مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ذوالفقار ـ گرمسار

بقعة این امامزاده در 30 کیلومترى شهر گرمسار و در میان روستاى امامزاده ذوالفقار واقع شده است و از شمال به آرادان و از جنوب به یاترى علیا، از مشرق به پاده و از مغرب به روستاى عدل آباد متّصل است. از نسب و شجره نامه مدفونین آرامگاه اطّلاع دقیقى در دست نیست. لکن بر اساس سنگ نوشته‏اى که در جنب درِ ورودى ایوان جنوبى به ابعاد 60×30 بر روى دیوار وجود دارد، مدفونین بقعه را سه نفر به نامهاى شاهزاده ذوالفقار، شاهزاده جمشید و شاهزاده کنعان معرّفى نموده‏اند که طبق اظهار معمّرین محل منتسب به فرزندان امام جعفر صادق ‰ مى‏باشد. متن سنگ نبشته به شرح زیر است:

«آیند دسـته دسـته جــوانان لافتى

خونین کفن چه لاله به دریاى کبریا

در جستجوى بانى این ظلم غم فزا

جمعى که زد بهم صف شان شور کربلا

در حشر صف زنان صف محشر بهم زنند

توفیق رفیق عزّت شعار قنبر گردید

بنابر مذکور روضه شاهزاده ذوالفقار و شاهزاده جمشید و شاهزاده کنعان را گذراند».

    «عمل عبّاس 1248 قمرى»

همچنین اشعارى در مدح اهل بیتŒ در حاشیة سنگ نوشته شده که به درستى مشخص نیست.

بنا به اظهار کارشناس میراث فرهنگى قدمت بناى زیارتگاه به اوایل دورة قاجاریّه مى‏رسد. بناى بقعه متبرکه شامل گنبد، ایوان و حرم است که تمامى آن از آجر و خشت و گل ساخته شده و داراى گنبد مخروطى شکل مى‏باشد که بر روى چهار فیلپوش بنا شده و روى آن با رنگ سبز، نقّاشى شده است.

در زیر گنبد اتاق مربّع شکلى وجود دارد که کاملا سفید کارى شده و با پارچه‏هاى الوان سکوى گچى که به ابعاد 3×6/2 و ارتفاع 70 سانتى متر است پوشش یافته است.

ساختمان بقعه داراى دو ایوان شمالى و جنوب است. ایوان جنوبى به عرض 4/5 متر و به عمق 1/5 متر و ارتفاع 3/5 متر است. در دو طرف داخل هشتى ایوان، سه طاقنما کوچک قرینه هم وجود دارد و در مقابل مدخل ایوان یک درِ آهنى به ابعاد 60/1×85 سانتى متر نصب شده است که پس از عبور از پیش فضاى حرم که داراى ابعاد 10/3×75/6 متر با قوس‏هاى هلال و کاملا سفید کارى شده و گذشتن از یک درِ چوبى به حرم متّصل مى‏شود.

درِ ایوان رو به جنوب باز مى‏شود و در زمان فتحعلى شاه قاجار ساخته شده است. در ضلع جنوب شرقى بقعه، مسجد بزرگى در سال‏هاى اخیر ساخته شده است. مساحت بقعه 100 متر مربّع و زیر بناى فعلى ساختمان حدود 400 متر مربّع و مساحت کل زمین حدود 5/1 هکتار است.

بقعه فاقد هرگونه تزیینات و کاشیکارى است. ایوان شمالى سه قسمتى و ترکیب آن شبیه ایوان جنوبى است که دهنه آن داراى ابعاد 20/3 و عمق 60/5 متر مى‏باشد. مقابل ایوان شمالى، ساختمان مخروبه‏اى وجود دارد که بنا به اظهار اهالى قبلا تکیه‏اى بوده که در آن مراسم تعزیه دارى در ایّام محرم برگزار مى‏شده است. در جوار بقعه، مقابل ایوان شمالى، قبور تعدادى از مؤمنین و چند شهید روستا مشاهده مى‏شود. امامزاده فاقد در آمد است و تعمرات مختصر آن از محل در آمد حاصله از ایجاد اراضى مزروعى موقوفه متعلّق به میرزا کاظم سمنانى تأمین مى‏شود.

این بنا به شماره 20243 و در تاریخ 27/8/1386 به ثبت آثار ملّى و تاریخی رسیده است.

با سلام

تشکر از توضیحات جامع شما

سلام علیکم
 ممنون
سلام
 سنگ نوشته ذکر شده چند سال قبل دزدیده شده وفکر می کنم تاریخ ذکر شده در ان مربوط به تاریخ تعمیر بوده است ایا عکس یا منبعدقیقی از ان در دسترس است 
 درشجره نامه نصب شده در امامزاده هاشم جاده هراز به ذولفقار مدفون در روساهای خوار ورامین یا گرمسار فعلی اشاره شده است چگونه می توان به این شجره نامه ها دسترسیپیدا کرد   میرزا کاظم سمنانی کیست  سایتتان بسیار جالب است
با سلام از حسن دقت و نظر شما . در اینده نزدیک شجره و نسب نامه امامزاده ذوالفقار بارگزاری خواهد شد . باید در ارشیو ببینم عکسی از کتیبه وجود دارد یا نه .
شجره نامه را بارگذاری نکردید 
سلام و عرض ادب و احترام . شجره نامه این امامزاده جلیل القدر در اینده نزدیک بارگزاری خواهد شد .
سلام هنوز  منتظر کمک شما برای پیدا کردن شجره نامه هستم
سلام ، ظاهرا از نوادگان امام حسن مجتبی است . در صورت پیدا کردن مطلب برایتان بارگزاری خواهم کرد .

بسیار عالی بود من به محضر مبارک ایشان ایمان دارم. چند شهید دراین امامزاده دفن شدن؟ 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده