مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده جعفر غریب ـ جمکران

این بقعه در یک فرسخى شرق قم در جادّه قم به کاشان و کنار «تپّه قل درویش» واقع شده و به شاه جعفر غریب مشهور است. بنا از بیرون هشت ضعلى است که چهار وجه آن به صورت طاقنماى تزیینى مى‏باشد و در درون با نقشه مربّع به ابعاد تقریبى 10×10 متر با چهار ورودى از چهار قسمت با پوشش گنبدى دو پوسته است که ارتفاع آن نزدیک به هفت متر مى‏رسد. در بقعه، ضریحى چوبى مشبّک ساده به ابعاد 3×2 و ارتفاع 70/1 سانتى‏متر وجود دارد که بر روى قبر کاشى‏هاى خشتى فیروزه‏اى قابل رؤیت است.

در جبهه جنوبى آن ایوان نسبتاً مرتفع با تزیینات رسمى‌بندى گچى ساده و بر روى پیشانى با طرّاحى حصیرى آجرى مى‏باشد. دور تا دور بنا یک تراس به عرض تقریبى دو متر که جهت استفاده زائران مهیّا شده احداث گردیده است.

این بنا به شماره 2718 و در تاریخ 16/7/1379 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

محقّقان نسب شریف امامزاده سیّد جعفر غریب را با چهار واسطه به امام هفتم‏ ‰ منتهى مى‏دانند که از قرار ذیل است:

سیّد جعفر بن محمّد الامیر بن احمد ابى الطیب بن هارون بن امام موسى الکاظم‏ ‰ .

وى سیّدى جلیل القدر، عظیم الشان و بسیار بزرگوار بود. علماى انساب، نسل و اعقاب احمد بن هارون را در قم و نواحى آن نوشته‏اند. بر این اساس اکثر عموها و عموزادگان سیّد جعفر در قم، تفرش، اراک و فراهان سکنى گزیده و منشا آثار و برکاتى براى اهالى این مناطق بودند.

پدر امامزاده جعفر، محمّد نام داشت که بنا به نوشته علماى انساب، امیر منطقه قم بود و از او فرندان زیادى به وجود آمده است. وى فرزندى داشته به نام سیّد حسن که به عنوان «قائد الجندى» رهبر جیوش و فرمانده سربازان معروف بوده است.

سیّد جعفر به خاطر منصب دولتى پدر، از موقعیّت ممتازى برخوردار بود و در همین شهر «قم» به کسب دانش پرداخت و از سرآمدان عصر خویش شد. متأسّفانه در منابع موجود از نام همسر و تعداد فرزندان و تاریخ وفات او سخنى به میان نیامده است، امّا با وجود واسطه‏ها در نسب شریف او مى‏توان گمان زد که وى در دهه آخر قرن سوّم هجرى وفات یافته باشد. آرامگاه او اخیراً بازسازى شده و مورد توجّه دوستداران اهل بیت‏ Œ مى‏باشد.

السلام علیک یا امام زاده سید جعفر غریب از نامش غریب است که غریب مانده است
با سلام ممنون از توجه شما
اسلام علیک یا امام راده جعفر  غریب
دعا پشت دعا برای امدنت /گناه پشت گناه برای نیامدنت /دل درگیر این دو انتخاب /کدام اخر / امدنت یا نیامدنت               چه امامزاده قشنگی وبلاگ عالی دوست خوبم            خاک پاتم رفیق.......
ممنون از لطف و محبت شما .

دلم برای مزار مطهرت لک زده آقا😭

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده