مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سید نصرالدین یزد

بقعه به صورت هشت ضلعی به ابعاد دو متر و کرسی بلند و درب آن از جانب شمال باز می‌شود. در وسط آن ضریحی از جنس نقره و آب طلا به ابعاد 2×70/2 سانتی‌متر قرار دارد که در بالای آن اشعار محتشم کاشانی و بر روی درب آن پس از سلام بر امامزاده نصرالدّین نوشته شده: «سازنده ضریح یزد محمّد دهقان». شش پنجره بزرگ جهت نورگیری در اطراف مرقد به چشم می­خورد. تمام دیوارهای بقعه آیینه کاری شده که مربوط به سالیان اخیر است.

در جنوب بقعه، سالن نسبتاً بزرگی به ابعاد 7×11 متر قرار دارد که به عنوان نمازخانه از آن استفاده می­کنند. تمام دیوارها و سقف این سالن، آیینه کاری شده و کتیبه‌ای به این مضمون «رمضان المبارکه 1406 ﻫ . ق معمار حاج محمّد تقی‌پور» در آن مشاهده می­شود. گنبدی به قطر 30/4 و ارتفاع 5 متر بر بالا سالن نمازخانه طراحی شده که شکل آن از شلجمی به چند وجهی تغییر یافته است.

شخصیّت مدفون در بقعه به نام سیّد نصرالدّین و از نوادگانِ امام موسی­بن­جعفرA معروف است[2] که بدون شک این ادّعا منشأ صحیحی نداشته و خفته در مزار از نوادگانِ امامزاده سیّدجعفرA یزد است.

تصویری از ضریح مطهر و آینه کاریهای زیر گنبد

علّامه نسّابه سیّد عمیدالدّین حسینی در کتاب المشجّرالکشاف تصریح دارد که سیّد نصرالدّین بن کمال الدّین بن حسن تاج الدّین بن عزالدّین بن کمال الدّین بن حسین بن حیدر بن یحیی بن محمّد بن حسن بن سعید (اسعد) بن محمّد بن اسماعیل بن محسن بن علی بن شرفشاه ابی­المعالی بن عیسی ابی محمّد بن زید أبی الطیّب بن حسن أبی محمّد بن احمد بن عبیدالله بن محمّد ابی جعفر بن علی ابی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفر الصادقA در شهر یزد سکونت داشته،[3] لذا می‌توان مزار کنونی را از آنِ وی دانست که به تخفیف سیّد نصر و سیّد نصرالدّین شهرت پیدا کرده است. از آنجایی که عمیدی نسّابه خود متوفّای بعد از سال 927 ﻫ .ق است و با توجّة به نسب نامه سیّد نصرالدّین که با بیست و هفت واسطه به امام جعفر صادقA منتهی می‌شود، به احتمال قوی، وفات او در نیمه نخست قرن دهم هجری و بین سال‌های 930 الی 950 ﻫ .ق اتّفاق افتاده است. از این رو محمّد مفید مستوفی بافقی پس از یک و نیم قرن از وفات سیّد نصرالدّین از مزار او در محلّه آبشور خبر داده است. اگر سیّد نصرالدّین قبل از تاریخ فوق و با واسطه‌های کم به امام نسب می‌رسانید، هر آئینه دیگر مؤلّفان قرن پنجم تا هفتم هجری یزد به مزار او در یزد اشاره می‌نمودند.

به هر حال مـزار متبرّکـی است که عموم اهالی یـزد به آن اعتقـاد دارند و همه روز به زیـارت او می­شتابند و بدان متوسّل می­شوند.

 


[1]- یادگارهای یزد2: 339، جامع مفیدی3: 543، دانشنامه مشاهیر یزد1: 796.

[2]- دانشنامه مشاهیر یزد1: 796.

[3]- المشجّر الکشّاف1: 293.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده