مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده اسماعیل و شمس ‏الدّین ـ گرمسار

بقعة این امامزادگان در پنج کیلومترى شمال غربى شهر گرمسار، در فاصلة یک کیلومترى راه شوسه و ایستگاه راه آهن و در جوار روستاى حسین آباد حاج تقى واقع شده است.

بقعة امامزاده اسماعیل و شمس‏الدّین داراى دو حرم مجزّا در دو اتاق جداگانه، در جوار هم قرار دارند و به وسیله یک درگاه با هم ارتباط پیدا مى‏کند. در سال‏هاى اخیر از سوى هیأت امنا نسبت به بازسازی گنبد و بارگاه اقداماتى انجام شده است. علاوه بر محوّطه سازى، درخت‏کارى، دیوارکشى، تسطیح قبور و سامان دادن به گلزار شهدا، نسبت به نماسازى بقعه متبرّکه با آجر اقدام نمودند و دو گنبد مخروطى شکل و سه گنبد کاسه پوش بازسازى کردند و نسبت به ساخت سقف کاذب روى دو گنبد اصلى بقعه و سطح آن‌ها را با استیل مسى به طرز زیبایى تزیین و پوشش دادند. این بقعه در وسط صحن بزرگ به مساحت حدود یک هکتارى واقع شده و قدمت تاریخى بنا به بعد از قاجار مى‏رسد.

مساحت بقعه و بارگاه 500 مترمربّع است و حدود 4500 مترمربّع از زمین مجاور موقوفه، جهت توسعه امامزاده اضافه خواهد شد. امامزاده داراى 19 رقبه موقوفه شامل باغ، باغچه، زمین مزروعى و عرصه دامدارى و مسکونى است. به دلیل دفن اموات در صحن آستانه و نذورات حاصله از صندوق و ضریح، پُر درآمدترین بقعه متبرّکه در شهرستان گرمسار مى‏باشد.

در جنب امامزاده، مسجد قدیمى و مخروبه‏اى وجود دارد که متعلّق به امامزاده بوده و به مرور زمان در اثر حوادث طبیعى، مانند زلزله تخریب گردید و غیر قابل استفاده مى‏باشد. در سال 1384 هیأت امنا موافقت بازسازى مسجد مذکور را از اداره اوقاف اخذ نموده است.

این بنا به شمارة 5647 و در تاریخ 25/12/1380 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده