مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

آرامگاه خواجه مجد خوافى ـ خواف

 این آرامگاه در شمال روستاى نیاز آباد، و در حاشیة جنوبى قبرستان روستا، در 20 کیلومترى جنوب سنگان و حدود 45 کیلومترى جنوب شهر خواف و 12 کیلومترى مرز افغانستان واقع شده است.

ساختمان آرامگاه که بنایى آجرى و بلند است به مزار خواجه مجد و ماضى نیز خوانده مى‏شود و داراى پلان مربع شکل و چهار ایوانى است که هر ایوان از طریق یک درگاهى بر دیوار انتهایى به بیرون راه دارد.

در گوشه‏هاى بنا به جهت استقرار گنبد، فیلپوش‏هایى ایجاد شده و سر طاق‏هاى آن تا بلندى سر طاق ایوان بالا رفته و بال لچکى‏هاى طرفین طاقها، زمینة استقرار گنبد را فراهم نموده‏اند.

هر فیلپوش در درگاه، مقابل همدیگر در دو طرف دارند که به طاقک هایى ختم مى‏شوند و با اتاقک هایى که در طبقه زیرین دارند گوشه‏ها را به صورت دو اشکوبه در آورده‏اند. پوشش بنا گنبدى و با آجرهاى خفته راسته به نحوى شکل گرفته است که در بیننده ستاره‏هاى متحدى را در سقف مجسّم مى‏کنند. منفذ انتهایى گنبد نیز به وسیله ملاطى به شکل یک ستارة هشت پر تزئین گردیده است.

طاقها در این بنا جناقى و ورودى و درگاهى نسبتاً بلند و کشیده هستند. در وسط بقعه، دو سکویى 5/3×3 متر ساخته شده که حدود یک متر ارتفاع دارد و بر روى هر سکو دو صورت قبر گچى قرار دارد.

ورودى بنا از طریق ایوان جنوبى به داخل راه دارد و نماى بیرونى آرامگاه ساده است. قدمت آرامگاه به اعتبار گنبد بلند و طاقهاى رفیع و نحوة پوشش سقف نشان مى‏دهد که متعلّق به قرن نهم هجرى است.

زنگنه، قبر کنونى را از آنِ خواجه مجد خوافى، حاکم خواف در اوائل قرن هشتم هجرى مى‏داند و شرح حالش را چنین مى‏نویسد: «خواجه مجدالدّین محمّد بن خواجه نجیب‏الدّین احمد بن خواجه زین‏الدّین حاجى الخوافى نیاز آبادى در تاریخ ملوک کرت مسطور است که خواجه مجد خوافى مدت مدیدى در ولایت خواف حکومت مى‏کرد و شخصى بس محتشم و ثروتمد بود، با مال و استقلال تمام اکثر قصبات خواف در تصرّف او بود و در موضع نیاز آباد قلعه‏اى داشت به غایت متین و محکم و عظیم و حصین و مبرم که گفته‏اند:

نه عـراده برگرد او ره شناس                    نه از گردش منجنیقش هراس

برو مــرغ پرنــده را راه نه                     بـرش باد راهم گــذرگاه نه

آنرا مکن امان و مأمن زمان خود ساخته و حصار برناباد (مژن آباد) که در سال 714 هجرى قمرى به تصرّف او در آمده بود و بعضى از اموال نفیس و گرانبهائى که در قلعه نیاز آباد داشت بدانجا نقل کرده و حصار کارمان (کاریان) نیز در تصرّف او بود و هزار مرد جنگى و دلیر و چالاک و بی‌باک در خدمت داشت و هر چندگاهى در نواحى قهستان و توابع خواف به تاخت و تاز مى‏پرداخت و فتنه‌هایى بوجود مى‏آورد.

خواجه مجدالدّین محمّد یکى از ملوک مقتدر خواف بوده که در امور سپاهگیرى و نظامى از یگانگان عصر خویش بشمار مى‏رفته و از دست نشاندگان ملوک کرت که در هرات سلطنت داشته، بوده است. زیرا به نقلى از کتاب تاریخ ایران از دوران باستان تا پایان سدة 18 میلادى آمده است که، «مقتدرترین دست نشاندگان و تابعان خراج گذار ملوک کرت،
ملوک غرجستان، اسفزار، خواف، فراه، سیستان و غیره
بودند ولى اینان نیز بنوبة خویش تابعان و دست نشاندگانى داشتند و زعیمان و اعیانى مطیعشان بودند که سپاهیان و مقطعان و تابع دسته اخیر الذکر بودند. مثلاً ملک خواف سه قطعه در کوهستان داشت و هزار نفر سوار سپاهى و
قواى بسیار زیر فرمان او بودند. و از قرائن معلوم مى‏شود که منظور از این ملک خواف، خواجه مجدالدّین خوافى بوده که علاوه بر قلاع جلگه‏اى نیاز آباد و مژن آباد، قلعه‏هاى کوهستانى دیگرى براى حوادث نظامى در اختیار داشته که طبق تحقیق آقاى رجبعلى لباف، باستانشناس موزة ملّى
ایران. قلاع مورد نظر «قلعه بزه» در 7 کیلومترى شمال
خیر آباد بالاخواف بر بلندى کوه قرار دارد که از شگفتی‌هاى روزگار مى‏باشد و قلعه بندیوان که در 12 کیلومترى
شمال شرقى خیرآباد و 12 کیلومترى روستاى بندیوان
دره میا واقع شده که ذکر آنها به تفصیل در کتاب آثار
باستانى شرق خراسان تألیف ابراهیم زنگنه آمده است که
با احتمال یقین از آثار معمارى قرن هشتم است
و از ساخته‏هاى مجد خوافى مى‏باشد و قلعة دیگر. قلعه
دختر، چشمه قلعه واقع در شمال شرقى دشت زوزن مى‏باشد که مجد خوافى مقدارى بر ساختمان قدیمى آن افزوده است.

مجد خوافى، ضمن اینکه مرد نظامى کم نظیر و حاکم مقتدرى بوده، قصد تمرّد از ملک غیاث‏الدّین کرت، حاکم هرات را در سر مى‏پرورانده است و قلاع نظامى مذکور را بهمین منظور ایجاد و یا تصرّف نموده است.

او پیوسته با مخالفین و تابعین خویش در زد و خورد بوده و به سبب تأمین هزینه سپاهیانش و پر کردن خزانه خود از هر گونه زورگوئى و ستمگرى کوتاهى نمى‏کرده است زیرا، هنگامى که شاهزاده یسور از اتباع و اعقاب چنگیز خان به خرابى خراسان لشکر کشید، تحف و هدایا و پیشکشهاى فراوان به نزد او فرستاد و گفت: من مطیع و فرمانبردار شاهزاده جهانگیرم و چون در این نواحى دشمن زیاد دارم اگر شاهزاده لشکرى در اختیار بگذارد مراتب بندگى و جانسپارى اعلام مى‏دارم و نیز حصارهاى این دیار را از سرحد مکران تا سجستان مى‏گشایم.

شاهزاده یسور نیز هزار سوار در اختیار او گذاشت و او با این سواران کارهاى فراوانى انجام داد و بر بعضى از نواحى خواف تاخت و تاز نمود و اموال آنها را به زور به تصرّف در آورد و هم چنین براى شاهزاده یسور هم فرستاد.

در این وقت، عدّه‏اى از بزرگان منطقة خواف از ظلم و ستمگرى وى به ستون آمده و سعد الملک خوافى به اتفاق سایر بزرگان و کلانتران خواف به جنگ وى در آمدند، ولى کارى از پیش نبردند و ناگزیر به ملک غیاث‏الدّین کرت حاکم دار السلطنه هرات از او شکایت نمودند.

ملک غیاث‏الدّین ابتدا وى را نصیحت نمود و او را از ظلم و ستم بر حذر داشت، اما این سفارشات در خواجه مجد مؤثّر نیفتاد و ملک کرت ناچار با وى به جنگ پرداخت که شرح آن به نقل از تاریخ نامه هرات ضمن وقایع فتح حصارهاى نیاز آباد و مژن آباد ذکر شده است.

آرامگاه خواجه مجد خوافی به شمارة 7486 و در تاریخ 12/11/1381 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده