیر سادات حسینى قم و از علما و زهّاد عصر خود بودند. و وفات آنان با توجّه به‏واسطه‏ها در نسب شریفشان در نیمه اوّل قرن چهارم هجرى اتّفاق افتاده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده